Herzgruppe Anhang 4
https://hpathy.com/homeopathy-papers/tidbits-72-pain-free-after-heart-surgery/
[Dr. Elaine Lewis]
In allopathy adrenaline shot is often used to save life during
emergency. I was wondering if you were aware of any homeopathic medicine for a
serious emergency like
cardiac arrest, which can save lives before the ambulance arrives.
I thought it would be handy to keep such a medicine in each home, especially
if it’s homeopathic or biochemic. And as the leading cause of sudden death is
cardiac arrest,
it would be wonderful to know what medicine to use in the golden hour
before doctors takeover.
Thanks and best wishes,
Guru Charan
Well, Mr. Charan, you sound like a real inquisitive guy! I can’t believe it’s taken me this long to
write about heart emergencies! So,
without further ado and fanfare, here is information I’ve gathered from Alan
Schmukler’s Homeopathy: an A to Z Home Handbook, Borland’s Emergencies of
General Practice, Anshutz’s New, Old and Forgotten Remedies and my notes from
Robin Murphy’s course.
As Alan says in his book on page 130 under “Heart Attack”:
The person may experience nausea, followed by chest pain or pressure,
pain down one or both arms, difficulty breathing, vomiting, cold sweat and blue
face.
Note: If a person is having
“pains” but none of the suffering noted above, chances are it is not a heart
attack but rather gas pains, GERD or heartburn, which can also be
sharp and felt in the chest.
Arnica
The heart trouble came on from great exertion, like shoveling snow in a
person who is generally inactive, the remedy is Arnica! Preferably Arnica 200C or higher,
if you only have 30C, give that, of course. And if you get a positive result, don’t be
surprised if you have to repeat the remedy; it doesn’t mean the remedy doesn’t
work or homeopathy doesn’t work, it just means that you have to repeat it—maybe
the potency is too low and hence, is not holding, but don’t despair, just take
it again and put it in water this time.
Water makes it stronger, and so does succussing a few times before each
dose.
Aconite
It may be that the most striking part of the case is fear of death! Not surprising under the circumstances. The Aconite patient is terrified and unable
to keep still.
As always in homeopathic prescribing, the mentals rule the day. If your case has a mental concomitant, the
remedy will have to cover that. Here our
famous fright remedy, Aconite, in the 200C potency or higher, should stop the
attack.
Cactus
in these cases, namely, there is the sensation of a hand squeezing the
chest getting tighter and tighter and tighter. There may also be stabbing and
radiating pains, not so characteristic as the “tight band” sensation around the
chest.
Latrodectus mactans
Violent precordial pains (precordial pain means pain in front of the heart)
ext: to the left shoulder and down the left arm, even to the left hand (could
be both arms as well). Pain may also
radiate to the back. Arm may feel numb
as well. Fear of suffocating. Worse from exertion. Patient may be screaming in pain.
Arsenicum alb.
All the usual, unmistakable Arsenicum mentals: fear of being alone,
begging for help, fear of death, restlessness, clinginess and desire for
warmth. Chronic case. Thirsty for sips at a time. Chilly.
Prostrated. Sick looking, pinched
face, gray, withered. Constriction or
pressing sensation in the chest with burning.
If you give Arsenicum and the patient changes from cold to hot, you
should switch to Sulphur.
If the thirst changes from sips to gulps, you should change to Phosphorus.
Antimonium tart.
Like Arsenicum, but, not the anxiety, not the chilliness, not the
thirst, not the restlessness, not the gray color but rather the color blue—blue
fingernails, blue lips, etc.
Desire for open air, worse warm stuffy rooms, worse heat. Sensation of fullness in the chest rather
than the pressing/constriction sensation of Arsenicum. Thick white coated tongue. Stethoscope may pick up rattling respiration,
also known as “rales”.
Carbo veg.
Collapse. Dullness of the
mind. No anxiety or thirst like
Arsenicum. Cold, sweaty skin but does
not want covers. They want air blowing
right on them, they have “air hunger”, need oxygen, so open a window or turn on
a fan and they want it blowing directly in their face. Face is pale, lips are pale. Lots of burping and flatulence. Icy cold extremities.
Spongia
has a very clear sensation: Feels
as if the heart is getting larger and larger until it feels like it might
burst. This “swelling” sensation can
spread right up to the throat, whereupon the patient thinks if he lies down, he
might suffocate. Chilly and worse any
draft, pain is present as well as numbness of left arm and hand and of lower
extremities too. The face looks
congested, not the pale, drawn, withered appearance of Arsenicum.
Lachesis
All the usual Lachesis symptoms we’re familiar with: high blood
pressure, tightness of the chest, intolerant of any weight on the chest, even
pressure of the covers, won’t tolerate tight clothing around the chest or neck;
they are hot and worse heat; sleep into an aggravation, choking on falling
asleep, worse lying on the left side, hands are shaky; difficult patients,
confused and suspicious.
__________________________
Rehabilitate Your Heart!
Some people think that with age, heart attacks are inevitable. This is not true! There’s the famous old story about how when
President Eisenhower’s doctor went to medical school, they never studied “heart
attacks” because there were none! This
phenomenon didn’t start until after the advent of white flour and white
sugar! You don’t have to have this
happen to you! People are bringing this
on themselves by eating junk food, white flour products, white sugar, processed
food, table salt—another fake product, butter substitutes, egg substitutes,
whole wheat-substitutes, other artificial foods, not cooking from scratch,
consuming poisons, like party drugs, Rx drugs, smoking … see my C:
[]
Calcium am Herzmuskel
Das Charakteristische an der Herzmuskulatur ist, dass sich nach der Depolarisation eine Plateauphase anschließt, bevor die Rückkehr zum Ruhepotential erfolgt.
Das Plateau entsteht durch einen langsamen Calciumeinstrom, während gleichzeitig ein Kaliumeinstrom stattfindet. Dadurch dauert das Aktionspotential der Herzmuskulatur fast 100 mal länger als der Erregungsvorgang einer Nervenzelle. Die Herzmuskulatur ist während des Aktionspotentials absolut refraktär, d.h. eine Neuerregung ist in dieser Zeit nicht möglich.
"Die Kontraktionskraft des Herzens kann durch die Dauer des Aktionspotentials variiert werden, was durch wechselnden Calcium-Einstrom in die Zelle gesteuert wird" (Silbernagel S. 42). Wird die extrazelluläre Calcium-Konzentration erhöht, so wirkt dies positiv inotrop. Calcium-Antagonisten werden hingegen zur Senkung der diastolischen Füllung angewandt. Außerdem befinden sich Calcium-Ionen in IZR-Depots, den longitudinalen Tubulides sarkoplasmatischen Retikulums. Wird die
Herzmuskelfaser erregt, so wird Calcium aus diesen Depots freigesetzt und gelangt über Diffusion zu den Aktin-Myosin-Filamenten. Dort aktiviert es diejenigen Prozesse, die zur Verkürzung der Fasern führen. Das Aktionspotential erfüllt also zwei Aufgaben:
- es löst die Kontraktion durch Freisetzung der Calcium-Ionen aus (Triggereffekt) und
- sorgt durch den Calcium-Einstrom vom EZR (Plateauphase) für eine Auffüllung der intrazellulären Speicher.
Calcium dient somit als Vermittler zwischen elektrischem Reiz und Kontraktion.
[E.A. Farrington]
Con. weakens the heart, causing the pulse to be one moment full and
regular and the next soft, weak, and irregular. An uncommon indication for
Conium in aged people.
[Thomas Duncan]
Hand
Book on the Diseases of the Heart and their Homeopathic Treatment
Some Heart Sounds
A
diastolic murmur is heard best over the aorta in insufficiency, or openness of
the aortic valves.
A
systolic murmur of pulmonary valves is heard best at second and third
intercostal space. Left side of sternum indicates valvular insufficiency.
A
presystolic murmur at apex is mitral and the cause is obstruction. Its
character is rasping.
To
differentiate a pleuritic friction sound from a heart murmur, remember that the
pleuritic sound occurs with the respiration and is absent when the patient
suspends respiration.
A
systolic murmur heard loudest at the apex is due to mitral regurgitation.
Systolic
murmur heard loudest over the ensiform cartilage is diagnostic of tricuspid
regurgitation.
A
harsh systolic murmur heard at second intercostal space, right side, close to
sternum tells of aortic stenosis or in other words constriction of the aortic
opening.
When
the pulse is like shot it signifies regurgitation at the aortic opening.
An
increase of first sound over the ensiform cartilage denotes pulmonary
obstruction.
[Ärzteblatt: Sophia Lother]
Fast jeder zweite Herzinfarkt wird von Betroffenen nicht erkannt. Doch welche Symptome weisen auf die stumme Gefahr hin?
Frankfurt – Herzkrankheiten gehören zu den häufigsten Todesursachen in Deutschland. Laut einer Metaanalyse des Ärzteblatts ging die Zahl an Herzinfarkten (Myokardinfarkt) während des Corona-Lockdowns zwar zurück, dennoch wurden im Schnitt noch immer rund 15 Menschen täglich mit einem Infarkt in eine Klinik eingewiesen. Doch diese Zahlen könnten noch weitaus höher sein.
Denn eine umfassende Langzeituntersuchung kam zu dem
Ergebnis, dass fast die Hälfte aller Herzinfarkte nicht als solche erkannt und
dementsprechend auch nicht behandelt werden. Doch was steckt hinter diesen
„stummen“ Herzinfarkten und welche Symptome haben sie?
In einer großangelegten Langzeitstudie untersuchten Forschende in den USA mehr als 9000 Menschen. Knapp neun Jahre nach der Erstuntersuchung zeigte sich, dass 703 von ihnen einen Herzinfarkt erlitten hatten. Nur 386 waren in den Krankenakten vermerkt. Fast jeder zweite Infarkt war also nicht erkannt worden. Das Problem des stummen Herzinfarkts ist, dass er sich nur anhand unspezifischer Symptome äußert, die meist auch nur schwach ausgeprägt sind. Dennoch können die Folgen gravierend sein. Denn: Die Durchblutung wird gestört, wodurch Teile des Herzmuskels absterben. Laut der Deutschen Herzstiftung sollten besonders diese Anzeichen ärztlich abgeklärt werden:
· Allgemeine Brustschmerzen
· Atemnot
· Abgeschlagenheit
·
Schwindelgefühl
Warum wird der stumme Herzinfarkt so häufig nicht erkannt? Das kann zum einen an den eher milden und unspezifischen Symptomen liegen. Auch Vorerkrankungen können eine Rolle spielen. Laut Deutscher Herzstiftung haben vor allem Diabetikerinnen und Diabetiker ein erhöhtes Risiko. Und ihre Krankheit gefährdet sie noch auf andere Weise besonders.
Der Grund: Die erhöhten Blutzuckerwerte können die Nerven des Herzens schädigen. Ist das der Fall, dann werden Schmerzsignale nicht immer weitergeleitet. So kann selbst ein großer Herzinfarkt von Diabetikerinnen und Diabetikern unter Umständen nicht wahrgenommen werden.
Cannabis-Konsum erhöht Herzinfarkt-Risiko: Ein Forschungsteam aus den USA berichtet von zunehmenden Fällen bei jüngeren Menschen mit stark erhöhtem Konsum.
Die Langzeitstudie aus den USA kam außerdem zu dem
Ergebnis, dass Männer sowohl von stummen als auch von klinisch erkannten
Herzinfarkten deutlich häufiger betroffen waren. Eine weitere US-Studie mit
mehr als 97.000 Teilnehmenden deutet zudem darauf hin, dass zwar Männer
häufiger betroffen sind, stumme Herzinfarkte aber bei Frauen wesentlich
seltener erkannt werden. In ihrer Untersuchung ermittelten die Fachleute neben
Diabetes noch weitere Risikofaktoren für einen stummen Herzinfarkt. Demnach
waren Raucherinnen und Raucher, sowie Menschen mit Bluthochdruck eher
betroffen.
Betroffene, die die oben genannten unspezifischen Symptome bei sich wahrnehmen, sollten umgehend ärztlichen Rat aufsuchen. Ein frühzeitiges Erkennen kann das Absterben des Herzmuskelgewebes verhindern. Das Herz kann sich nach Infarkten dann deutlich besser erholen.
Die in diesem Artikel genannten Informationen
ersetzen nicht den Gang zu einem Arzt oder einer Ärztin. Nur Fachleute können
die richtige Diagnose erstellen und eine geeignete Therapie einleiten. Die
Einnahme von Medikamenten oder auch Nahrungsergänzungsmitteln sollte vorher mit
einem Arzt oder einer Ärztin abgesprochen werden.
Herz-Kreislauf-Erkrankung