Kind prescribing nursing infants Anhang 6 

 

Cholera Infantum.x

Akupunktur

Kombination
Ni 1 + Le 3 + Ma 44
Atemstörungen bei Neugeborenen

 

[Farokh J. Master]

Fühlt sich das Neugeborene wohl im Schoß seiner Mutter?

Zum Beispiel:

-- Fühlt sich nicht wohl in den Armen der Mutter: Thuj.

-- Fröhlich und glücklich. wenn es auf dem Schoß der Mutter liegt: Ant-t. Bism-sn. Cham. Gels. Kali-c. Lyc. Phos. Puls. Sanic.

• Wie schreit das Neugeborene?

-- Der Hungerschrei. der schmerzhafte Schrei und der Schrei. um Aufmerksamkeit zu bekommen. sollten unterschieden und die Rubriken entsprechend ausgewählt werden.

-- Das Schreien aus Schmerz ist ein lauter Schrei. gefolgt von einer Pause und dann erneut ein kräftiger Schrei.

-- Das Schreien wegen Hunger steigert sich von kleinen Schluchzern langsam zu kräftigem Schreien.

-- Das Schreien des Babys nach Aufmerksamkeit besteht nur aus kleinen, weinerlichen Tönen.

-- Beachten Sie. dass es bei schmerzhaften Schreien immer Tränen gibt, während Sie beim Hungerschrei meist keine Tränen sehen.

• Arten des Schreiens:

-- Weicher. Mitleid erregender Schrei: Puls.

-- Gereizter Schrei: Calc. Cham. Ip. Sep usw.

-- Häufiges Schluchzen: Cham. Cupr. Hell. Hyos. Ign. Lyc. Op. Stram usw.

-- Winselt und wimmert unaufhörlich: Bell. Borx. Bry. Cham. Cina. Cupr. Nux-v. Rheum. Stram.

• Welche Seite der Brust wird bevorzugt?

-- Die Rubriken in Allgemeines; Seite – rechts- oder linksseitige Beschwerden sollten entsprechend berücksichtigt werden.

• Saugt das Kind langsam oder kräftig?

-- Für langsames Saugen sollte man unter Gemüt; Langsamkeit - essen und trinken nachsehen: Calc. Hell. Sulph.

-- Für kräftiges Saugen sollte man unter Gemüt; Eile – Essen. beim und Trinken. beim nachschlagen: Caust. Hep. Lyc. Zinc.

Wie oft wird nach Nahrung verlangt?

-- Einige Neugeborene brauchen nur kurz gestillt zu werden und sind sofort zufrieden. während andere längere Zeit saugen und dann. nach wenigen Minuten, wieder heftig danach verlangen. angelegt zu werden.

Andere wollen nicht wirklich saugen. sondern brauchen die Brustwarze im Mund zur Beruhigung.

-- Ist nach dem Stillen sofort wieder hungrig: Calc. Cic. lod. Lyc. Merc. Phos. Psor. Sil.

-- Sehr wenig Appetit: Alum. Bar-c. Cina. Lac-def. Lac-h. Tub.

-- Befriedigt schon nach einigen Schlucken: Am-c. Cina. Lyc. Rheum. Sil.

• Schläft das Kind beim Stillen ein oder ist das Kind dabei fröhlich. Weint es oder wird es unruhig?

-- Schläfrigkeit übermächtige nach Essen: Calc. Carb-v. Lyc. Nux-v usw.

-- Schläfrigkeit nach Trinken: Nux-m. Ph-ac.

-- Einschlafen nach dem Essen: Arum-t. Bov. Calc-p. Graph. Lyc.

-- Ruhelos nach o. vor Essen: Borx. Petr.

-- Fröhlich nach Essen: Puls.

-- Weinen nachen: lod. Puls.

-- Weinen beim Essen: Bell. Staph.

-- Magen; Schluckauf beimen: Lac-h. Mag-m. Merc. Samb.

• Schwitzt das Kind beim Stillen?

-- Schweiß beim Essen: Ant-t. Bar-c. Calc. Carb-v. Kali-c. Merc. Nat-m. Puls. Sep. Sil usw.

• Weigert sich das Kind zu saugen?

-- Abneigung gegen die Muttermilch: Borx. Calc-sil. Cina. Merc. Sil usw.

• Lässt das Kind Flatus. Urin oder Stuhl während oder nach dem Stillen?

-- Stuhldrang beim Essen: Sanic.

-- Flatus nach dem Essen: Aloe. Ant-c. Op.

• Wie wirkt Baden auf das Neugeborene?

-- Neugeborene werden nach der Geburt normalerweise in lauwarmem Wasser gebadet.

-- Wenn das Kind beim Baden schreit. in Konvulsionen fällt oder steif wird, verwenden Sie die Rubrik Allgemeines; < heißes Baden: Apis. Bell. Bry. Gels. lod. Lach. Nat-m. Sulph usw.

-- Einige Kinder baden nicht gern. auch nicht, wenn sie größer werden. Allgemeines; Baden abgeneigt: Am-c. Ant-c. Bell. Borx. Cham. Psor. Puls. Sep. Sulph. Zinc.

-- Einige Kinder baden und spielen gern im Wasser: Fröhlich beim Baden oder Verlangen. mit Wasser zu spielen: Calc-s. Lac-del. Lac-Leo. Tarent.

-- Für Kinder. die sich vor dem Baden fürchten. können Ant-c oder Sulph nützlich sein.

-- Nach dem Bad werden die Neugeborenen wie eine ägyptische Mumie in ein Tuch eingewickelt. Babys lieben solche Wärme und Geborgenheit. z. B. Sil. Calc. Hep und Psor.

 

[Eugene Underhill]

Calc / Lyc / Sil / Nat-m / Kali-c / Bell / Sulph

 

Clinical observation has demonstrated the fact that nursing infants can be successfully medicated in many instances by prescribing for the mother. There are certain conditions, however, which must be understood and fullfilled, otherwise failures will result which might at first seem difficult to explain. Studies carried on during the past several years have enabled us to arrive at a few rather definite conclusions along these lines.

 

1. Best results observed where mother and child require the same remedy

Attention was first called to this fact by the action of Calc. in two cases where only the mothers received the remedy and both infants (breast fed) were typical Calc. subjects. The response to the

similimum in the children was more striking than in many cases of direct medication even in the presence of sharply defined remedy indications. Improvement in the quality of the breast milk was,

no doubt, a factor of importance as Calc. stimulated the maternal vital force and assisted in normalizing body chemistry. Similar experiences with Lyc. Nat-m. Sil. and other remedies have convinced us that if the symptoms of both mother and child present the same remedy picture only the mother need receive the medicine providing the child is still being nursed at the breast.

2. When mother and child require the same remedy results are identical irrespective of whether the mother alone receives the remedy or whether both receive it.

We would not advise prescribing one potency for the mother and a different one for the child when the remedy is the same.

3. Good results are obtained if the mother is successfully prescribed for even the child’s symptoms call for a different remedy.

A series of observations made under these circumstances point to satisfactory but less brilliant results on the average. The reaction in the case of the child is merely less spectacular than under the

conditions stated in the first proposition.

4. Poor or indifferent results may be expected if the mother receives the remedy the child needs but which is not called for by her own symptoms.

Under these circumstances it is better to prescribe directly and independently for both mother and infant. Suppose the mothers remedy picture is that of Kali-c. and that her nursing infant needs Sil.

It will apparently do the child no good to give the mother Silica but if she receives Kali-c. the infant will derive benefit. Of course we would in such a case prescribe for both patients and expect really worthwhile results. Something evidently happens in the maternal organism to modify an incorrect remedy so that it is no secreted in the breast milk.

5. Frequency or infrequency of breast feeding appears to have no influence on th effectiveness of the indirect method of prescribing.

Infants nursed at the breast only once in 24 hours and otherwise artificially fed responded as obviously and satisfactorily as those nursed at 3 - 4 hour intervals.

 

Further investigation is necessary in regard to remedy sequences and relationships but some interesting observations have already been made. It is premature to offer these as more than suggestive.

A Calc. mother had a boy whose acute complaints were apt to call for Bell. After the mother relieved Calc. the child (still nursing on a part time basis) showed marked improvement and had no more acute manifestations.

A Sulph. mother had a Calc. child whom she was nursing only once in 24 hours and this was at 22 h. We decided to prescribe for the mother and gave the baby nothing. Improvement in the infant was prompt and satisfactory. After about 6 weeks we decided to try Calc. on the mother experimentally. We based the prescription partly on the childs remedy indications and partly on the well known sequence of Sulph. Calc. and Lyc.. No response was observed in either patient. Another month later the infant was given Calc. with most gratifying effect.

It is difficult to evaluate some of our studies along these lines and so far our results have not advanced the science and art of homoeopathic prescribing to any worthwhile extent. It has been known since Hahnemanns time that nursing infants could be successfully treated homoeopathically through the mother but there are evidently certain biological laws which determine the circumstances under which success if possible with this method.

It adds to the zest of life to do a little investigating and there is always the possibility that we might discover something of real therapeutic or scientific value.

In serious cases we would not wish to experiment.

 

 

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