Fallaufnahme nach Sankaran

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[Edward Peter Phahamane]

Sankaran discovered the expression of three reactivity modes as he was investigating physical and emotional responses of patients.

He found that sensations can be expressed directly and objectively through   all   three   planes   (mental   plane,   emotional   plane,   physical   plane) (Sankaran 2004).

The three reactivity modes are: the active reaction, the passive reaction, and the compensated reaction.   These   reactivity   modes   are   interrelated   and   oppose   each   other   in   clinical

symptomatology  representation.

According  to Sankaran “if the sensation is ‘caught up’ or ‘stuck’ the active reaction will be to want to move, the passive reaction will be immobility or unable  to  move,  while  the  compensation

will  be  a  person  who  is  always  on  the  move” (Sankaran 2004).

1st active reaction a  direct  reaction  to  the  stimulus  acting  on  the  patient.  The  response shows  the  strength  and  health  of  the  vital  force  in  trying  to  restore  health.  When  a  hand

touches  a  hot  stove  plate,  the  expected  reactive  response  will  be  the  reflex  removal  of  the hand off the stove. When the body of an infant is overwhelmed by bacterial infection, a fever

quickly  supervenes  and  rises  up  to  create  an  unfavorable  environment  for  the  bacteria  to survive within the host. This is an active reaction in place as commanded by the healthy vital

force (Sankaran 2004).

2nd passive reaction to the stimulus on a patient occurs when the active response is negated and or arrested. The inability to deliver a response following a stimulus could mean that the vital  force 

is  overwhelmed  by  the  stimulus,  or  that  the  vital  force  does  not  know  how  to handle that kind of stimulus as is the case in rare, unknown diseases.

For example, in third to fourth degree burns from a temperature source over 100° C, the stimulus overwhelms the nervous system in that the area involved so the area becomes insensitive and

numb  to  pain. The  sensations  of  heat,  burning  and  intense  pain  become  arrested.

In  this scenario,  the  stimulus  is  so  great  that  the  destruction  caused  on  the  neuronal  system overwhelms the vital force and renders it unresponsive (Herndon 2007).

3rd compensated reaction Compensation is an adaptation for survival that follows a known stimulus. Compensation can be  spontaneous  or  strategic.  Spontaneous  compensated  reaction  would 

come  as  a  protective measure in a situation, i.e. being unable to drop a hot soup pot onto a baby even though it is burning the hands. A strategic compensated reactivity can be represented

as being always on the  move in  a  case  where the  main  sensation  of a  patient is  being stuck or  caught  up (Sankaran 2007).

The above outlined reactions are the coping mechanisms which show sensation and depth. If the  patient  is  hurt  to the point  of  losing  everything,  the  active  reaction  will  be  to  inflict

equally  opposing  hurt  to the one  causing  it.  A  passive  reaction  would  be  represented  as numbness  and  hopelessness.  A  compensated  strategic  reaction  in  this  scenario  would  be

boldness, tough-guy effect, assertiveness, strong personality portrayed to face up to the most destructive hurt (Sankaran 1991).

 

[Rajan Sankaran]

In the initial years of my practice, I began searching for a method that would yield consistent and successful results in every case. No one person can know everything and my endeavor for better and more consistent results is

a continuing process. In the twenty-one years of my practice, this process has resulted in a shift from mechanically repertorising cases after selecting a few characteristic symptoms, to using mental and general symptoms, from

there to understanding the central disturbance, perceiving the mental state and unearthing the concept of disease as a delusion, and later to a deeper understanding of miasms and the kingdom classification and finally developing

a system of prescribing where all these concepts fit into place, to discovering the common sensation in each of the plant families and more recently to an understanding of various levels of experience. Studying the plant families

has led to a milestone in my understanding of disease and my earlier concept of disease as a delusion, and the subsequent emphasis on the mental state gave way to an understanding of disease as a Vital Sensation that was

common to the mind and the body.

 

This common disturbance seemed more representative of the disturbance of the Vital Force, than the Delusion had been. More recently, this latter concept too has undergone some metamorphosis with the discovery of something deeper to the Vital Sensation, viz. energy.

With the emphasis on sensations, I noticed that patients often used hand gestures to describe sensations. And as I started paying attention to these gestures I realised that only sometimes were these indicative of sensation; at other times they could indicate the delusion and at still other times they were only patterns that could not be reduced to either a nervous or emotional experience. Like sensations, these patterns too could not be localised in either the mind

or the body; they were too general. Further what the patient was conveying through these was mostly movement, sometimes together with form, shape, color and speed.

These patterns seemed to me to be representative of energy. And the domain of energy was once again general and still deeper than sensation.

I realised then that the delusion had merely been one level along a spectrum of various levels. I was able to identify seven levels in all, and beginning from the most superficial to the deepest they are as follows:

    1. Name

    2. Fact

    3. Emotion

    4. Delusion

    5. Sensation

    6. Energy or Universal level

    7. The Seventh Level

The concept of these levels is universally applicable, as is true with all of homeopathy. It indicates not only the level at which the patient experiences symptoms, but also the various levels of all human experience. Further human consciousness is in a state of continuous growth, and the levels are indicative of the evolution from the most superficial to the spiritual, which is the ultimate aim of mankind. Explained very briefly below are the concepts of Vital Sensation and the Levels, and an illustration of their application in homeopathy.

The Concept of the Levels

Let us understand the concept of the levels through the following example: As children, when we are taught to draw, the first thing that we learn to draw is a line, then some shapes like triangles, squares and circles. Then we are taught to copy things we see around us: objects, houses, trees, people, etc. As we progress we are taught to qualify the subject of our drawings: for example, a sad person or a happy person, a flowing river, etc. Next we are asked to create drawings from our imagination: scenes from nature, a marketplace, a picnic, etc. Later some of us learn abstraction and we are able to express our moods and experiences through different shapes, forms and colours. Our experiences may be mental or physical or spiritual, and these can be conveyed through the medium of abstract art.

One can see that our initial drawings of lines and shapes cannot convey anything; they have nothing more than a name attached to them. For example: this is a line, this is a circle etc. The next step where we are taught to copy has to do with fact that there are things that exist around us and we replicate them. In the third step we put in the adjectives or feelings or emotions. In the fourth step we create situations out of our imagination -situations that may or may not exist - or situations we may have or have not experienced. This has to do with delusion. When we reach the stage where we can abstract, we are able to convey our delusions, sensations (mental and physical) as well as describe some kind of energy in the form of patterns and shapes. In this way, in learning art, we have progressed from what can be only named to something that has no name but only an energy pattern.

Similarly with homeopathy.

Level 1. Name: The most superficial level at which homeopathy is practiced is pathological prescribing, or giving a remedy based on the diagnosis of the disease condition. (Level I: Name)

Level II. Fact: At the next level of prescribing, one takes into account symptoms of the disease.

Level III. Prescribing on the emotional state of the patient.

Level IV. Delusions is where my prescriptions were aimed at for many years.

Level V. Sensation

Level VI.  Energy. The levels also apply to the experience of any event or phenomenon (For example: the sunrise or the Northern Lights in the sky), or an art form (for example: music, painting, literature) or any kind of human activity (for example: science, politics, medicine, sex, relationships) or a belief, like religion. The experience of each of these can be at various levels. Let us look at the example of religion more closely.

For different people religion may be experienced and practiced to various depths. Or a person may evolve over time in his religious practice and beliefs from the level of name to that of energy. The most superficial experience of religion (at the level of name) is limited to simply identifying oneself as a Hindu or Catholic or Muslim, etc. At the factual level this experience is also superficial, being confined to daily prayers, rituals, attending mass or reading a holy book.

Level VII. Taken one level deeper, religion can be an emotional experience with feelings of joy, calm, security and dependence. It can be the delusional need in a person who feels he is lost in the wilderness; religion could make him feel 'found'. Some people may perceive sensations such as binding, or togetherness, etc. At the deepest level or in the abstract form it can be experienced as nothing but spiritual energy.

 

The levels and homeopathy

As with any phenomena, the experience of disease can also be at various levels. A patient with a very extensive cancer may have accepted his fate so that he experiences no emotions such as anxiety or fear or grief, but only symptoms related to his problem. For him the experience of his disease is no more than a fact; he has cancer, it is his fate and he has to accept it as a fact. On the other hand a young woman with rheumatoid arthritis may experience a great deal of anxiety about her future. If you observe her or go through her case, this anxiety will be the most prominent feature. One could say even that her disease is anxiety about the future rather than the arthritis, because she experiences the arthritis as anxiety. The pains will be experienced as anxiety and the limitation of movement will be experienced as anxiety. The level at which she experiences her disease is Level III (Emotions). Another young woman with a patch of eczema may have the fear that she will be shunned by society as a result of her problem. For her, symptoms like itching and scaling, even though present, will not be as bothersome as this imaginary fear of being shunned. For her, the eczema is experienced as a delusion, the level of experience is level IV. A man with bronchial asthma may experience the sensation of being bound tightly, and this sensation will also emerge on the mental plane. Here, what is prominent is a sensation that is common to the mind and the body. He experiences the asthma as a sensation of being bound tightly, and in other areas of his life he experiences the same sensation. His experience of his disease is at level V, the level of sensation. In a child with recurrent colds and coughs, one may observe the child only running about continuously, moving constantly and rapidly. This child may not even experience the cold and cough, rather only the energy that compels him to keep running. His level of experience is that of energy, or level VI.

 

Having understood that each patient's experience of the disease will be at any one of these levels the question that comes to one's mind is: 'Of what use is this concept in practice?' What will be most obvious to those who used the Delusion theory, and realised that it yielded better results than prescription based on mere collections of symptoms, is that the levels of sensation and energy are deeper and closer to the Vital Force. Prescriptions based on sensations, and those that take into account the energy pattern experienced by the patient can yield far better results than did those based on Delusions. So how does one get to these deeper levels, how does one recognise sensation and energy, what sense do we make of these when attempting to understand the patient, and finally how does one use these to find the remedy?

Before we go to the process of getting to the deeper levels let us understand them some more. First, each of the levels is based on the one deeper than it. The seventh or the deepest level can be compared to an empty canvas on which some pattern or picture can take form. It forms the backdrop on which the Universe was created, on which the energy of the Universe is manifest. It is obvious just at the moment of conception, where something, a life or energy form occurs from nothing, where creation happens out of nothingness. It is therefore the basis for energy. The level of energy in turn forms the basis for sensation, but it, itself lacks the sensation. Energy is represented by the way it moves. And for any individual the domain of experience of this energy is beyond mind and body - it is the domain of vitality or the Vital Force itself. And this experience is in the form of speed, movement, patterns, colour, etc. When this experience materialises from the domain of the material/spiritual Vital Force to that of the nerves, which are distributed everywhere in the body, then it is perceived as a sensation. The nervous system connects the mind and the body and at this level the sensations experienced are general. Let us take as an example the experience of listening to music. Music itself is pure energy. When a musical chord is struck some vibrations or patterns are created, and these are not only picked up by the nerves in the ear and experienced as pleasant sounds, but can also be transmitted everywhere else in the body and experienced as pleasant sensations. (Here, let us differentiate between general and local sensations. The sensations we are talking about at level V are general. While these are experienced on the somatic plane they are felt in more than one locality. Further, they are also experienced on the mental plane. These are different from purely local sensations, which have no correspondences on the general and physical planes.) Similarly, sensation is the basis for delusion. If there is a sensation of heaviness all over it could give rise to the mental image or false perception of being under a heavy load. In turn, delusion becomes the basis for emotions, emotions for fact and fact for name. In this way each level is based on the next. In taking a case and understanding the patient, having gone past one level one can expect to find the next one emerging, until the deepest level is reached.

It is important and interesting to note that in each case, the deepest level the patient takes us to spontaneously, is the level at which he experiences all phenomena. This is his level of consciousness. In any case therefore, all relevant experiences, viz. the chief complaint, exciting cause, stress situations, dreams, interests and hobbies, etc., will be experienced by the patient at one and the same level. This is significant as far as the process of case taking is concerned, as well as in selecting the potency. Also from deep to superficial the extent of pathology increases, so that at the energy level there is the least pathology, whereas at the level of name one usually sees gross pathology.

Sensation is non-human specific

Energy is universal and immaterial. All things - living and non-living - possess energy. Energy can be manifest in the form of different patterns, all part of a common, universal pool, yet each one with its own peculiar shape, direction, speed, form, etc. Energy patterns are common to kingdoms, so that certain plants, animals and minerals can have the same energy patterns specific to them, yet all belonging to the common pool.

The energy of any substance is that which is common to that substance and to the entire universe. At the energy level therefore, it is difficult to differentiate the kingdoms. A specific energy pattern could manifest itself in a member of any of the three kingdoms. Sensation is more specific to kingdoms. Each kingdom has its unique basic sensation. With the mineral kingdom the basic sensation is structure, and in the consciousness of each mineral substance this basic sensation of structure is expressed in a way quite unique to that substance. With the animal kingdom the basic sensation is survival, and again in the consciousness of each animal, this is experienced differently and in a way unique to itself. With the plant kingdom the basic sensation is sensitivity, and each plant family has it's own peculiar kind of sensitivity. In case of diseased human beings the Vital Force is deranged so that man's consciousness is altered. This altered consciousness is similar to a specific mineral/animal/plant consciousness from the Universe. Homeopathic remedies are prepared from plant/animal/mineral sources among others, and when these substances are po-tentised to a degree far beyond the material, there remains in them nothing but the spirit or energy of the substance. These remedies, when administered in accordance with the Law of Similars, are capable of bringing back the altered state of man's consciousness to a level where he is able to achieve the 'higher purposes of his existence' - in this way health is restored.

In a diseased individual, the altered state of consciousness is similar to the consciousness of a specific plant/animal/mineral substance (remedy source) from the universe. The diseased individual and the remedy source have in common the energy pattern and basic sensation. These, the energy pattern and basic sensation, are therefore non-human specific. This means, that they are shared by human beings and other substance(s) in the Universe. On the other hand, emotions and delusions could be human specific; they may be experienced only by human beings and may not be present in the consciousness of any other substance in the Universe.

Case taking in a new light

The aim of case taking now is to reach to what is non-human specific in each patient. The patient will obviously begin with the name of his main physical complaint. From here one has to cut through the various levels and reach to the levels of sensation and energy. While traversing the various levels, one picks up (i) peculiar symptoms (sensations, modalities, concomitants, mental symptoms, delusions, dreams, cravings, aversions etc.) and (ii) sensations/words/expressions that have the potential to lead to the next level. At each level there are various sub-levels and to get from one level to the next one has to ask an appropriate question (s). Briefly the map of case taking is as follows:

    Level 1. Fact The name, the diagnosis, the label

            Question: So what exactly is happening?

    Level 2. Facts about Facts What it is, qualified and peculiar.

            Question: How do you feel? How does this effect you?

    Level 3. Feeling What it is? (Common feelings: anger/fear/sadness.) Feeling qualified. (Feeling further described.) Feeling peculiar. (Peculiarity in the feeling.)

            Question: How does it feel like? What comes to your mind? A situation that had a big effect on you? How did that feel like?

    Level 4. Delusion The situation. How it is experienced? Dreams.

            Question: What sensation do you experience in that situation? What are you showing by that gesture of your hand?

    Level 5. Sensation Kingdom-(Sensitivity/structure/victim-aggressor) Subkingdom/family (Precise nature of the issue)

    Source- (Precise degree, depth and quality)

    Level 6. Energy Observation of energy patterns.

Quite obviously patients do not always give the case one level after the other. They may use other routes or they may get blocked or stuck at a particular level, and in such a case one would have to use a 'by-pass'.

When a patient is unable to go beyond a particular level his level of experience is usually the previous level; this also determines the potency he needs. For example: if he cannot express feelings then he is stuck at the previous level of fact, and to get beyond the level of fact one would ask: What are the feelings he does not feel, what are the feelings he felt in the past, etc.?

 

Conclusion

The concept of the levels and this new approach to case taking have so far yielded for me and some of my colleagues, very encouraging results. We are able now to prescribe remedies we might never have otherwise used. But I would like to add that these ideas continue to evolve and techniques continue to get more and more refined. It is a work in progress. As with 'An Insight Into Plants', I feel there are sufficient results to convince me that there is at least some truth in the idea and it has much potential. As long as we have failures, we need to look deeper, to look wider and to continue to evolve in our concepts and techniques. In this way we can hope for better and more definite results in our cherished and chosen task of restoring the sick to health.

 

[Barbara Nocwecki]

Abschlussarbeit Fachspezifikum 5 Lebens – und Sozialberaterin

Der systemische Ansatz in der Klassischen Homöopathie -ein Feld der Ähnlichkeiten-

Marchtrenk, Mai 2007

Die Empfindungen in der Homöopathie

Methode nach Rajan Sankaran

 

Vorwort

Heute ist der 30. März 2007 und ich feiere meinen 44.Geburtstag!

Von zwei Polen, Homöopathie und systemischer Beratung, bin ich zu Beginn auch ausgegangen, als ich vor knapp zwei Jahren meine Ausbildung zur Lebens- und Sozialberaterin begann. Jetzt, am Ende des

Lehrganges, weiß ich erst, wie nahe sich die beiden Methoden sind, ein Feld der Ähnlichkeiten. Somit passt das für mich sehr gut, dass ich Vor- und Schlusswort fast gleichzeitig verfasse.

Ich möchte in dieser Arbeit aufzeigen, wo überall der systemische Ansatz in der Klassischen Homöopathie zu finden ist, wie bereits aus diesem Blickfeld gearbeitet wird und was in Zukunft noch alles möglich

sein könnte.

Ich beschreibe dabei drei große Schwerpunkte, in denen ich den systemischen Ansatz besonders gut erkennen konnte:

In der Sankaran-Methode,

In der Prozessorientierten Homöopathie nach Andreas Krüger und In der Aufstellungsarbeit im Bereich der Homöopathie.

§ 11 (Organon der Heilkunst, S.Hahnemann)

Wenn der Mensch erkrankt, so ist ursprünglich nur diese geistartige, in seinem Organism überall anwesende, selbstthätige Lebenskraft durch den, dem Leben feindlichen, dynamischen Einfluß eines

krankmachenden Agens verstimmt; nur das zu einer solchen Innormalität verstimmteLebensprincip, kann dem Organism die widrigen Empfindungen verleihen und ihn so zu regelwidrigen Thätigkeiten

bestimmen, die wir Krankheit nennen, denn dieses, an sich unsichtbare und bloß an seinen Wirkungen im Organism erkennbare Kraftwesen, giebt seine krankhafte Verstimmung nur durch Aeußerung von

Krankheit in Gefühlen und Thätigkeiten, (die einzige, den Sinnen des Beobachters und Heilkünstlers zugekehrte Seite des Organisms), das ist, durch Krankheits-Symptomen zu erkennen und kann sie nicht

anders zu erkennen geben.

Hahnemanns Organon der Heilkunst (1810) bildet die Basis, das Fundament der Klassischen Homöopathie. Die damalige Sprache, die alte Rechtschreibung sind gewiss eine Herausforderung für den Leser

der heutigen Zeit. So ist es vielleicht auch zu erklären, dass man immer wieder, beim genauen Studieren dieses Werkes, auf Ausdrücke stößt, die uns in unserer heutigen Sprache nicht so geläufig sind, oder

die eine andere Bedeutung bekommen haben. Vor etwa sieben Jahren begann sich der indische Homöopath Rajan Sankaran, dessen Name seit langem für herausragende Arbeit im Bereich der Klassischen

Homöopathie steht, mit dem Ausdruck der Empfindungen auseinanderzusetzen.

In § 11 des Organon schreibt Hahnemann, dass eine Störung der Lebenskraft dem Organismus widrige Empfindungen verleiht, deren Auswirkungen wir Krankheit nennen.

Die Störung der Lebenskraft ist also die ursprüngliche Ursache der Krankheit.

1

Organon der Heilkunst, F.S.Hahnemann

6

Die erste Reaktion des Organismus ist eine widrige Empfindung. Was aber meint Hahnemann mit dieser widrigen Empfindung?

Genau dieser Frage ist Sankaran nachgegangen. Dazu gibt es vor allem drei Überlegungen,

- was genau sind Empfindungen im Sinne Hahnemanns?

- wie kann man die Empfindungen des Patienten herausfinden?

- die vitale Empfindung ist die Ebene der Arznei!

Das bedeutet für Sankaran, wenn es gelingt, die Empfindung des Patienten zu erkennen, erkennt man auch die zentrale Idee des Falles und das wiederum bringt uns direkt zur Arznei.

Um diesen Empfindungen (Delusions) des Patienten in der Anamnese zu begegnen, bedient sich Sankaran des hypnotherapeutischen Ansatzes nach Milton Erickson - näheres dazu aber später.

Empfindungen im Sinne Hahnemanns

Hahnemann spricht von den widrigen Empfindungen, also von denen, die von der Norm abweichen, von denen, die der Mensch vorher noch nicht hatte.

Er nennt diese Empfindungen vor allem „Wahnideen“. Die Rubrik der „Wahnideen“ ist eine der größten im Repertorium (= Symptomenverzeichnis). In der englischen Literatur (vor allem Kent) finden wir den

treffenden Ausdruck „Delusion“. Hahnemann unterschied die „Delusions“ sehr genau von den „Emotions“, also die widrigen Empfindungen (Wahnideen) von den Gefühlen. Sankaran spricht bei den

Empfindungen von den noch genauer und tiefer beschriebenen Gefühlen.

Ein Beispiel von ihm soll helfen, diesen Ansatz zu veranschaulichen:

Eine junge Frau fühlte sich einsam (Gefühl), wie ein Flugzeug am Himmel, das die Richtung verloren hat (Empfindung, Wahnidee).

Dieses Verlorenheitsgefühl ist den Magnolianae (Pflanzengattung) gemein. Es ist Ausdruck des starken Empfindens von „Fremdartigkeit“ in dieser Pflanzenfamilie. Die Frau ist verzweifelt; sie möchte, dass

ihr sofort geholfen werde und dass sie von anderen Menschen die Richtung gezeigt bekomme. Der Wunsch nach Hilfe von anderen und nach unmittelbarer Erleichterung ist typisch für das typhöse Miasma.

Das Mittel des typhösen Miasmas unter den Magnolianae ist Nux moschata, und dieses Mittel heilte die Patientin!

Wie aus dem Beispiel zu ersehen ist, führt das Empfinden der Verlorenheit zu der Familie der Magnolianae. Nun, diese Empfindung ist nicht irgendein oberflächliches Gefühl, sondern es kristallisierte sich

im Verlauf einer langen Anamnese als das Essentielle hinter all den mehr oberflächlichen Gefühlen heraus. Das ist einer der Gründe, warum Sankaran es als die vitale Empfindung bezeichnet. Es ist das zutiefst

grundlegende Empfinden.

Sankaran entwickelte die Vorstellung, dass das Empfinden des Patienten tiefer reicht, als seine Gemüts- und Körperzustände. Es ist die grundlegende zentrale Wahnidee.

Die Empfindung zieht sich wie ein roter Faden durch den gesamten Fall. Da es sich bei diesen Empfindungen um Energieäußerungen auf allen Ebenen (geistig, emotional, körperlich) handelt, findet sie auch

in der Körpersprache ihren Ausdruck. Es handelt sich dabei um wiederholte und signifikante Gesten, Worte zu einem zentralen Aspekt.

Diese Erkenntnisse führten zu einer neuen Dimension der Fallaufnahme.

Das System der Arzneien

Die Praxis der Homöopathie ist nicht einfach. Dies mag unter anderem daran liegen, dass die Homöopathie eine der wenigen, oder gar die einzige wissenschaftliche Disziplin ist, die in ihrer Methodik

beim Spezifischen ansetzt und nicht vom Allgemeinen zum Speziellen hinführt. Jeder Zustand eines Patienten soll mit einem Heilmittel identifiziert werden, und dies geschieht ausschließlich auf der Basis von

einzelnen Symptomen. Wenn wir nach der altbekannten klassischen Methode vorgehen, suchen wir nach den einzelnen „auffallendern, sonderbaren“ Symptomen und errechnen (repertorisieren) die richtige

Arznei.

Was meiner Meinung nach fehlt, ist die Berücksichtigung der Zusammenhänge der Symptome, vielleicht könnte man sogar sagen, der systemische Ansatz. Denn jedes einzelne Symptom wirkt sich auf das

andere aus, die Symptome sind Teil eines Systems.

Ein Beispiel:

Schwarz – groß – bewegt sich

Nehmen wir an, das wären die Symptome. Einer empfindet das als Elefant, ein anderer vielleicht als Wolke, ein Dritter möglicherweise als Dampflok. Es ist daher nicht verwunderlich, dass es bei der Suche

nach dem homöopathischen Arzneimittels so viele Lösungsvorschläge gibt, wie Homöopathen.

Sankaran greift dieses Thema auf und bringt eine Systematik in die Arzneien, die uns vom Allgemeinen zum Speziellen führt. In diesem Fall würde er zunächst fragen, ob es sich um etwas Lebendiges oder

um ein nicht lebendes Objekt handelt. Falls es lebt, ob es eine Pflanze, oder ein Tier ist.

Falls es ein Tier ist, ob es ein Säugetier, oder ein Kriechtier ist. Und wenn es sich um ein Säugetier handelt, beschränkt sich das Ganze bei diesen Symptomen schon auf wenige Arten.

Sankaran teilt die Arzneien nun in Pflanzen, Tiere, Mineralien und Nosoden (= Krankheitsprodukte von Menschen) ein. Die Pflanzen teilt er wieder in kleinere Systeme (Koniferen, Magnolianae,

Hamamelidae usw.). Jede dieser Gruppen hat dann noch einen Zusammenhang mit einem anderen, parallelen System, nämlich den Miasmen.

Die Empfindung „Schockiert sein“ z.B. nimmt die Pflanze Nux vomica (Brechnuss) als Krise wahr und kann nicht eher ruhen, bis die Situation zurecht gerückt ist oder sich erholt hat, wie z.B. bei einem

Geschäftsverlust.

Ignatia (Ignatiusbohne) aus derselben Pflanzenfamilie will nur die Kontrolle über die Situation haben.

Im Fall von Nux vomica sind Wahrnehmung und Reaktion charakteristisch für das typhöse Miasma, während sie im Fall von Ignatia typisch für das carcinogene Miasma sind.

Obwohl den Mitteln also die Empfindung gleich ist, unterscheiden sich die Reaktionsweisen voneinander.

Ausdruck der Empfindungen:

Pflanze:

Ich bin ergriffen, gerührt, verärgert (die gesamte Person muss sich adaptieren). Ich reagiere auf dich.

Tier:

Er (sie) ärgert mich (er, sie agiert gegen mich). Ich gegen dich.

Mineral:

Mir fehlt, ich bin unfähig....(das Problem liegt bei mir) Ich bin unvollständig ohne dich.

Nosode:

Fehlen der Empfindung

Mit mir stimmt etwas nicht, ich muss es korrigieren.

Näher kann ich auf die einzelnen Gruppen und Arzneien im Rahmen dieser Arbeit nicht eingehen, mehr darüber ist bei „Einblicke ins Pflanzenreich, Sankaran“ nachzulesen.

Die Konzepte und Gesetzmäßigkeiten Sankarans:

Empfinden und Tun sind gleich und einander entgegengesetzt.

Der Wunsch zu töten ist der Angst getötet zu werden gleich und entgegengesetzt.

Das Gegenteil von allem Gesagten ist gleicherweise wahr.

Wenn jemand Friedsamkeit sehr betont, bedeutet das, dass Gewalt auch ein Thema für ihn ist.

Wenn jemand erklärt, dass er keine Angst hat, bedeutet das, dass er ziemlich sicher Angst hat.

Es gibt niemanden und nichts anderes draußen außer mir selbst.

Man kann nur das wahrnehmen, worauf man sensibilisiert ist. Wer also bestimmte Qualitäten wahrnimmt, tut es, weil er für sie sensibel ist. Nehmen wir an, jemand fühlt

von einem anderen beleidigt worden zu sein. Dieser Mensch kann Beleidigung nur wahrnehmen, weil er empfindlich dafür ist, beleidigt zu werden.

Alles, was einem am anderen stört und wofür man sie kritisiert, ist Teil des eigenen Selbst.

Ein Beispiel Sankarans aufgrund dieses Konzeptes:

Eine 40jährige Frau suchte mich wegen Colitis ulcerosa (chronische Darmentzündung) auf. Das Problem hatte mit dem Tod ihres Mannes begonnen. Ich fragte sie danach, wie ihr Leben mit ihrem

Ehemann gewesen war. Sie erwiderte, dass es die „reine Hölle“ gewesen war.

Sie beschrieb ihren Gatten als einen misstrauischen, besitzergreifenden, gewalttätigen und verrückten Menschen. Wenn sie sich mit einem anderen Mann unterhielt, sei er vor Eifersucht immer wahnsinnig

gewesen. Nachdem ich also von ihr eine ganz genaue Beschreibung ihres Mannes erhalten hatte, verschrieb ich ihr mit Erfolg das Mittel Hyoscyamus. Ich hatte verstanden, dass sie unter ihrem Mann deshalb

so sehr gelitten hatte, weil sie selbst in Bezug auf Eifersucht und Besitzanspruch empfindlich war und dass sich dies in

der Beschreibung ihres Mannes widergespiegelt hatte. Sie nahm nur das Eine an ihm wahr, das wofür sie sensibel war und deshalb wahrnehmen konnte.

Opfer und Täter sind die beiden Seiten eines Zustandes. Im Opfer ist der Täter angelegt und umgekehrt.

Wie schnell ist die aufopfernde Frau, die alles nimmt, alles einsteckt, alles schluckt selbst in ihrer Art Täter! Nämlich, indem sie als Täter in ihrem Mann das schlechte Gewissen schürt und die Schuldgefühle.

„Die Opferrolle ist die raffinierteste Form der Rache“, bemerkt auch Bert Hellinger.

Ein neuer Ansatz zur Fallaufnahme:

All diese Erkenntnisse, vor allem aber die Idee, dass nur die vitale Empfindung zur Arznei führt, ließ Sankaran die klassische Methode der homöopathischen Anamnese stark überdenken. Er ging also davon

aus, dass der zentrale Zustand, der zur Arznei führt, nicht nur eine Emotion, ein Gefühlist, sondern, dass er dieses gemeinsame Empfinden ist, das Gemüt und Körper miteinander verbindet. Er nennt es das

„vitale Empfinden“, das tiefer reicht, als Körper und Gemüt. Doch welche Ebene reicht tiefer

Fachausdruck in der Homöopathie für

die Gefühle, Charaktereigenschaften

 

 

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