Farben Anhang

 

[Hugbald Volker Müller]

Agaricus muscarius1C (2A7) 

Anantherum muricatum1C (2A8) 

Anhalonium levinii (= Peyotl) Gold 

Aqua marina14CD (18A-C8) 

Argentum nitricum Schwarz 

Badiaga Schwarz 

Belladonna2C (3A8) 

Cannabis indica1C (2A8) 

Clematis erecta 6C (8A8) 

Conium maculatum Schwarz 

Cyclamen 9B (11A4) 

Ipecacuanha 2-3C (3/4A8) 

Jodium purum 8C (10A8) 

Lycopodium clavatum 16E (21F6) 

Lyssinum (= Hydrophobinum) 15C (20A8) 

* Eine genaue Einteilung der Farben ist nicht mit der Farbenbezeichnung möglich, sondern nur anhand der Rubriken, die jeder dann nachschlagen kann.

Als Beispiel möchte ich Lila und Violett angeben. Beide sind nicht dasselbe, denn Violett hat in dem von mir benutzten Farbenbuch die Rubrik 13C (17A8),

während Lila ein helles Violett ist, wobei aber wieder eine andere Farbnuance auftritt. Es hat nämlich die Rubrik 12B (15B4). Sicherer ist also auf jeden Fall

die Angabe der Rubrik in dem Farbenbuch.Wenn ich dabei aber für ein bestimmtes Mittel eine bestimmte Farbe (= Rubrik) angebe, so besagt das nicht, dass

diese Rubrik in jedem Falle übereinstimmt. Als Beispiel möchte ich Hyoscyamus nennen. Der eine Patient sagt heute 1C (1A8), beim nächsten Mal 1C (1A6),

im neuen Farbstandard gleich, aber im alten Kornerup eine etwas hellere Nuance, ein anderer Patient sagt 1C (2A8). Sicher, es ist jedes Mal ein „giftiges“

Zitronengelb, bei der feinen Graduierung der Rubriken aber jedes Mal ein anderes. Seien Sie hier also variabel, aber nicht zu variabel. 8C (10A8) ist nicht

gleich 8D (10C8). Man muss Feingefühl dafür bekommen. Die Farbeneinteilung ist eben kompliziert, aber es lohnt sich, sich damit zu befassen.

ausgelöst worden war, wenn ich nicht auf einmal festgestellt hätte, dass meine vorher fast unerträglichen Hüftschmerzen verschwunden waren.

Es war eine starke Reaktion, die ich da erlebt habe, wenn auch nicht entfernt so tiefgreifend und anhaltend wie meine frühere auf Hyoscyamus.“Wir können

aus den Prüfungen heraus wertvolle Arzneimittelbilder aufbauen, doch sollte man die Farbenvorliebe als Hilfsmittel heran-ziehen, denn damit wäre eine bessere Ansprechbarkeit der Prüfer auf das Mittel garantiert, vorausgesetzt, dass die Farbe des zu prüfenden Mittels bekannt ist. Und das wird bei ganz neuen Mitteln

leider nicht der Fall sein.Der § 153 und die Farbe Hahnemann hat zwei Arten von Symptomen die wichtigste Bedeutung zuerkannt, und das waren einmal die Gemütssymptome und zum anderen und vorrangig die besonderen und eigenheitlichen Symptome nach dem § 153 des 6. Organon:

„Bei dieser Aufsuchung eines homöopathisch specifischen Heilmittels, das ist, bei dieser Gegeneinanderhaltung des Zeicheninbegriffs der natürlichen Krankheit

gegen die Symptomenreihen der vorhandenen Arzneien,* um unter diesen eine dem zu heilenden Uebel in Aehnlichkeit entsprechende Kunstkrankheits-Potenz

zu finden, sind dieauffallenden, sonderlichen, ungewöhnlichen und eigenheitlichen (charak-teristischen) Zeichen und Symptome des Krankheitsfalles, besonders

und fast einzig fest in’s Auge zu fassen; denn vorzüglich diesen, müssen sehr ähnliche, in der Symptomenreihe der gesuchten Mittel entspre-chen, wenn sie die

passendste zur Heilung sein soll. Die allgemeinern und unbestimmtem: Eßlust-Mangel, Kopfweh, Mattigkeit, unruhiger Schlaf, Unbehaglichkeit u.s.w.,

verdienen in dieser Allgemeinheit und * Vergleich der Symptomatik des Kranken mit dem Arzneimittelbild der Mittel (Der Verf.)

wenn sie nicht näher bezeichnet sind, wenig Aufmerksamkeit, da man so etwas Allgemeines fast bei jeder Krankheit und jeder Arznei sieht.“Die Farbenwahl

hat die Vorzüge des sonderlichen und eigenheitlichen Symptoms. Hinzu kommt, dass sie nicht nur eine Gemütsäußerung darstellt, sondern das gesamte

Gemütsbild einschließt. Die Gemütssymptome hatten bei  Hahnemann einen hohen Stellenwert und sind wohl hinter den sonderlichen und eigenheitlichen

Symptomen einzustufen, wie aus folgenden §§ hervorgeht: §211:„Dieß geht so weit, dass bei homöopathischer Wahl eines Heilmittels der Gemüthszustand

des Kranken oft am meisten den Ausschlag giebt, als Zeichen von bestimmter Eigenheit, welches dem genau beobachten-den Arzte unter allen am wenigsten

verborgen bleiben kann.“§212: „Auf diese Haupt-Ingredienz aller Krankheiten, auf den veränderten Gemüths- und Geisteszustand, hat auch der Schöpfer

der Heilpotenzen vorzüglich Rücksicht genommen, indem es keinen kräftigen Arzneistoff auf der Welt giebt, welcher nicht den Gemüths- und Geisteszustand

des ihn versuchenden, gesunden Menschen, sehr merkbar veränderte, und zwar jede Arznei auf verschiedene Weise.“§213:„Man wird daher nie naturgemäß,

das ist nie homöopathisch heilen, wenn man nicht bei jedem, selbst acutem Krankheitsfalle, zugleich mit auf das Symptom der Geistes- und

Gemüths-Veränderungen siehet und nicht zur Hülfe eine solche Krankheits-Potenz unter den Heilmitteln auswählt, welche nächst der Aehnlichkeit ihrer andern

Symptome mit denen der Krankheit auch einen ähnlichen Gemüths- oder Geistes-Zustand für sich zu erzeugen fähig ist.“Da die Farbenvorliebe sowohl ein

sonderliches und eigenheitliches Symptom nach dem § 153 ist, als auch eine Äußerung des Gemüts darstellt, hat sie einen Stellenwert und eine Bedeutung,

auf die ich in meiner Praxis nicht mehr verzichten möchte.Durch eine regelgerechte Repertorisation findet man ein passen-des Simile und kann damit organische 

Beschwerden angehen. Das Simillimum  aber  befähigt  uns,  durch  eine  einzige  Gabe  nicht  nur  Gemütskrankheiten zu beseitigen, sondern auch andere und

bisher schwer angehbare Krankheiten wie eben die MS, M. Boeck, M. Reiter, M. Bechterew u.a. mit Erfolg zu behandeln. Die Befragung nach der Farbe

Dies ist eine sehr schwierige Symptomenbefragung, und es gehört einige Übung dazu. Ich lege dem Patienten zunächst eine große Tafel mit vielen verschiedenen

Farben vor und bitte, als Erstes eine grobe Auswahl zu treffen. Wenn das schwierig ist, komme ich oft zum Ziel, indem der Patient eine Farbe nach der anderen,

die mit Sicherheit nicht infrage kommt, ausschaltet, sodass oft nur noch eine Farbe übrig bleibt.Die Entscheidung fällt Frauen schwerer, weil sie sich über ihre

Lieblingsfarbe nicht im Klaren sind. So nennen sie mir beispielsweise die Farbe, die sie in ihrer Kleidung tragen, weil sie ihnen gut steht, oder die zur Zeit

vorherrschende Modefarbe oder gar die, mit der sie am liebsten ihre Wohnung streichen lassen.Die Patientin sollte aber wissen, dass die Lieblingsfarbe ohne Zweckbestimmung ihre Bedeutung hat. Wenn man eine Musik hört, die gefällt, fragt man ja auch nicht, was man damit machen könnte, sondern man nimmt

sie auf, weil man eine Zuneigung zu dieser Musik hat, bzw. eine Beziehung dazu vorhanden ist. Nicht anders ist es bei der Lieblingsfarbe, nur kann diese Beziehung im Laufe des Lebens verlorengehen, während Kinder oft ohne Umschweife ihre Farbe nennen können.Meist ist es das erste Mal, dass diese Frage überhaupt gestellt wurde, und so muss sich der Befragte erst darauf einstellen. Oft hilft mir bei Frauen der Hinweis auf ihren Lieblingsstein und bei Männern die Frage, welche Farbe sie ihrem Wagen geben würden, wenn sie andere Gründe wie Sauberhaltung, Verkehrssicherheit u. a. ausschalten.Wer schon einige Erfahrung mit der Mittelbestimmung nach der Farbenwahl  hat,  lernt  noch  andere  Anhaltspunkte  kennen,  die  auf  bestimmte Farben hinweisen bzw. diese ausschließen. Wir unterscheiden

23Vorwortden Menschen, dessen Verstand dominiert, der nur das glaubt und für real hält, was er mit seinem Verstand aufnimmt, und den Esoteriker, der an ein Horoskop glaubt, sich aus der Hand lesen, Karten legen und seine Mittel auspendeln lässt.Die Liebhaber der Farben Rot und Blau sind hundertprozentige Realisten, die niemals glauben, was sie als Firlefanz bezeichnen. Aber es lässt sich auch zwischen diesen beiden Farben unterscheiden:Die Blau-Liebhaber sind passive, konservative und abwartende Men-schen, während Rot-Liebhaber mehr aktiv, dynamisch und revolutionär veranlagt sind. Sie sind mit dem Überlieferten nicht zufrieden, sondern wollen immer eine Änderung, eine Verbesserung oder einen Fortschritt herbeiführen.Der „Blaue“ lebt in der Vergangenheit, der „Rote“ in der Zukunft. Der Blaue wird mit dem Vergangenen nicht fertig und er beschäftigt sich fortlaufend mit dem, was geschehen ist. So kann er z. B. immer wieder vom Krieg erzählen und wiederholt sich oft dabei. Der „Rote31 erzählt nichts von der Vergangenheit, denn er hat einen Schlussstrich unter das gezogen, was vorbei ist. Seine Gedanken gehören der Zukunft. Man findet in vielen Lebensbereichen diesen Unterschied. So kann der befähigte „blaue“ Maler gut reproduzieren, während die „Roten“ jede Reproduktion ablehnen, weil sie die eigenen Ideen verwirklichen. Es ist auch kein Zufall, dass Rot die Farbe der Revolution ist, die Farbe der Vernichtung und Neubildung, während vom Blau Beständigkeit und Ruhe, aber auch Kälte und Stillstand ausgehen.Auf die Homöopathie bezogen stellen die Blauen die „klassischen“ Homöopathen dar, die nur in der Überlieferung die „echte und wahre“ Homöopathie  sehen  und  als  konsequente  Vertreter  ihrer  Richtung  davon überzeugt sind, dass „nach Hahnemann nichts mehr war“. „Klas-sisch“ heißt „altbewährt, ausgereift, vollkommen“, und so dürfen die Klassischen Homöopathen, streng genommen, nicht mit der Reper-torisation arbeiten, nicht mit dem Computer und auch nicht mit dem potenzierten Eigenblut.Die  „Roten“  sind  dagegen  für  die  Weiterentwicklung.  Sie  sehen  es  als  Inkonsequenz,  bei  dem  zu  bleiben,  was  Hahnemann  geprägt 

24Vorworthat. Sie argumentieren damit, dass auch er nie fertig war, seine alten Erkenntnisse immer wieder überprüft, ergänzt und erweitert hat. Seinsechstes Organon ist die Zusammenfassung seines Lebenswerkes, aber wäre er damit auch immer zufrieden geblieben? Wenn er weitergelebt hätte, so hätte er die Aufgabe, die er sich gestellt hatte, sicher nicht als erledigt betrachtet. Die „Roten“ sehen es als eine Verpflichtung ihm gegenüber, sein Werk zu vervollständigen, und es würde widersinnig erscheinen, ihm nicht auch hier nachzueifern. Man zerstört doch keine alten Gesetze, wenn man neue hinzufügt.Beide  Einstellungen  haben  ihre  Berechtigung,  beide  sind  davon  überzeugt, dass ihre die richtige ist, aber welche nun wirklich richtig ist, weiß niemand genau. Deshalb sollte man die Meinung des anderen anerkennen, wenn sie mit der eigenen auch nicht übereinstimmt, und sie nicht bekämpfen und unbedingt zu widerlegen versuchen. Toleranz geht vor Intoleranz!Mir dient diese Darstellung der Richtungsverschiedenheiten bei uns Homöopathen als Beispiel dafür, dass die eigene Einstellung von der tief verwurzelten unveränderlichen Veranlagung abhängt von der Passivität oder der Aktivität des Einzelnen, die sich auch in der Far-benvorliebe zeigt.Es  gibt  noch  andere  Möglichkeiten,  zwischen  Rot  und  Blau  zu  unterscheiden. So gehören Jähzorn in die Rot-Kategorie und auch der „Säufer“, womit nicht gesagt sein soll, dass auch der „Blaue“ nicht gerne seinen Qualitätswein trinkt.Sonderbar kam es mir vor, dass meine Schizophrenen fast alle auf Blau ansprachen und hierbei besonders auf die Kalium-Salze, obwohl gerade Blau die Farbe der Realisten ist. Man muss hier aber unter-scheiden: Die Esoteriker denken esoterisch, wobei sie gesund sind und im Vollbesitz ihrer geistigen und seelischen Reaktionsfähigkeit. Die Schizophrenen unterscheiden sich aber grundlegend davon, denn sie sind ja schwer gemütskrank, wobei wahrscheinlich eine Infektion eine Rolle spielt.Warum haben die „Blauen“ eine Beziehung zur Schizophrenie? Die Lösung ist nicht allzu schwer. Während der „Rote“ ein Choleriker ist

25Hinweise zu den Fallbeispielen: und alles, was ihn bewegt, wieder von sich gibt, tut dies der „Blaue“ nicht. Er „frisst alles in sich hinein“ und wird, wie schon gesagt, mit der Vergangenheit und dem Gewesenen nicht fertig. In diesem güns-tigen Nährboden gedeihen Depressionen und Schizophrenie, und da das Karzinom eine psychosomatische Krankheit ist, dürfte Ähnliches auch dafür zutreffen.Alle  anderen  Farben,  so  z.  B.  Gelb  vom  Zitronengelb  bis  zum  Orange, Violett von Pinie bis zum Ultramarinblau, Rosa, Grün und auch Schwarz und Weiß, haben mehr oder weniger eine esoterische Veranlagung, sind also nicht streng realistisch wie Rot oder Blau.Ich hatte zur Erleichterung der Farbensuche geraten, zunächst eine Übersichtstafel vorzulegen. Wenn hier eine ungefähre Auswahl getrof-fen worden ist, muss man zum Detail kommen, wobei Sie das von mir empfohlene „Taschenlexikon der Farben“ [2] vorlegen. Jede Farbe ent-spricht mit nur wenigen Abweichungen einer Rubrik dieses Buches, und bei jeder der folgenden Krankengeschichten ist das Simillimum mit der zugehörigen Rubrik angegeben, so genau hat jedes Mittel seine Farbe.Oft geben „kleine“ Mittel das Simillimum, aber bei den Simillima gibt es keine kleinen und großen Mittel. Die Polychreste haben ihre Bedeutung als „große“ Mittel bekommen, weil sie mehr durchgeprüft worden  sind  als  die  anderen  und  deshalb  sehr  viel  häufiger  in  den  Repertorien erscheinen als diese. Bei meiner genauen Mittelwahl mit Hilfe der Farbe und der Schrift habe ich z. B. mehr Fälle mit „kleinen Mitteln“ wie Nux  moschata oder Sarothamnus gefunden als etwa mit Arsen oder Natrium muriaticum.Hinweise zu den Fallbeispielen:Das Simillimum habe ich zunächst mit einer Psychoanamnese und eingehender Repertorisation gefunden. Je mehr sich aber herausstellte, welche Farbe und schließlich welche Schrift zu einem Mittel gehören, desto einfacher wurde die Mittelsuche, desto schneller und vor allem desto sicherer.

62Fall 4Fall 4Als die Patientin zum ersten Mal zu mir kam, war sie 39 Jahre. Mir fiel zunächst der starke Kontrast zwischen der Frisur und der Kleidung auf. Während man der dezenten, geschmackvollen Kleidung ansah, dass sie teuer gewesen sein muss, war die Frisur einfach und so streng, wie man es nur selten sieht. Die Haare, glatt nach hinten gekämmt, mündeten in einen Knoten, sodass die Ohren frei blieben.Sie hatte kaum körperliche Beschwerden, sondern fast nur seelische. Da war in der Hauptsache die Angst vor ihren Mitmenschen. Sie hat keine Angst vor ihnen, wenn viele Menschen da sind, wie etwa im Kauf-haus, sondern nur, wenn sie ihnen als Einzelperson gegenübersitzt, weil sie dann Furcht davor hat, ihrer kritischen Beobachtung nicht gewach-sen zu sein, und ganz schlimm wird es, wenn sie von diesen Leuten angesprochen wird und antworten muss. Sie hatte jetzt, im September, schon Angst davor, mit ihrer Familie wie alljährlich zum Wintersport zu fahren. Sie hatte keine Angst vor dem Skilaufen, denn das beherrscht sie recht gut, sondern einzig und allein, im Hotel fremden Menschen gegenüberzusitzen und mit diesen Kontakt zu bekommen. Auch in der Seilbahn war es schlimm, denn im Lift sah man natürlich den Gegen-übersitzenden an, und dieses den Blicken anderer Ausgeliefertsein war für sie besonders schlimm.Sie ist eine Musikverehrerin und geht viel in Konzerte, aber allein, weil ihrem Mann die Lust dazu fehlt. Am Anfang des Abonnements ging  es  ja  noch,  aber  wenn  die  Nachbarn  Frauen  waren  und  bald  Kontakte anknüpfen wollten, wurde es schlimm. Sie verließ dann ihren in der vordersten Reihe befindlichen Platz und stellte sich in die hin-terste Reihe. Sie ließ also lieber ihren Platz leerstehen und stand selbst während des ganzen Konzertes, um dem Kontakt zu entgehen. Dabei

63Fall 4weinte  sie  aber  oft,  weil  sie  auf  einen  so  guten  Platz  hat  verzichten  müssen.Ob sie mehr Furcht vor Frauen oder Männern hat, kann sie nicht sagen. Bei Männern spielt sicher eine Rolle, dass sie vor ihrem Vater als erstem Mann in ihrem Leben auch schon Angst hatte.Das fehlende Selbstbewusstsein dieser Frau zeigte sich auch sonst. Sie  traute  sich  nichts  zu  und  hatte  deshalb  Angst  vor  allem,  was  auf  sie  zukam  und  eine  gewisse  Leistung  von  ihr  erwartete.  Es  wurde  schlimmer, je näher ein Termin rückte. So kam es dazu, dass sie keine klaren  Gedanken  mehr  fassen  konnte,  sondern  sich  wie  in  Trance  oder einer Betäubung fühlte, wobei sie innerlich aber voller Unruhe war.  Wenn  es  dann  aber  so  weit  war  und  etwa  die  Gäste  da  waren,  war alles überstanden.„Diese Angst vor dem, was auf mich zukommt“, sagte sie, „ist abends immer schlimmer als morgens. Auch der Wind macht mir viel aus. Wenn starker Wind da ist, habe ich mehr Unruhe, mehr Ängste und fühle mich hilflos.“Nicht ganz so schlimm ist es bei der täglichen Versorgung des eige-nen Haushalts, aber immer noch schlimm genug. Sie weiß morgens nicht,  womit  sie  anfangen  soll  und  vergeudet  dann  schon  unwahr-scheinlich viel Zeit mit dem ewigen Hin und Her.Als Lieblingsfarbe gibt die Patientin ein ziemlich weit zum Blauen reichendes Violett an, die Rubrik C14 (18A8), einmal aber auch 14D (18C8).Organisch waren nur die rotblauen und immer kalten Hände auffäl-lig, wobei sie angab, dass ihre Füße genauso aussahen. Häufiger hatte sie auch Kopfschmerzen, wobei das Schwinden von Buchstaben beim Lesen auffällig war, ferner eine Schwellung und Lähmung der Zunge und eine Lähmung der rechten Hand, alles aber nur bei Kopfschmerz. Im Ver-gleich zu den vielen Ängsten und Zwängen traten diese Beschwerden aber sehr zurück.Bei Erregungen musste sie unaufhörlich schlucken.

 

Interview with Dr. Ulrich Welte by Alan V. Schmukler  

Dr. Ulrich Welte published two books: “Colors in Homeopathy”, Narayana Verlag and “Handwriting and Homeopathy”, Narayana Verlag 2005.

Alan: I want to hear about all the concepts you’ve incorporated into your practice, including color preference and handwriting. But first, could you tell us what events of time and circumstance

brought you to homeopathy?

Dr. Welte:

In medical school, the first approach to living man was death. We had to dissect corpses in anatomy. It was a ghostly adventure combined with a kind of black humor, but it did not feel right.

It was like taking a wrong course from the very beginning. So I looked for alternatives. I thought of getting a dissertation theme in this direction and asked the professor of history of medicine

if he would consent. He liked the idea and suggested to see if homeopathy had anything to offer in psychiatry. He showed me the homeopathic section of his library.

There I sat reading Chronic Diseases and Organon, because I thought it was best to start with the founder’s ideas. Wow! This was just what I was looking for! The identity of remedy and

disease as presented by symptoms appealed to me. This was a very direct approach to cure. So I looked through the remedies and decided to take Nux-v. to put things to the test.

It produced a circular skin eruption on the external throat, close to the removed tonsils. The thing seemed to work! After some weeks I took Calc. for the sake of curiosity

(put it in the pocket and gulped down some drops at leisure, every few hours) and next day got a headache which I never had before.

I checked the head symptoms of Calc. in Hahnemann’s Materia Medica and found exactly this kind of headache. Well, well….

 

Alan: Well, you certainly started in the best Hahnemannian tradition, experimenting on yourself. Is that an approach you prefer?

Dr. Welte:

One’s own experience is deeper than book knowledge.

 

Alan: Can you talk about the basic premise of using color preference in homeopathy? What amount of time and what kind of research went into that project?

Dr. Welte:

The color preference is just another good symptom, like a food modality or a general or mental amelioration/aggravation. Every homeopath irrespective of school or doctrine can use it.

It supplements the repertories.

The color preference is a clinical symptom and comes from good cases. Cases cured or deeply ameliorated by the same remedy have shown to prefer the same or similar colors.

Hugbald Volker Müller conceived this idea and our group in Kandern has developed it further after his death by creating a color reference book, “Colors in Homeopathy” by Narayana Verlag (www.narayana-verlag.de). This color standard enables every interested practitioner to determine a color with sufficient precision and use it as a repertory rubric.

We have worked along these lines for 17 years and have evaluated more than 2500 good cases accordingly. There is an international collaboration with interested colleagues too.

I was urged to publish this color standard already by HV Müller in 1998, and Jan Scholten took an active part in its final shape. It took more than 5 years’ work to come into existence.

 

Alan: That was a huge undertaking, which you may not have anticipated in the beginning. In all those years, refining the method, did you discover factors that could influence a patient’s answer,

so it didn’t reflect their true preference? And what about patients who fit under the rubric “indecision”. You show them the color chart and they can’t make up their mind what color they like?

Is there a bit of an art to getting it right?

Dr. Welte: The process of taking the color and possible difficulties are described in the color book. Mostly it is quite easy, especially with children. Just make sure to get the patients’ full

attention and concentration. If they are distracted, use gentle firmness and show them that it is important. It is like fine-tuning a radio station. Once they are tuned into the gross overview of all

colors at the end of the book, you get at least a preferred area. Then go to these areas in the main charts and refine the choice as far as possible. Ask them to let go of purposes and just dive into

the colors as such, choose one which feels good, which pleases the eye, where they like to dwell and get a feeling of well-being.

Sometimes it is indeed an art. Then it becomes quite like hunting a true sensation. You may get sidetracked several times and have to keep the attention of the patient focused until you feel (s)he

has really got it. Empathy is necessary; also YOU must feel that the choice was meaningful. Again, after choosing 2 - 3 different colors, let them compare these and rectify the sequence if

necessary. Then I often ask what they feel when looking at the chosen colors, what comes up when they look at it intently. Usually the general themes of the respective colors come up, but sometimes

there may come strange and seemingly meaningless things, which pertain only to the patient and have little to do with the color per se. This is quite like getting at Sankaran’s “nonsense” level,

but I would not call this nonsense. It may make much sense in a higher sense. Then keep on asking about these findings, you may get unexpected clues to the case.

If you don’t get results at once, be patient. Scholten once gave the advice to have patience with the method for half a year. But let me repeat: mostly it is quite easy. I usually consider two colors as rubrics, even if the choice of the main color was sure. And if I feel the choice was unclear, I don’t take the color symptom. Color is just a symptom, and good remedies can be found in so many ways!

There is no use in “fitting” a remedy if it does not mirror the true state of the patient.

The color preference is a basic emotional vibration. It reflects the emotional state of the patient. Physically, colors are frequencies of light. If you split white light (pure consciousness) by a

prism (mind), you get the colors (emotions).

 

Alan: Practitioners who use color for healing, such as Peter Mandel in Germany and Julius Vasquez in the U.S., have associated colors with certain life themes. For instance, Vasquez associates

violet with issues of trust and yellow with power and control. Have you found that the theme of a color chosen by a patient corresponds to their own life theme, or to the theme of a remedy?

Dr. Welte: Max Luescher showed specific connections of colors and emotions and verified this in a large number of people, even independent of cultural background. We could confirm his findings.

Black brings up concepts like “I do what I want”, “independence”, “autonomy”, “hard”, “heavy”, “strong”, etc.

Yellow brings up ideas like “free”, “light”, easy”, take off”, “joy”, etc. Remedies of one color share the basic qualities of this color. Once I had a very sensitive (and also very difficult) patient

who said that looking at pure blue #15C, has the same effect on her as when she takes Dysprosium nitricum, which helped her considerably (she had autoimmune Prince-Metal-Angina,

Hashimoto and vitiligo; main complaint was pectanginous symptoms). So in her case the remedy and the color were virtually the same. But I don’t think this is true for all.

The remedies are more specific than the colors. A certain color is like the general background and disposition of the remedy.

 

Alan: I recently had an injury (ankle) complicated by a burn, which ulcerated, became inflamed and refused to heal. Caus. Kali-bi. Hep. Calc-s. Pyrog. and Sil. failed. The injury was becoming

a concern to me. Then I took Calendula 200, which gave 80-90% improvement. The next day, I took my color preference from the chart in your book. Normally I prefer shades of indigo,

but I was clearly drawn to a salmon color. I looked up the remedies associated with it and there was only one listed…..Calendula!

Can a local symptom cause a shift in preference? Could taking the Calendula have altered my preference?

Dr. Welte: Very interesting information! Probably your latent state was activated by the injury, and Calendula has touched it, otherwise why should it help so nicely? I have not heard this often in other remedies. The Calendula case described in the color book also changed her color preference after the remedy. I would like to see more calendula cases; we have only 2 constitutional ones.

 

Alan: What new concepts have you incorporated into your work and how have they changed the way you practice?

Dr Welte: Apart from the use of color preference and handwriting as valuable new symptoms, the most helpful new concepts were Jan Scholten’s and Rajan Sankaran’s new systems. Also Massimo Mangialavori’s family concepts. The deepest change on our way of prescribing came by the use of Scholten’s stages. We are using them for all the kingdoms of nature, not only in minerals.

These 3 men were all seasoned classical homeopaths and masters in the old approach, knowing well its pros and cons, before they discovered a new systematic approach. This is quite in line with Hahnemann’s own personal development. He first collected valid data (symptoms) by provings. When he felt the limitations of having too few remedies, he began to prove more, and

along with it he began to classify the bulk of symptoms by miasms. His theory of chronic diseases is the first attempt to find a superstructure in proving-symptoms. Classification is as necessary

as is the collection of data.

The old ban on “theorizing” or “speculation” is a misunderstanding. Theory and practice always go side by side. Every thoughtful homeopath analyses his cases. You don’t just feed your computer

with all the symptoms you get. You make a choice according to your understanding. The “hierarchisation” of symptoms is also nothing but using a theory on the bulk of symptoms.

Only an intelligent use of the repertory will give intelligent answers and thus good remedies. Clinical evidence is the proof how far your view (theory) was right. This is a scientific approach.

The choice of remedies on the basis of generally accepted systems like the periodic table or the botanical families has been very successful in our practice, and it is the merit of these great

new pioneers who gave us a meaningful homeopathic translation of it.

It should be emphasized that this new approach does not exclude the old. It rather builds on its undoubted value. In my first 15 years of homeopathy I have become so familiar with the ideas

of Hahnemann and Kent, also with Hering to some extent, that I am sure that at least two of these great old masters would pick up this evolutionary homeopathy if they were to live in our era.

 

Alan: You describe the new methods as “evolutionary” rather than “revolutionary”. This suggests a continuum, rather than a break with the past. And yet, some in the community fear that the

new methods will undermine and ultimately replace Hahnemann’s teachings.They accept the value of the new methods, but have a concern about boundaries, without which, a thing ceases to exist.

They would have the new methods called by some other name. Can you address those concerns? Is there some methodological or ideological line, which if crossed, leads us to something

which should not be called homeopathy?

Dr Welte: Would new names really help? Do new names solve the problem? Or is it not just a new battle of words? This fight has created so many bad feelings, and not much good has come out

of it as far as I can see. The great pioneers of our time have all been brilliant practitioners in the older methods and use them still. This is evolution. Who would not use the repertories?

We all appreciate these beautiful tools. Who does not use the old materia medicas? Our heroes are these great men and women who wrote them. Our practical homeopathic knowledge is based

on these values, and they prove their usefulness even today. But the times they are a-changin’. We find new perspectives and use repertories / materia medicas in a different way, we adapt

old language to modern expressions, we add new clinical experiences, new provings, we fill up insufficient parts, change what has clinically proved wrong, etc. This is evolution. But if we begin

to hate the new approach, excommunicate any new idea; or if we get aggressive towards the old-fashioned authoritarian figures, destroy the old images; in short if we look down upon each other,

then we go wrong.

What do we gain by calling us “classical”, “genuine”, “process-oriented” etc? Again, if a good majority of reasonable people would feel that we should change the name of homeopathy and call it a

better name, then let’s do it. But is there a real need for this? Say you inherit the beautiful old mansion “Green Meadows” of your forefathers. You may find its old coal-heating system unpractical and unecologic. You grew up with the coal-burning stoves, and they have kept you warm, but you feel that a modern solar heating system will be better. Then you change it. You do not tear down the house.

You keep its beauty. You improve it and you are very satisfied with the result. But would you rename it for that reason?

 

Alan: Thank you for wading into those dangerous waters. You’ve made a good case for maintaining continuity. There’s obviously a need for the new methods, since many of our cases go unsolved.

In modern society, people are subjected to many allopathic drugs, hundreds of chemicals, heavy metals and other pollutants. Life is fast paced and often depersonalizing.

Do you think that taking a case is more complex now, than it was in Hahnemann’s time? Is that another reason the new methods are necessary?

Dr. Welte: The advocates of polychrests say that you better learn the big remedies well before you would deal with new remedies at all. If this were true, the polychrests should be superior to “small remedies”, but in my experience and that of many other seasoned homeopathic practitioners this is not so. In our files of good cases (including HV Müller’s cases) we have a total of about 3500

cases and about 900 different remedies. Just to pick out some at random: Sulph: 25 cases, Bamb-a.: 17, Cadm-p.: 4, Elaps: 14 cases etc. So is Sulphur a polychrest, because it surpasses the Bamb.

cases by 8 and the Elapse cases by 9? Even in the olden days people like Boericke were strongly in favor of adding relevant clinical information and new remedies, and he kept the polychrests

short enough to let their core shine up but not let them outshine the lesser known remedies. We still profit by this fearless and balanced approach. Otherwise why should his materia medica be

so popular even today?

Yesterday I showed to a friend a photo of the hands of a man with severe palmar psoriasis of more than 30 years’ standing and asked her how she would feel if her hands had looked like this for

such a long time. She was taken aback and said “terrible”. Well, this man had taken Europium Muriaticum LM6 daily for 2 months from the day of the first consultation, and his hands have

become slowly close to normal by now. Also the nails have grown normal since this time. When I informed her about this change she said: “Then if homeopaths deny the usefulness of such

new remedies, it shows that they are making light of curing their patients”.

I don’t know if case taking today is more complex than in the past, but I doubt it. In my experience, it has become easier, at least more understandable. Formerly I was mainly hunting for

peculiar symptoms and characteristic keynotes; today I still use them but try to understand the clinical and emotional dynamics of a person first and then analyze according to kingdoms, families,

series and stages. It is a reversed approach, quite like Boenninghausen did with symptoms, from general to particular. Kent also emphasized it, although many interpret him differently. Frequently I use keynotes and peculiar symptoms like I did before, and color preference and handwriting also, sometimes as pointers to the remedy, sometimes as confirming symptoms. But the understanding of a case became more important than the single symptoms. The essential symptoms should make sense in total, like the single parts of a puzzle giving a full picture.

 

Alan: Understanding the case from the bigger picture, over individual symptoms, seems like a more holistic approach. One of the ways you sometimes confirm a remedy is with handwriting, and you’ve written a book about that. Can you talk about the work that went into writing that book, and give us an idea how the method works?

Dr. Welte: Handwriting is indeed often a good confirming symptom, because it represents the frozen individual movements of the person. It shows the pattern of how they move their hands, quite like hand gestures. It is not by chance that a personal signature legally binds an individual. Forensic analysis can ascertain a person by a few handwritten lines, sometimes even just by a signature. It is a reliable expression of the personality. Isn’t this precisely what we want as homeopaths? To my surprise very few have picked it up so far.

To write this book consumed nearly two years daily work, perhaps 4 hours per day, with hardly any lapses. It was intense work because it meant going through all of our good cases. I had to

evaluate the reliability of nearly 2000 case records. Only the reliable cases were taken as handwriting samples, to make sure that possibly no errors are published. The bulk of 2200 handwritings,

including HV Mueller’s cases yielded 750 reliable cases, and these are shown in the book. 315 remedies are depicted, and so about 2 specimens with sufficiently similar pairs of handwritings of

each remedy are shown. More than 100 brief case descriptions give a practical introduction how to use this symptom. But the book is primarily a reference work and gives a faithful 1:1 reproduction

of the handwritings of patients.

How to use the handwriting: To look for possible similarities, we just look at the whole picture and rhythm of the handwriting, quite as we would look at a face; we do not analyze like graphology

does. If you hold the sample of the patient’s writing next to the samples of the book, you should feel that reading a line in the book and a line in the patient’s script looks the same.

We follow the usual homeopathic procedure: anamnesis, analysis, repertorization, selection of a few promising remedies. Then we look at the handwritings of patients cured with the remedies in question.

If we get a confirmation by a similar handwriting of one of the remedies, we choose this remedy. Sometimes the similarity of handwritings of patients cured by the same remedy is so striking that it can

be seen easily; sometimes it is less easy; some are rather vague. It requires time to get acquainted with it. Usually artistic and musical people and those with a feeling for forms find it easy to pick up this symptom.

 

Alan: I’ve always thought of handwriting as rather immutable. Does it change with whatever chronic layer is uppermost?

Dr. Welte: Handwriting does not change so easily. After a good remedy you can still recognize the basic duct, but you may see a better order and a more natural flow, perhaps also more creativity.

This is especially true after a cure of mental diseases. There are some people who can write in different ways, but this is not common. In my book I have shown this exception with two

Lac Leoninum cases. I have seen a case where Kali-p. was a very good remedy for more than 5 years, with a typical Kali-p script, and then the patient changed her handwriting completely as if

she were another person; this new script looked very much like a Sepia handwriting, and actually she was in a phase of denying her husband and did well with Sep. But this is rare.

In most cases, even after deep cures, the handwriting stays pretty much the same.

 

Alan: You’ve incorporated color preference, handwriting, periodic table, kingdoms, themes, stages and more, into your work. Are there any new developments on homeopathy’s horizons that you

also find interesting? What might homeopathy look like in twenty years?

Dr Welte: Any original contribution is interesting, if it is verified clinically. For example Filip Degroote’s work feels original, but I have never met him. He has incorporated a kind of kinesiology and uses Weihe points as confirmatory symptoms. His materia medica feels authentic, not just the usual copy of copy of copies. I met a patient to whom he gave Ruthenium as a very good constitutional

remedy after a consultation of only 8 minutes (he had no appointment and was treated as an emergency patient). I marveled how he could have found a deep-rooted remedy in such short time;

it made much sense and worked well, curing a protracted facial neuralgia.

Future homeopathy? I hope we will take another approach on understanding remedies and not just add more symptoms. First see the family theme as a basic characteristic of a remedy and then its single symptoms. With this general orientation we can handle more single symptoms without getting lost. As an example, the mental and physical tension and its > by motion are not only characteristics of

Rhus-t., but of the whole family of the Anacardiaceae. This approach will make it easier also for beginners. It is like studying the large map of a country first, before we go into its details.

You will know where you are, and it is easier to understand the remedies. At the same time you have far more remedies at your disposal. With a good overview and more remedies you can

individualize better with less complications. Isn’t this exactly what we want?

 

Alan: So, all this seems right in line with homeopathy’s goals. You’ve made an eloquent case for these new methods, and your enthusiasm is apparent. Would you say that the homeopath’s intuitive abilities and case management skills, are still just as important?

Dr. Welte: Certainly. There is nothing like vast clinical experience. It gives a good understanding of the natural pace and course of acute and chronic diseases, what you can expect and what is strikingly different. That’s why I would encourage homeopaths not to dodge from a clinical training in regular medicine and hospitals. You will also get inside knowledge of all its pros and cons. This clinical

basis may facilitate good case management and other higher skills. And the intuitive abilities also bear best fruit if they build on medical education, training and experience. In my opinion, a good clinical training, understanding of series, families and stages, and an essential knowledge of materia medica should go side by side for a happy growth. And if you learn how to use a good computer program

as a repertory and materia medica, you have access to the whole storehouse of homeopathic knowledge of 200 years. With the overview described before, you will not so easily get lost in these

vast fields.

I studied Kent’s materia medica intently in my younger years; he said that only after many years of practice would you be able to develop these higher skills. I was a bit disappointed,

but I see now that this is true for me too. Anyway, I would have been more than glad to meet the new methods then and not only now. I am sure my growth would have been better and speedier.

I spent so many years mugging up remedy pictures and felt the difficulty to memorize such seemingly incoherent material. I felt a great need for a more comprehensive approach even in the early eighties,

but there wasn’t any. When I read Sankaran’s Spirit in 1991 and Scholten’s Minerals in 1993, it was such a pleasure for me; everything seemed to fall into place.

 

Alan: Sankaran’s and Scholten’s ideas provided you a model, to understand how everything fit together. And that really moved you forward. I think people reading this interview will welcome

these ideas, since even the best homeopaths leave a trail of unsolved cases.

I want to thank you for sharing these exciting possibilities. Sometimes, struggling with a case, I often wish I had one more approach. Now, I look forward to trying your color preference and handwriting methods. I’ve enjoyed this interview and it’s been a pleasure getting to know you. Thank you.

Dr. Welte: The interview was a pleasure for me too, and it provided the opportunity to clarify some thoughts to myself by writing them down. Yes, many questions were solved, and new ones arose. Development never stops, and only a rolling stone gathers no moss. For example I work on a system for animal remedies. The actinides are elements with insufficient indications and provings and little

clinical experience. Many dispositional symptoms like the color preferences are still mostly empirical clinical data, not fully integrated into the systems of periodic table and botanical and zoological

families. Only some have become quite clear. For example the snake remedies prefer turquoise, the spiders orange and olive, most of the solanaceae dark blue etc. The color preference is still in a

phase like homeopathy was before Scholten and Sankaran; a deeper understanding is lacking. So let us see what the future will bring?

 

 

Vorwort/Suchen                                Zeichen/Abkürzungen                                    Impressum