Psora Anhängsel

 

Vergleich Miasmen in Kinder und Jugendlichen

 

[Carola und Ravi Roy]

Es begann alles mit der Psora.

Der Mensch, gesund, vital, stark und schön von Gott erschaffen, entschied sich gegen den Willen Gottes zu verstoßen. Damit begann die Geschichte der Krankheiten der Menschheit.

Anfänglich spielte sich der krankhafte Prozess nur auf der geistigseelischen Ebene ab. Als der Mensch immer festgefahrener wurde in seinem Verstoß gegen den Willen Gottes, zeigten sich die

ersten Krankheitsprozesse im Körper. Dies war ein sehr langer Prozess, der sich über Jahrtausende erstreckte. Dazwischen gab es immer wieder Phasen der Rückkehr zu Gott, die natürlich von

Ruhe und Harmonie für das Individuum geprägt waren.Heute sind wir alle über die Jahrtausende so festgefahren, dass es viel Einsatz braucht, um immer wieder Ruhe und Harmonie in unser Leben zu bringen.

Der Wille Gottes

In Bezug auf den Willen Gottes scheint der Mensch sehr große Schwierigkeiten zu haben. Ihm erscheint der göttliche Wille zu fordernd und er hat das Gefühl, dass der Wille Gottes ihn unnötig

zwingen will, bestimmte Sachen zu machen oder Dinge in einer gewissen Weise zu tun. Der Gedanke, dass nur Gott den gesamten Überblick hat und nur er die exakten Bestimmungen kennt und die

richtigen Anweisungen geben kann, geht ihm gegen den Strich. Das verstößt gegen seine liebsten Vorstellungen und Ideen. Betrachten wir den Bereich der Technologie. Da geht es um die exakte

Ausführung von Anweisungen, und dies ist vor allem bei Computern besonders deutlich. Unabhängig davon, ob Ihnen ein Programm gefällt oder nicht, müssen Sie die Gebrauchsanleitung beachten

und ihren Rat befolgen, sofern Sie gute Ergebnisse erzielen möchten. Sie leisten entweder freiwillig oder gezwungenermaßen Gehorsam, auch wenn Sie die grundlegenden Prinzipien anfangs wenig oder gar nicht kennen. Solange Sie die Anweisungen befolgen, erreichen Sie immer das gewünschte Resultat. Je tiefer Sie sich mit einer bestimmten Tätigkeit beschäftigen wollen, desto mehr müssen Sie natürlich auch die dazugehörigen Prinzipien genauestens kennen.

Ungehorsam

An diesem Beispiel sehen sie, dass es nicht darauf ankommt, sämtliche technischen Vorgänge zu verstehen, sondern Sie erreichen das gewünschte Resultat auch, wenn Sie schlicht und einfach den

Anweisungen folgen. Die Programmierer haben ihrerseits die Prinzipien und Regeln genau beachtet. Deswegen kann die reine Wissenschaft uns auch zu Gott führen, weil sie letztlich auf den göttlichen Gesetzen beruht. Die Voraussetzung dafür ist allerdings, dass wir alles als von Gott geschaffen anerkennen und akzeptieren. In dem gleichen Sinne geben wir dem Konstrukteur eines Gerätes oder Programms unser volles Vertrauen, auch wenn dieser nur ein Mensch ist, und erhalten die versprochene Leistung. Der Mensch als unvollständiges Geschöpf kann die entsprechenden Prinzipien nur in einer begrenzten Weise umsetzen. Jeder, der Gott anerkennt, glaubt zumindest, dass Gott perfekt ist. Wenn der unvollständige Mensch mit seinen beschränkten Mitteln und Möglichkeiten Dinge erschaffen kann, die in ihrem Rahmen perfekt funktionieren, dann muss alles, was Gott erschafft, um so perfekter funktionieren.

Letzten Endes geht es immer um das Beachten der Prinzipien und Befolgen der entsprechenden Regeln. Da nur Gott den gesamten Überblick hat, kann nur er die entsprechenden Bestimmungen und

Anweisungen geben. Seine Bestimmungen und Anweisungen müssen wir exakt befolgen, um das gewünschte Ergebnis zu erschaffen.

In dem Moment, wo auch nur im geringsten etwas anders gemacht wird, benötigen wir eine Korrektur. Es ist wie mit dem 10-Finger-System auf der Computer-Tastatur. Anfänglich vertippen wir uns

öfter und müssen das Geschriebene verbessern. Es ist ein Prozess des Übens und Anwendens, bis wir es perfekt können. Wenn wir unabsichtlich träge und faul sind oder uns ungeschickt anstellen,

sind diese kurzzeitigen Aussetzer noch keine echten Verstöße. Sie gehören zum Lernprozeß, und wir verbessern uns ständig, bis wir eine Sache gut machen bzw. gemeistert haben. Es gibt auch die

Möglichkeit, dass wir etwas übersehen, aber sobald wir uns dessen durch eigene Erkenntnis oder durch den Hinweis eines anderen bewusst werden, bringen wir es in Ordnung und passen in

Zukunft besser auf. Nur wenn wir willentlich (bewußt) etwas nicht beachten, geraten wir in den Bereich des Ungehorsams. Beim Maschinenschreiben können wir uns vertippen und es nicht bemerken, oder wir merken es, aber wir wollen weiter und denken: „Ach, das korrigiere ich später!" oder „Kleinigkeit, spielt keine Rolle."

Verstöße gegen die göttlichen Gesetze

Dieses willentliche Übersehen (was heutzutage meist unbewusst geschieht) der eigenen Fehler ist eine sehr subtile Sache und hat seine Ursachen darin, dass der Mensch ein Geschöpf aus unendlich vielen Wünschen ist und diese Wünsche zudem auch noch sehr individuell sind. Manchmal sind die Wünsche passend, manchmal nicht. Sollten wir Wünsche entwickeln, die unpassend oder zumindest im Moment Störfaktoren sind, haben wir die Möglichkeit, sie entweder aufzugeben oder darauf zu beharren. Beharren wir darauf, dann riskieren wir unweigerlich einen vorsätzlichen Verstoß. Sind wir zum Beispiel durch eine besonders schöne Situation, die Gott uns beschert, sehr beeindruckt und glücklich, kann es sein, dass wir länger darin verweilen möchten, als es gut für uns ist. Entweder korrigieren wir uns später, oder es entsteht der Wunsch, bei solchen „besonders schönen" Situationen selber bestimmen zu wollen, wie wir unsere Zeit einteilen. Dieser Wunsch scheint uns anfangs so unbedeutend zu sein, dass wir uns über die weitreichenden Auswirkungen keine Gedanken machen. Aber die geringste Abweichung von der vorgesehenen Bahn lässt z.B. ein Raumschiff nicht auf dem Mars landen, sondern irgendwo anders im Weltraum. Exakte Berechnungen und Weitblick sind deshalb unentbehrlich. Jetzt ist aber der Keim des Ungehorsams in psorisch veranlagten Menschen verankert, auf schleichende und unauffällige Weise. Der Psora-Mensch wird nach diesem Muster handeln und im Laufe der Zeit immer mehr Wünsche entwickeln. Die erste Reaktion seines Geistes ist es, seine Wünsche als berechtigt anzusehen; das ist für ihn in Ordnung.

Man kann nicht mit einer eigenen Tat zufrieden sein, wenn man sie nicht als richtig empfindet.

Nun steht der Mensch vor der Entscheidung: Wer ist schlauer, Gott oder er? Wer ist weiser?

Die Geburt der Psora - Weisheit ohne Gott

Um für die Geburt der Psora ein tiefes Verständnis zu bekommen, müssen wir die Situation genauer betrachten.

Der Mensch ist zu diesem ganz frühen Zeitpunkt in der Geschichte der Menschheitsentwicklung noch sehr mächtig und wird noch lange sehr viel Kraft zur Verfügung haben; deswegen fühlt er sich unbesiegbar. Es kann sich auch ein gewisses Selbstmitleid dazugesellen. „Ich hab so viel für Gott gemacht, und nun erlaubt er mir nicht einmal, dass ich dieses Mal keine Lust habe zu gehorchen und ausnahmsweise mal nur etwas für mich machen will!" Jetzt wäre der richtige Zeitpunkt, um über seine eigenen Wünsche nachzudenken. Kommt der Mensch zu Sinnen, kehrt er wieder zu Gott zurück. Die Lektion über die Gefahren

der Verführungskräfte des Egos sind nun fest in ihm verankert und nie wieder wird er sich diesen Ausrutscher erlauben.

Besteht er dagegen hartnäckig auf seinem egoistischen Vorhaben, so trennt er sich dadurch gleichzeitig von Gott, und in diesem Moment wird die Psora geboren! Jetzt hat der Mensch sich für weiser als Gott erklärt, da er meint, besser als Gott zu wissen, was für ihn richtig ist.

Das Wesen des Psora-Miasmas ist die Weisheit, aber die Psora will eigenständig Regie führen, getrennt von Gott, weil sie so weise ist. Doch eine von der Wirklichkeit Gottes getrennte Weisheit führt uns nur von einer „wunderbaren" Illusion zur nächsten.

Die psorische Logik

Die Psora versucht alle Handlungen, alle Situationen und alle Geschehnisse auf ihre Weise zu erklären und zu rechtfertigen. Da ihre Logik nicht mehr auf der Wirklichkeit Gottes beruht, muss für sie eine andere Basis geschaffen werden. Diese Logik ist auf den menschlichen Geist reduziert, nachdem der Mensch sein Ego statt Gott zum Zentrum seiner Existenz erklärt hat. Glücklicherweise geht die Erinnerung an die Wirklichkeit Gottes in einem Menschen jedoch niemals verloren! Sie sitzt fest und unlöschbar in seinem Erinnerungskörper, der Ätherkörper genannt wird. Da die Psora sich jedoch von Gott getrennt hat, sucht sie die Herrlichkeit seiner Existenz jetzt im eigenen Ego.

 

Repertorium:

Gemüt: Wechselhaft, “Wie leer” im Kopf, Hypochondrie, Angst: Tod/Dunkelheit/Gespenstern/Prüfungsängste.

Kopf: Haarausfall, Kopfschuppen, Milchschorf, Kopfschmerz (< morgens; > warme Anwendungen/Ruhe), Schwindel.

Augen: Tendenz zur Conjunctivitis.

Ohren: Tendenz zum Tinnitus (nach Schock).

Nase: Empfindlich gegenüber Gerüchen, Heuschnupfen mit Juckreiz und Brennen, Nasenbluten nach Ärger/Aufregung/Enttäuschung, verstopfte Nase.

Gesicht: Akne (mit Kratzspuren), Ekzem des Kopfes, Ticks, Risse an den Lippen, brennende Aphten mit geröteten Lippen.

Hals: Angina, Heiserkeit, nervöses Räuspern oder Husten.

Verdauung: Hunger, Heißhunger, Verlangt: Süßigkeiten/Stimulanzien; Leere-/Engegefühl, nervöser Magen, Durchfall über längere Zeit, Blähungen.

Harnorgane: Unwillkürliches Wasserlassen bei Angst oder Stress, Bettnässen, Blasenstörung, Diabetes (insipidus oder mellitus).

Männliche Organe: Juckreiz, Impotenz nach Schock bzw. Verlust, Rötung, brennende Ausschläge.

Weibliche Organe: Amenorrhoe, schmerzhafte starke Menses, Überempfindlich vor Menses, Durchfall während Menses, brennender juckender Scheidenausfluß.

Atmung: Atmungsbeschwerden sind eher der Tuberkulinie zuzuordnen - bei der hereditären Psora findet man eher einen trockenen Husten.

Brust: Funktionelle Herzbeschwerden (nach Schock bzw. Verlust/Herzrythmusstörungen).

Bewegungsapparat: Brennende Handflächen und oder Fußsohlen, Kraftmangel in den Beinen, schlechte Koordination (fällt leicht), rheumatische Schmerz

insbesondere nach Unterdrückung von Krankheiten.

Haut: Trocken, juckend, unsauber trotz intensivem Waschen, Allergien, juckende Akne, schlechte Wundheilung, starkes Schwitzen.

Schlaf: Schlechtes Einschlafen, nächtliches Erwachen (nach ca. 3 h.) und schwieriges Wiedereinschlafen, heisse Füße im Bett, Schlaf unerquicklich.

<: nach Stimulanzien (Kaffee/Tee/Süßigkeiten/Alkohol)/Waschen/Winter/Kälte/Ruhe.

>: warme Anwendungen/im Sommer/Bewegung/Ausscheidungen [Schweiß/Blutungen (Nase)/Menses]/Durchfall/auftretende von Hautausschlägen.

 

[R. Schule]

Jedem Miasma sind eine Nosode und ein Hauptmittel zugeordnet. Das heute gebräuchliche Psorinum wird aus dem Wundschorf der echten Krätze gewonnen. Dabei sind Anteile der Erkrankung, pathologisches Substrat, aber auch Anteile des Erregers, der Krätzmilbe Scabies enthalten.

Nach Prüfungen H. und Constantin Hering und aufgrund von umfangreichen, klinischen Erfahrungen hiermit, sind die Wirkung von Psorinum und die therapeutische Bedeutung heute hinreichend bekannt. Diese Nosode gehört zu den wertvollsten Arzneimitteln in der Homöopathie.

Grundlage sind nicht venerische Hauterscheinungen mit unwiderstehlichem Drang zu kratzen, bis es blutet. Dabei ist die Haut trocken, schuppig, von schmutziger und fleckiger Farbe. Sie zeigt Risse und Schrunden, heilt schlecht und ist oft zerkratzt. Psorinum-Patienten sind sehr verfroren, sie hüllen sich gern auch im Sommer in warme Kleidung mit Kopfbedeckung ein (Hep. Ars. Sil.). Trotzdem besteht eine große Neigung zu Erkältungen. Auch Allergien gegen Pollen, Hausstaub, Lebensmittel etc. sind häufig.

Das Unterdrücken von Hauterkrankungen führt bekanntlich zu Asthma, das heißt zu einer Verlagerung auf eine tiefere Ebene.

Nach durchgemachten Krankheiten erlangt der Patient nur sehr langsam seine volle Gesundheit wieder oder er unterliegt Folgeerkrankungen

(z.B. Mundfäule, Herpes, Gürtelrose). Bei fortschreitender Pathologie treten zudem Depressionen und Ängste um die Gesundheit, um die Zukunft und vor Verarmung auf.

Der dauernde Juckreiz, auch innerliches Jucken als Zeichen einer Entzündung, führt zu Hoffnungslosigkeit und Verzweiflung. In seinem gesamten Erscheinungsbild, körperlich wie auch emotional, gleicht der Psorinum-Patient einem „Verlierer“ unserer Gesellschaft.

Das Thema „Angst“ als existenzieller menschlicher Zustand und als autobiographisches Dokument der chronischen Lebensangst wurde von Edvard Munch 1893 in bedrückender Weise in seinem Selbstbildnis „Der Schrei“ umgesetzt. In diesem weltbekannten Gemälde sind viele Symptome des Arzneimittelbildes von Psorinum zu künstlerischem Ausdruck gebracht.

Michael M. Hadulla und Olaf Richter: immer bemüht eine Bipolarität in Wesen und Gemüt des Mittels zu finden. So erarbeiten sie jeweils eine positive (kompensierte) und negative (pathologische) Ausprägung. Bei den Nosoden ist dies bekanntermaßen schwierig, weil sie laut Definition nur unipolar (pathologisch) wirken. Trotzdem haben sie einen Versuch gewagt und für Psorinum die Eigenschaften geduldig, bescheiden und demütig herausgestellt.

Hauptmittel Sulphur

Als Hauptmittel für das psorische Miasma gilt Sulphur. Dieses Arzneimittel wurde von Hahnemann schon sehr früh geprüft und beschrieben. Nachdem wir wissen, wie hoch Hahnemann den Anteil der psorischen Belastung in der Bevölkerung einschätzte, ist es nicht verwunderlich, dass Sulphur in seiner Praxis einen besonderen Stellenwert inne hatte.

Psora gekennzeichnet durch Mangel und Hemmung auf allen Ebenen; funktionelle Beschwerdekomplexe, körperliche Abwehrschwäche, seelische Überempfindlichkeit, Ängstlichkeit, Schüchternheit und Mangel an Selbstwertgefühl belasten die Patienten.

Häufige Infekte der Atemwege, Allergien, Neurodermitis und Asthma sind hier die häufigsten Erkrankungen. Farbe blau.

Leitsymptome:

• Mangel an Lebenskraft; große Schwäche

• Hoffnungslose, melancholische Stimmung

• Angst um Gesundheit, erschwerte Rekonvaleszenz

• Alle Ausscheidungen sind übel riechend, aashaft

• Hautleiden von hartnäckiger Natur, mit üblem Geruch trotz Waschens

• Empfindlich gegen Kälte und Luftzug, friert immer trotz warmer Kleidung

• Aber Neigung zu Nachtschweißen, übel riechend

• Atemnot, kurzatmig, auch ohne Erkrankung der Brustorgane; schlimmer im Freien und im Sitzen (paradox)

• Heißhunger und Verlangen nachts zu essen, Essen bessert die Beschwerden

• Aber abgemagert, schlechter Metabolismus

Schmerzqualität:

• brennend-stechend

Modalitäten:

• <: periodisch/jährlich/nachts/Kälte/Wetterwechsel (kalt zu warm)/bei Vollmond/ruhelos vor Gewitter/Sturm/Zugluft am Kopf/(Bett)Hitze/Sonneneinstrahlung/Wollkleidung/Unterdrückte Krankheiten (Hautausschlägen).

• >: durch Wärme/Einwickeln des Kopfes/reichliches Schwitzen/durch Absonderungen. Hautausschläge im Sommer besser (kommen im Winter wieder). Linderung durch Essen (z.B. Kopfschmerzen). Atemnot: besser durch Liegen auf dem Rücken, durch Von-sich-Strecken der Arme (paradox),

Ruhe

• Beschwerdefrei: 1 bis 2 Tage vor Attacken (Asthma, Kopfschmerzen etc.)

Arzneimittel:

Pflanzlich: Agar. alco. aln. anac. bell. cic. clem. coloc. con. dulc. euph. guaj. kreos. Lyc. mez.

Tierisch: Ol-j. ped.

Mineralisch: alum. alumn. am-c. am-m. Ant-c. ars. Ars-i. ars-s-f. aur. Bar-c. borx. Calc. Carb-an. Carb-v. caust. Cupr-met. ferr-ar. graph. Hep. iod. kali-ar. kali-bi. Kali-c. kali-n. Mag-c. Mag-m. mang. mur-ac. Nat-c. Nat-m. Nit-ac. Petr. ph-ac. phos. plat. Sil. sul-ac. SULPH

Nosoden: Bac. PSOR.

 

[Laurence Gromier-Heim

Die Psora o. die Theorie zu den chronischen Krankheiten nach Hahnemann Teil 1

Beispiele (mit Auszügen der Symptomatik) zur Psora und Sykose (s. auch Seite Die Sycose).

Die Syphilinie bzw. die Syphilis wird eher historisch betrachtet.

Psora Tuberkulinie Sykose Syphilinie Parasitose Carcinogenie

Krankheitssymptome der hereditären Psora bzw. der latenten Form (nicht die akute Krätze!!) sind u.a.:

Gemüt: Wechselhaftigkeit, Leeres Gefühl im Kopf, Hypochondrie, Ängste vor Tod, Dunkelheit, Gespenstern sowie Prüfungsängste.

Kopf: Haarausfall, Kopfschuppen, Milchschorf , Kopfschmerzen (< morgens; >: warme Anwendungen o./+ Ruhe), Schwindel.

Augen: Tendenz zur Conjunctivitis.

Ohren: Tendenz zum Tinnitus (nach Schock).

Nase: Empfindlich gegenüber Gerüchen, Heuschnupfen mit Juckreiz und Brennen, Nasenbluten nach Ärger, Aufregung o. Enttäuschung, verstopfte Nase.

Gesicht: Akne (mit Kratzspuren), Ekzem des Kopfes, Ticks, Risse an den Lippen, brennende Aphten mit geröteten Lippen.

Hals: Angina, Heiserkeit, nervöses Räuspern o. Husten.

Bauch: Hunger, Heißhunger, Verlangt: Süßes/Stimulantia;  Leeregefühl, Engegefühl, nervöser Magen, Durchfall über längere Zeit, Blähungen.

Harnorgane: Unwillkürliches Wasserlassen bei Angst o. Stress, Bettnässen, Blasenstörung, Diabetes (insipidus o. mellitus).

Männliche Genitalien: Juckreiz, Impotenz nach Schock bzw. Verlust, Rötung, brennende Ausschläge.

Weibliche Organe: Amenorrhoe, schmerzhafte starke Menstruation, Überempfindlichkeit vor der Menstruation, Durchfall während der Menstruation, brennender juckender Scheidenausfluß.

Atmung: Atmungsbeschwerden sind eher der Tuberkulinie zuzuordnen - bei der hereditären Psora findet man eher einen trockenen Husten.

Brust: Funktionelle Herzbeschwerden auch nach Schock bzw. Verlust, Herzrythmusstörungen.

Bewegungsapparat: Brennende Handflächen und o. Fußsohlen, Kraftmangel in den Beinen, schlechte Koordination(fällt leicht zu Boden), rheumatische Schmerzen insbesondere nach Unterdrückung von Krankheiten.

Haut: Trocken, juckend, unsauber trotz intensivem Waschen, Allergien, juckende Akne, schlechte Wundheilung, starkes Schwitzen.

Schlaf: Schlechtes Einschlafen, nächtliches Erwachen (nach ca. 3 Uhr) und schlechtes Wiedereinschlafen, heisse Füße im Bett, Schlaf unerquicklich.

Modalitäten:

<: nach Stimulanzien (Kaffee/Tee/Süßigkeiten/Alkohol)/Waschen/Winter/Kälte/Ruhe;

>: im Sommer/warme Anwendungen/Bewegung/Ausscheidungen [Schweiß/Blutungen (Nasenblutung/Menses)]/Durchfall/auftretende Hautausschlägen;

Findet eine Unterdrückung statt o. schreitet eines der beschriebenen Miasmen selbständig fort o. wird ein Miasma geweckt, dann kann ein Wechsel von einer miasmatischen Ebene in einer anderer Ebene stattfinden. Wir dürfen nicht vergessen, dass wir durch unsere pathologisch kollektive Erbschaft der genealogischen Vergangenheit von genetischen Veränderungen “geprägt” sind.

Psora Grundgedanken: Aktiv/ängstlich/kleinmütig/bescheiden.

Körperlich zeigen sie meistens funktionelle Störungen und Hautausschläge.

            Störung des Dynamis/Schwächereaktion/wird chronisch/heftig/akut/funktionell

            Haut (simple dermatitis)/Schleimhäute/lymphatisches Gewebe/Vegetativum

            Funktionelle Schwäche/spärlich/mild

            Hypothrophie/-tonie/Mineralstoffmangel/Juckreiz/Haut trocken

            Nervös/launisch/schreckhaft/introvertiert/Ängste/still, ernst/unsicher, zurückgezogen

 

Periodisch/Blut

Rokoko?/Hiob

Hair tangles, becomes brittle, sticks together easily, becomes dry and white. Split ends of the hair (recurrent/chronic).

“Between a rock and a hard place”.

 

Die vier Miasmen sind:

The reaction of body to exposure of environmental stimuli, to ones surrounding (noise/light/odors) producing functional disturbances (headache/nausea/discomfort).

Highs and lows, struggling with outside world (stress), lack of confidence, constant anxiety feeling (about future but always having hope)/fear („Is not able to“), insecurity, mentally alert.

Itching (skin)/burning (spinal cord)/leprosy/inflammed leading to congestion - philosopher, selfish, restless, weak, fears.

Dirty/dry/itching without pus/discharge, burning/scaly eruptions/eczema/cracks in hands and feet, SWEAT < during sleep, offensive.

Neurological type/epilepsy, sore/bruised, > rest/<motion.

Acidity, burning, cancer/sarcomas, constipation/flatulence, hoarse, watery discharge from nose/eyes with burning.

struggle against an external problem but with a feeling of optimism. Paradoxically, since many of the remedies and characteristics of psora have been differentiated into other miasms, few remedies

are left in this category. Many have noted the similarity between Sankaran’s description of this miasm and his description of the ringworm miasm.

    Struggle/inhibition/anxiety/timidity/insecurity/stagnation

   * Inveterate conditions in general (never gets well)/Nervensystem/Nervenzenter/verursacht  nervous system and the nerve centres, producing functional disturbances, > by surface manifestations.

   * Inveterate dirtiness and offensiveness - mouth, sweat, axillae, genitals, flatus, stools, eruptions, feet, etc.

   * Lack of reaction (sensitivity) to remedies/disease/weather/low potencies/anything (torpor).

   * Skin itches, [folds of the skin/where the skin is thin (behind ears/behind knees/in fold of elbow/folds of neck/wrists/axillae/groin/genitals/between toes/between fingers/around and in the navel/

around anus and perineum/on face/along the jawline/in whiskersand around mouth). Itchiness < wool/abrasion of clothes/heat/hot bath/heat of bed/undressing. (above symptoms also apply to scabies itself).

   * Skin centred cases and complaints (itching): psoriasis/eczema/impetigo/acne/blackheads/herpes/warts/itchiness/dry crusts or watery oozing/scabs/scales/cracks/desquamation, etc. 1. > scratching/2. < scratching.

   * A history of skin conditions (as above), in certain places (as above), in family members.

   * Hard and uncomfortable nasal crusts and scabs form high up in the nostrils, difficult to detach and re-form after doing so. (chronic nosepicking).

   * Fungal infections: oral and genital candida (thrush), ringworm (scalp/hands/legs), athlete's foot, recurrent attacks temporarily improved by Sulph./Lyc./Sil.

   * Parasitic. infestations: pinworms/nits/fleas/lice/crabs. Recurrent attacks (children).

  *  Allergic reactions of all kinds: asthma./hayfever/skin/reactions to pollens/dust/feathers/certain foods/detergents/oils/chemicals,etc.

  * Reactions to vaccinations. and immunisations, giving rise to chronic nasal catarrh (mucus clear or green), asthma, bronchial colds, frequent colds, chronic coughs,

more serious conditions (brain damage).

* Many infant/childhood complaints, as listed above, in places indicated above. Incl. nappy-rash/nasal catarrh/painful teething/susceptible to colds or flu/night

            terrors/sleepless infants/petulant behaviour/ears waxy, crusty, offensive [discharges (otorrhoea)], measles, German measles, chicken pox, heat rash.

* Haemorrhoids/varicosities/ulcers and chilblains of extremities (ankles/feet/toes/fingers/legs) all itching and painful/inflamed to some degree,

< cold/heat/undressing/scratching.

  * Non-sycotic (that is most forms of) asthma/bronchial catarrh/bronchitis/shortness of breath/Tb. beginning

  * Offensively sweaty feet/hands/axillae of an inveterate nature [often + fungal infection (tinea pedis)].

  * Dandruff/greasy hair/itching of scalp/greasy and dirty skin (face/hands/chest/back). Desires to wash them frequently (hands).

  * The patient will not improve while drinking coffee or remedies seem to be antidoted by coffee.

  * Well indicated remedies fail to act, or act for a time and then abort and fail thereafter. Needs remedies too frequently/needs high potencies to achieve an effect,

too frequently (weekly/even daily).

  * A history within a family of any or several of the above symptoms strongly indicates a Psoric state and thus the certain indication of Psor. at some time in

their treatment, most probably towards the end of it.

  * Seasonal conditions only spring/summer/winter (less autumn). < warmth (of bed)/cold/undressing/standing/hot baths/scratching. > quiet/rest/lying down.

Often unusually well the day before an aggravation.

 

There is also a host of other symptoms, some minor and others as yet only partly substantiated, included for the sake of completeness.

   * Shy/timid/melancholic/introverted/anxious/irritable/depressed.       

   * Great overreaction to slights, angers easily, becomes abusive and violent.

   * TIRED

   * Insomnia./sleepless/wakes too early and cannot sleep again due to activity of mind, heat, sweat, itching etc.

   * Hair. tangles, becomes brittle, sticks together easily, becomes dry and white. Split ends of the hair (recurrent or chronic).

   * Ophthalmia, photophobia, glaucoma.

   * Lip herpes.

   * Bleeding of gums, while cleaning teeth. Recession of gums from the roots of the teeth (lower incisors). Accumulation of tartar on inner side/between lower incisors. Tongue furry (base).

   * Nausea: after eating/smell of food/smell of tobacco smoke/in pregnancy/in mornings. Acid dyspepsia, burning in stomach after certain foods.

  * Offensive diarrhoea # constipation. Difficult stool, must wait/partial/incomplete/must return to toilet several times. Hot, sulphurous (highly offensive) flatus.

  * Urinary disorders-polyps, cystitis.

  * Uterine, menstrual and childbirth disorders; for example: delayed opening of the cervix, weak labour.

  * Impotence.

  * Coronary thrombosis and strokes.

  * Tb.

  * Arthritis, aching, swollen joints. Cracking or snapping of joints

  * Viral infections in general seem to rest on a psoric base (colds/flu). Cancer.

  * SENsitivity to cold weather/draughts [hands/fingers/toes/head (must wrap up)].

 

These lists cover nearly all modern illnesses. Hahnemann said Psora covers 85% of all human illness: Peter Morell would go further and says 95%. Hahnemann also said that Psora is a Hydra-headed miasm that grows out into numerous and diverse forms, which has also been illustrated in these lists. Finally, there is a good deal of overlap with what Hahnemann includes in his list "Symptoms of Latent Psora". There is overlap of observations/observed similar symptoms and then used Hahnemann's lists as the basis of further observations/has checked and confirmed only a small portion of Hahnemann's lists. Although many of the above conditions and symptoms may be relieved by conventional homoeopathic treatment, often for several years, eventually the usual constitutional remedies will come to fail and the patient will move towards graver conditions as the need for Psorinum increases. It is at this point that the remarkable and truly unique power of Psorinum manifests, being able to turn back the seemingly inexorable tide of grave illness even at late hour. This appears to be an aspect of Psorinum that Hahnemann did not have the necessary time to discover

 

Debility (wants to go home after a short walk)/< in open air/cannot breathe in the open air/cannot breathe standing up;

Sad (overwhelming)/hopeless (sees no light breaking through the clouds/all is dark about him/has no joy in own family/feels that these things are not for him). Thinks his business goes to be a failure/is going to the poor house/has sinned away his day of grace (a fixed idea during the day/dreams about it at night).

IrritABLE/wants to be alone/does not want to be washed. Full of anxiety (suicide)/despair of recovery if sick.

No eruption at night but driven to despair by the continual itching. (chilly without covers/itching when covered up)/sensitive to cold yet skin < from heat (tingling/itching/formication/crawling like ants running/of insects in the skin).

 

The Psoric Miasm

The relationship between Psora and Psor has an interesting and not untroubled history.

He was right about Psora and in particular the following now modified premises:

   * That the itch or scabies does produce a deep-seated and "congenital" miasm, that is, an inner predisposition dormant or active and able to produce clearly recognizable

            and predictable symptoms and complaints in the individual and her or his offspring for perpetuity.

   * That the history of all human illness (skin disease) is traceable to skin diseases in ancestors.

   * That possibly plague and certainly leprosy and elephantiasis are closely allied to Psora, in some, as yet, undetermined way, as portrayed by Leviticus in the Bible.

   * That the word Psora does not come from the Hebrew "Tsorat" meaning a groove or stigma, (equating it with "original sin"/spiritual downfall), but that it comes from Psora, the Greek word for scabies). Being a great linguist it is hardly likely that Hahnemann would have chosen an ambiguous name for the theory.

 

Kent, a follower of Swedenborg: The Hebrew Bible has no concept of original sin, a later Christian concept/many Hebrew words were transliterated to Greek without being translated, for example Angel. Similarly Tsorat, a general word for trouble, also groove or stigma, is transliterated to Psora, meaning scabies in Greek. Being an accomplished linguist Hahnemann may have understood this. The notion of Psora as original sin may be a Swedenborgian idea. Homoeopaths have done a great disservice to the Psora Theory by pursuing 'religious' arguments and introducing moral elements that are completely alien to the original theory as conceived by Hahnemann. Kent's writings are packed with pure conjecture about the miasm; ideas which are unsubstantiated and highly misleading opinions. Unfortunately, these add ons to the original theory have become generally accepted as part of the theory itself. It must be emphasised that they are not part of this theory. These conclusions are substantiated by the use of the potentised itch vesicle and its obvious and profound powers to influence the health of all human beings.It may seem difficult to comprehend all of this data and grasp the main issues. The 2 most important points to emphasise about Psorinum are its unique power and importance as a remedy, and the effect of scabies on subsequent human health.

The long-term and internal health of the patient is protected if conditions are left untouched on the skin. The more they are tampered with, the greater is the danger to the health of the patient. These observations are confirmed repeatedly in practice. Chronic illness within a family begets and stems from a state that is passed on to the progeny and which perpetuates further illness. This chronic illness can always be traced back to a venereal disease or a skin eruption and ultimately these can be traced back to a case of scabies. This is the main thrust of Hahnemann's Psora Theory and I have seen nothing in practice so far to contradict a single word of it. If he had had the time, Hahnemann would have seen that ultimately the miasm can only be removed by using the nosode, and this is why Psor is the single most powerful remedy in the whole of medicine. That the misasm and the nosode are 2 sides of the same coin and that this forms a uniquely potent key to unlock the mysteries of human disease. It could be called the Philosopher's Stone of the healing art!

Action is centrifugal due to the origin of the miasm = suppression from the skin inwards. (Psoric remedies in general/Psor expel the miasm in reverse order), from within outwards and from above downwards and conditions triggered or initiated by the miasm are alleviated in the reverse order of their original appearance.

All skin creams/footsprays/similar items banned during its use [spoil its action (cortisone creams/zinc-based ointments/footsprays/calamine lotion/zinc and castor oil cream)/anti-fungal creams]. Noticed is that single doses of Psor C 200/C 1000/C 10000 3 - 4 x a year = an excellent prophylactic against nearly all childhood illnesses.

 

Psora - underfunction

Empfindungsmiasma - Schwäche - Mangel - Ängstlichkeit - Empfindlichkeit - Gleichgewicht - Hemmungen - Minderwertigkeit - Sensitivität (große Wahrnehmungsfähigkeit)

Schlüsselbegriff: sich abmühen; Lernaufgabe: achten der eigenen Bedürfnisse

Typische Erkrankungsqualitäten: beständiges Ringen mit belastender Erkrankung, nicht bedrohlich - nicht aussichtslos

Positiv: Sensibilität, kann Wünsche anderer ablesen und missachtet die eigenen Bedürfnisse. Geht auf andere zu, nimmt sich derer Probleme an, beschwert sich aber im Nachhinein, dass er/sie mit Problemen anderer behaftet ist.

Hat ein Problem mit dem Abgrenzen, (Energieschalen sehr dünn) Hoher Leistungsanspruch an sich selbst, kann aber mit Stress nicht umgehen. Hilfsbereit und freundlich. <: morgens und abends. Lokale Beschwerden: pigmentartige, trockene, blasse Hautstellen, Haarausfall am Kopf, Schuppenbildung auf der Haut und Kopf, Erektionsstörungen, wenig bis keine Schweißbildung.

Therapieblockaden: Chronischer Kummer/Ärger/Sorge/Verdruss/Gram/exzessiver selbstzerstörerischer Lebenswandel/Diäten und Lebensweise (förderliches und schädliches)

Enge Verbindung zu: Dünndarm-/Herz-Meridian, Solar-Plexus, Wurzelchakra

Heilmittel: Sulfur/Psor/Chin (Grenzen ziehen)

BB.: zur Abgrenzung dienen und auf Solar-Plexus und Wurzelchakra wirken, alle Blüten, die bei Empfindlichkeit helfen.

Psora gekennzeichnet durch Mangel und Hemmung auf allen Ebenen; funktionelle Beschwerdekomplexe, körperliche Abwehrschwäche, seelisch überempfindlich/schüchtern/Mangel an Selbstvertrauen/Mangel an Selbstwertgefühl belasten. Häufige Infekte der Atemwege/Allergien/Neuro.mitis und Asthma sind die häufigsten Erkrankungen, die eine Entlastung für die Psora darstellen. Maßgebend für die Psora ist eine Grundschwäche, die sich insbesondere auf der Haut als Krätze und Hautausschlag bemerkbar macht. Psora = die innere Krätzekrankheit tritt durch den äußeren Krätzeausschlag in Erscheinung.

Die Ursache der Schwäche ist wahrscheinlich keine körperliche, sondern eine energetische, die aber zu körperlichen Kompensierungen führt. Z.b durch übermäßiges Essen in der aktiven psorischen Phase - es kann dadurch aber der energetische Mangel nicht ausgeglichen werden, weshalb der Drang nach Stimulantia weiter besteht (Miasmen als Energieform), da die Heilungsversuche nicht auf der gleichen Ebene geschehen. Das ist der Grund der Schaffung der Miasmen, wobei der Organismus versucht, einen Mangel auf Ebenen auszugleichen, auf denen sie nicht ausgeglichen werden können und er somit pathologische Reaktionen im Organismus schafft. Das Verlangen nach Stimulantia (heißen Getränken und Speisen/gebratenen, scharf gewürzten Speisen/Betäubungsmittel/Anregungsmitteln/Tee/Kaffee/Tabak u.a.). Ursache = der Einwirkung der Psora auf die Lebenskraft. Die Lebenskraft wird so sehr geschwächt, dass der Körper die Stimulantia braucht, um die notwendige Spannung für das tägliche Leben aufzubauen.

Charakteristische Zeichen:

Ein noch einigermaßen gut funktionierendes Immunsystem, das noch Lebensenergie zur Verfügung sucht die Aktivierung. Daher tritt die aktive Psora zuerst auf. Angst, Furcht (was passieren könnte), Brennen, übersteigerte Einbildung, wechselhafte Emotionen und leicht zu erschüttern durch starke emotionale Eindrücke (Kummer/Schock/Wut/Furcht)/gesteigerte Gedankentätigkeit, Heißhunger, Krämpfe, Reizbarkeit, Ruhelosigkeit (in der tuberkulinen Phase der Erkrankungen nimmt diese psychische Unruhe ein Eigenleben an und führt zur Sucht nach ständigen Veränderungen und der tiefen Sehnsucht nach der verlorenen Heimat, die auf der Ebene, in der gesucht wird, nicht gefunden werden kann), schreckhaft, Schwindel, überempfindlich und überaktiv auf allen Ebenen des Daseins, wechselhaftig/launenhaft - Stimmungsschwankungen, gestörtes Zeitempfinden, Langsamkeit und Verzögerung.

Lokale Beschwerden:

Heiße, trockene Hautstellen; übermäßige Schweißabsonderung, rasende Gedanken (Geist überempfindlich/-aktiv); Schwierigkeiten, sich neuen Situationen zu stellen = Angriff als mögliche Reaktionsform; Husten; Juckreiz und Brennen (Haut/Augen); Augen überempfindlich; gesteigerte Darmtätigkeit (Rumoren); Völle- o. Druckgefühl („Wie einem Stein im Bauch“; Blähungen; Schmerz im Bauch; Hämorrhoiden; Hautausschläge (trocken, rauh und pickelig, Bläschen, die furchtbar jucken und nach dem Kratzen brennen), Nessel-/Krätzeausschlag; Herzbeschwerden durch Furcht, Enttäuschung, Schocks, übermäßige Freude, obwohl EKG unauffällig ist = > durch Ruhe; Kopfschmerz; Hörvermögen empfindLICH;

Geistes- und Gemütssymptome:

Arbeitsunlust (kann Arbeit nicht bewältigen "Wie zu schwach"), keines Gedanken fähig, Hypochondrie, Mangel an Selbstvertrauen (traut sich die Verantwortung nicht zu übernehmen. Alles erscheint einem wie ein großer Berg, den man nie bewältigen wird, schafft es dennoch immer); schwierig sich neuen Situationen zu stellen = Rückzug als mögliche Reaktionsform; Neigung zu Schwermut und Selbstanklage; Hängt sich an andere (übernimmt nicht die Verantwortung für das eigene Leben, sondern macht das Leben für die eigene Situation verantwortlich und verlangt vom Leben, genährt zu werden).

 

[Frederic Schmitt]

http://hpathy.com/homeopathy-papers/constitutional-similar-new-gateway-simillimum-psoric-diseases/

A New Gateway to the Simillimum in Psoric Diseases

Dr. Frederic Schmitt presents another way to look at psoric diseases, that permits a deeper analysis of the patient, and a clearer path to the similllimum.

The chronic psoric diseases per Hahnemann

Homeopathy is based on the therapeutic application of the law of similar “similia similibus curentur”.

Hahnemann had two stages in his research about the application of this law. Firstly the similar was local for treating acute diseases and for palliation in incurable chronic diseases. Secondly the similar was global for treating chronic diseases.

At the beginning of his practice, the founder had brilliant successes for acute diseases, and in chronic diseases he got improvement, but it was of a short duration, and there were relapses with new and more severe symptoms. Seriously concerned by this observation, he made a twelve years strategic pause during which he looked deep inside the current medical literature and the anamnesis of

his patients.

”Why should this vital force which, aided by the Homoeopathic remedy is sufficient for the restoration of the integrity of the organism, and for the accomplishment of perfect recovery from the most virulent acute diseases, fail to afford any true or lasting benefit in the various chronic diseases, even though aided by the Homoeopathic remedies, best indicated by the existing symptoms. What prevents its action? In order to answer this most natural question, I was compelled to investigate the nature of these chronic diseases” (The life and letters of Dr. Samuel Hahnemann, John Bradford)

We are going to decipher his reasoning and the conclusion he gave brilliantly in his second major opus ‘the chronic diseases’ published for the first time in 1828. This publication would revolutionize the history of homeopathy. He predicted one year before the publication that the announcement of his new discoveries would produce the effect of a bomb among his disciples:  “They will then require more than half a year to recover from the fright and astonishment at the monstrous, unheard of thing, perhaps another half year before they believe it (Life and Letter of Hahnemann, John Bradford)”.

One of the more difficult points to understand in the work of Hahnemann, is the difference he made between chronic psoric and infectious diseases, and how this distinction allows one to manage complex cases where different miasma are intricate.

From the beginnings of “chronic diseases” Hahnemann endeavored to clarify the subject of his remarks: chronic non-venereal and, beyond, non-infectious diseases in the broad sense. Why this distinction, we will understand in the course of the analysis of this work.

Let us begin at the beginning.

“It was a continually repeated fact that the non-venereal chronic diseases, after being time and again removed homeopathically by the remedies fully proved up to the present time, always returned in a more or less varied form and with new symptoms, or reappeared annually with an increase of complaints.” (chronic diseases, trad. Tafel, page 5).

“Why, then, cannot this vital force, efficiently affected through Homoeopathic medicine, produce any true and lasting recovery in these chronic maladies even with the aid of the Homoeopathic remedies which best cover their present symptoms; while this same force which is created for the restoration of our organism is nevertheless so indefatigably and successfully active in completing the recovery even in severe acute diseases ? What is there to prevent this ? The answer to this question, which is so natural, inevitably led me to the discovery of the nature of these chronic diseases.”(chronic diseases, trad. Tafel, page 5).

This question therefore tapped the master for twelve years and in this research, he differentiated the diseases he called psoric from those he called venereal (in his time syphilis and sycosis), but we shall see that these are actually chronic infectious diseases, as at the end of his life he had added tuberculosis as a non-venereal infectious disease.

It is therefore necessary to understand this differentiation between psora on one side and chronic infectious miasma on the other.

We shall see that what Hahnemann calls psora is far from modern nosological scabies.

What we are going to talk about applies to non-infectious chronic diseases called “psoric”.

From these researches Hahnemann draws four conclusions.

1st conclusion: a localized disease is only the manifestation of a global imbalance.

“The Homoeopathic physician with such a chronic (non-venereal) case, yea in all cases of (non-venereal) chronic disease, has not only to combat the disease presented before his eyes, and must not view and treat it as if it were a well-defined disease, to be speedily and permanently destroyed and healed by ordinary homoeopathic remedies, but that he has always to encounter only some separate fragment of a more deep-seated original disease.” (chronic diseases, trad. Tafel, page 5)

A chronic disease affecting an organ should not be considered a localized disease, but rather a local manifestation of an overall disequilibrium of the body. The different symptoms or diseases reaching the same organism and seemingly separated, are in reality only the visible aspects of the same global imbalance. We could say that the deep evil Hahnemann speaks of is an iceberg, whose visible symptoms are several peaks that appear out of the water as separate. The ignorant believes that these symptoms or diseases are separate entities, whereas they are only the visible manifestations of this profound and global imbalance, and he will want to treat them separately. This is what Hahnemann was doing at the beginning of His career, but noticing the failure of this approach, he concluded that the trouble was deeper.

The myth of Hercules and the Lernaean hydra is a perfect example of this. The Lernaean hydra was a monster living in a swamp with a dragon body and nine heads, one of which was immortal. As for the other heads, whenever one of them was cut, two grew back. For the second of the Twelve Works, Eurystheus asked Heracles (Hercules) to kill the Hydra. It was only by cutting with a sword the immortal head that Hercules could come to the end of the monster, and burying it alive under a heavy rock, while it was still giving terrible whistles.

Heads that duplicate when they’re cut are the appearance of new symptoms when you “decapitate” a symptom without worrying about the monster itself.

2nd conclusion: the only way to treat a chronic disease is to apply a global similar.

At present, no worthy homoeopath would consider treating a chronic disease solely on the basis of the local symptoms of the disease.

If we take the case of a patient with migraines, to look for a remedy based on a local similarity (the Hering cross: sensation / modalities / localization / concomitants) it will at best have only a transient palliative effect and at worst will cause a suppression of the symptom with displacement (homeopathic metastasis) in the opposite direction of the law of Hering and thus aggravation of the ground, for example disappearance of migraines and appearance of asthma or depression.

To treat a chronic case therefore requires to take into account the essence of the hydra and all its pathological manifestations including the physical and psychic aspect.

In his application of the law of similar, Hahnemann thus passes from a local aspect to a global aspect, from a similar of level 1 to a similar of level 2.

3rd conclusion: the nature of the global imbalance is the psora.

“I called this disease psora so as to give it a general designation. I am convinced that it covers not only most of the many skin diseases but also almost most of all diseases with few exceptions, which can be considered as the products of the multiform psora ” (Life and Letters, Bradford).

To Hahnemann, the psora is a constitutional energy imbalance that represents the predisposition to all non-infectious chronic diseases.

4th conclusion: to treat the psora it must be done with anti-psoric remedies (constitutional similar).

If one understands psora as a constitutional energy imbalance, one must apply a global and constitutional similar, that is to say that the remedy must be not only similar to the symptoms of the patient but also to its constitution.

It is at this level that our research has made it possible to provide an invaluable aid in making it possible to classify the constitutions. It was therefore possible to classify the remedies and to apply with a precision of watchmaking the constitutional similarity. In other words, the psora is subdivided into different categories that can be called types, and to each type (or each constitution) corresponds to a certain number of remedies.

 

Psora : diagnosis and treatment

Hahnemann puts in his book “chronic diseases” Psora, sycosis and syphilis on a kind of equal level, and indeed it induces at least two types of confusion: first is that psora is an infectious disease, and the second is that only exist three “miasma” or chronic diathesis as the French homeopaths have names them.

Simply reading the founder’s books clarifies actually the two confusions.

On one hand we shall see, in Hahnemann’s work, psora does not equal scabies while syphilis is syphilis. What he calls Psora has nothing to do with the nosological scabies, unlike syphilis, the figwarts and tuberculosis that he defines nosologically perfectly. There can therefore be no confusion about that.

Furthermore, Hahnemann did not limit to three the number of chronic diseases, as at the end of his life he spoke of tuberculosis as another miasma (in “preface to the American translation of the Organon by Charles Hempel “). So there is no reason to idealize those famous three miasmas as a kind of homeopathic trinity that should not be touched.

On this basis it can be concluded that there are on one side, chronic diseases called psoric and we’ll see what they represent and on the other side, infectious chronic diseases, the number of which cannot of course be limited to the syphilis, genital figwarts or tuberculosis.

Having given the name of psora to the “nine-headed hydra”, we will analyze how Hahnemann describes and includes this entity since it appears that this is not what is medically meant by scabies.

Psora: nosology

We will try here to clarify the confusion that Hahnemann introduces in his writings about psora, calling it “infectious miasma” while the characteristics that he gives are anything except an infection.

Frequency

Hahnemann distinguishes psora to which he attributes 7/8 of the chronic diseases of mankind, from syphilis and sycosis which share the eighth remaining  ( “chronic disease”).

Transmission

For the founder, psora is essentially genetic and hereditary:

“The gradual transmission and incredible development of this ancient contagion, for hundreds of generations and through many millions of human organisms, explains to some extent the countless disease forms into which it has evolved throughout the entire human race, especially when we consider the great number of extrinsic factors, and the indescribable diversity of-distinct congenital human constitutions that have contributed to the formation of this great variety of chronic diseases (secondary symptoms of psora).“. Organon § 81

If psora was caused by a mysterious infectious agent transmitted from beginningless time hereditarily, it would be necessary that it became part of the human genome as a single causative agent of almost all chronic diseases of mankind, which seems difficult to accept in the current state of scientific knowledge and from a perspective of pure logic. Psora that Hahnemann described corresponds to another reality or another level of reality.

Symptoms

Regarding the clinical description of psora, when we read the chronic diseases we can decently wonder what is not a symptom of psora!

“This observation taught me that not only most of the many cutaneous eruptions which Willau distinguishes with such extreme care from one another, and which have received separate names, but also almost all adventitious formations, from the common wart on the finger up to the largest sarcomatous tumor, from the malformations of the finger-nails up to the swellings of the bones and the curvature of the spine, and many other softenings and deformities of the bones, both at an early and at a more advanced age, are caused by the Psora. So, also, frequent epistaxis, the accumulation of blood in the veins of the rectum and the anus, discharges of blood from the same (blind or flowing piles), hemoptysis, hematemesis, hematuria, and deficient as well as too frequent menstrual discharges, night-sweats of several years duration, parchment-like dryness of the skin, diarrhea of many years standing, as well as permanent constipation and difficult evacuation of the bowels, long-continued erratic pains, convulsions occurring repeatedly for a number of years, chronic ulcers and inflammations, sarcomatous enlargements and tumors, emaciation, excessive sensitiveness as well as deficiencies in the senses of seeing, hearing, smelling, tasting and feeling; excessive as well as extinguished sexual desire; diseases of the mind and of the soul, from imbecility up to ecstacy, from melancholy up to raging insanity; swoons and vertigo; the so-called diseases of the heart; abdominal complaints and all that is comprehended under hysteria and hypochondria—in short, thousands of tedious ailments of humanity called by pathology’ with various names, are, with few exceptions, true descendants of this many-formed Psora alone”. (Chronic diseases, trad Tafel page  9)

Finally, while the founder describes syphilis exactly as we describe it today, and so when he speaks of syphilis it is quite the nosological infection which he speaks about, his description of the psora is sufficiently eloquent and convincing to affirm that it has nothing to do with the nosological scabies, but with something else.

So for Hahnemann, everything that is not syphilis or genital figwarts, and later tuberculosis (so anything that is not chronic infectious disease in the usual sense of the term) is psora.

Dynamic of evolution

Hahnemann particularly emphasizes the skin first stage of psora which, if suppressed, will lead to the development of all chronic non-infectious diseases. However as psora goes back to the dawn of time, the patient is seen mainly at an advanced stage called burst psora. The main characteristic of psora is firstly that it is not infectious, and secondly it has a natural tendency toward worsening, following a centripetal trajectory: from the outside to the inside, superficial to deep organs. The treatment of psoric diseases in allopathy or in level 1 homeopathy (based on local similarity) leads to suppression and to homoeopathic metastasis. Typically, a patient with eczema suppressed with cortisone or with palliative homeopathic treatments will develop asthma or migraine or mental disorders. The suppression causes an evolution toward deeper structures and a more severe pathology, that we call in homeopathic language “metastasis”.

Conversely, in a well led treatment of a chronic (non-infectious) disease, the eruption or the previously suppressed symptom should come back.

Hahnemann actually describes here one aspect of the Hering healing law: the treatment of a disease affecting a deep organ must, in order to heal, see a transfer of the pathological process onto more superficial levels such as a skin rash, a crisis of hemorrhoids or a diarrhea for example. The direction of symptoms follows a centrifugal reverse path from the inside outwards.

Conclusion:

Psora is the name Hahnemann gives to the broad field of chronic diseases that are not infectious. The natural course of the psora follows a centripetal direction and naturally worsens until death.

The logical analysis of Hahnemann’s text leads us to deduce that psora is the name he has given to the genetic or individual constitutional susceptibility to develop a chronic disease, which is also the definition of the constitution in the Eastern and/or Hippocratic traditional medicines .

In other words, psora is the name given to the innate constitutional imbalance, and as a shortcut, we could say that psora is the constitutional ground.

Based on this understanding (psora = constitution) we develop a new constitutional model allowing, as we shall see, to apply a very specific constitutional similar and facilitate the task of the homeopathic practitioner.

Psora and Constitution

The ground

The term ground comes from traditional medicines, eastern (Chinese, Indians) or western (Hippocratic). The ground is the genetic potential of an individual (genotype), determined at the time of conception. It is expressed on a physical, energetic and psychic levels. The ground’s psychic aspect is the temperament or character, the energetic aspect is the humor or pneuma, and the physical aspect the constitution.

Character, pneuma and constitution are the three inborn and genetic components of Human being.

The three ground’s levels

Mind               Character or temperament

Energy            Pneuma or humor

Body               Constitution

 

The genetic potential (genotype) will be expressed differently (phenotype) according to the context and life story; this is what we call epigenetic. What we are today is the perfect mix between our genetic ground and our life story. I often explain to my patients that the ground is like the rice grain, and the life context like the kind of soil, the amount of sunshine, the watering. It’s the combination of a grain type with the context in which it develops who will determine the beauty and the strength, or resistance capacities to the sheaf diseases.

Ground and health

According to traditional medicines, the vital energy or pneuma is the basis of the body/mind balance. If the pneuma is balanced we are in good health, if it’s unbalanced, we begin being sick.

As Greeks and oriental medicines, Hahnemann has a vitalistic conception of the human body.

“In the state of health the spirit-like vital force (dynamis) animating the material human organism reigns in supreme sovereignty. It maintaining the sensations and activities of all the parts of the living organism in a harmony that obliges wonderment. The reasoning spirit who inhabits the organism can thus freely use this healthy living instrument to reach the lofty goal of human existence.“Organon § 9

“When man falls ill it is at first only this self-sustaining spirit-like vital force (vital principle) everywhere present in the organism which is untuned by the dynamic a influence of the hostile disease agent. It is only this vital force thus untuned which brings about in the organism the disagreeable sensations and abnormal functions that we call disease. Being invisible, and recognizable solely by its effects on the organism, it can express itself and reveal its untunement only by pathological manifestations in feeling and function (the only aspects of the organism accessible to the senses of the observer and the physician), i.e., disease symptoms.”. Organon § 11.

 

Dynamis, is Hahnemann’s word for vital energy. It is the exact equivalent of Galien’s pneuma, of Chinese’s Qi and Indian’s Prana.

When the vital energy (pneuma) is well tuned, the human being is healthy, when it’s untuned, he gets sick.

Ground and disease

If for the founder psora is the deep cause of the non-infectious chronic diseases of human kind (cf “the chronic diseases”), and if disease is an unbalanced state of the vital energy (cf organon), we can conclude that psora is an innate and unbalanced state of the vital energy or pneuma. Most homeopaths agree with that.

According to traditional medicines, from the conception, Pneuma is subject to imbalance. This imbalance is what homeopaths call psora, the susceptibility to chronic diseases.

Psora is an inborn unbalanced state of the vital energy, representing the basis of the susceptibility to chronic diseases.

This definition of psora has at least two advantages. The first one is to perfectly tune to Hahnemann’s psora description given in the “chronic diseases” and to the definition of diseases given in “Organon”, and the second is to get psora out of a pseudo-infectious definition.

Ground types or psora types

Indian and Tibetan Ayurvedic medicines classify the grounds in three main types (the Doshas) :

Kapha (Phlegm), Pitta (Bile) et Vata (Wind) fit with the 3 galien’s pneuma aspects (nervous, vital and natural), and with the three Platonist sectors of the soul (respectively Logos, Thymos and Eros). For Platon, each part is ruled by a basic emotion: desire to Eros, anger to Thymos and Doubt to Logos. Ayurvedic medicines gives to each part an anatomic seat (that may vary with the authors).

The important thing to remember, is the existence of three « types » of psora characterized by somatic criteria for constitution, energy criteria for humor and psychological criteria for mind.

Considering that psora is the potential to disorder of Pneuma, it is possible to quantify this disorder by its three components: wind, bile and phlegm.

At the moment of conception, each individual is wired with a specific “energy code”, based on the three humors previously seen. Each humor could be expressed with a specific state of quality and quantity, with a dynamic interaction with the two others. In other words, we’ll be able to define, for each component, its imbalance in terms of quantity (plethora or deficiency) and quality (dyscrasia).

We can merely say that the three humors are like the three fundamentals colors, from which comes the wide spectrum of colors that nature offers.

Each individual comes at conception with a certain energy code based on Phlegm/Bile/Wind with some dominance of one of them.

Constitution with Wind dominant

The enneagram based integrative typology model we use, describes for each humor, three unbalanced types (two in quantity, excess or lack, and one in quality) giving three imbalances for each humor, leading to the nine enneagram types.

Conclusions :

Psora is an inborn unbalanced state of the vital energy (pneuma), representing the basis for further chronic diseases. Psora is characterized by three components Wind, Bile and Phlegm whose respective proportions determine the energy code or the basic ground of an individual.

Psora : the constitutional similar law

Introduction

In traditional medicines, the knowledge of the constitution will allow one to individualize a suitable therapy whether nutritional, psychological, medicinal or energetic. This individualization is inherent to these medicines, and no traditional practitioner could consider to determine a therapy without examination and diagnosis of the constitution. Yet it’s more or less what we are doing in homeopathy. Homeopaths base their diagnosis on the similitude between the symptoms of the patient and that of the remedies according to a local or global level of similar, but the constitution is almost never involved. I say almost because some homeopaths (mainly in France) sometimes use classifications such as Leon Vannier or Henri Bernard (carbonic, phosphoric and fluoric).

But in general, in homeopathy, the constitutional diagnosis as a main work method is by no way developed with a reliable and reproducible methodology that allow us to work with all the remedies of the homeopathic materia medica. For a case of (constitutional) psora, the method proposed by Hahnemann is essentially based on a global similar (so-called level 2). However our materia medica has nearly 4000 remedies and to find the constitutional simillimum soon turns to be a very difficult task and is almost impossible. Because of that, the great homeopath, Pierre Schmidt liked to say that the majority of homeopaths work with maximum 100 remedies. In the same way, Alfonso Mazi said that only 5 % of patients have their true simillimum.

Contemporary homeopaths have begun to remedy this difficulty working on the structure of the materia medica. The first step was by giving criteria to differentiate patients constitutionally affected by the mineral, plant or animal Kingdom, and then giving specific features to the different taxonomic families. We will quote as an example the work of Jan Scholten on the periodic table of the elements or his new work on plant taxonomy. Rajan Sankaran has also his classification based on his own understanding of miasms.

It should yet be noted that there is a lot of confusion about what the word miasm means. Most contemporary homeopaths understand the word miasm in the sense of an existential issue. On the contrary, our very extensive practice of the tick-borne diseases, confirms the Hahnemannian understanding of the word miasm in its basic infectious sense (except for the psora). This, therefore, puts some confusion in the profession. What Sankaran means by his “miasms” corresponds to existential problems, which according to our understanding are more characterizations of the primary psora. For more detail on this interesting topic see our page on infectious miasms.

Our approach wants to bring a new model, to work reliably with the constitution in homeopathy. This is where we introduce a third level of similar, the constitutional similar. For the purposes of this new and deeper form of similar,  , how to classify remedies into these constitutions, and how to diagnose a constitution.

    To classify the constitutions, we have developed a new tool, the Systemic Typology Model,

    For the diagnosis of constitution, we have developed a method of constitutional diagnosis, adapted to our modern practice, the psychoenergy decoding which allows us to diagnose the constitution of the patient using two main tools, traditional energy diagnosis and psychological diagnosis aided by a validated questionnaire.

    To propose a scientific classification of homeopathic remedies in the different constitutions.

The constitutional similar

Constitutional similar applies only to constitutional or psoric diseases.

For that, we need to make a differential diagnosis, in order to exclude diseases that are not psoric:

    Iatrogenic chronic diseases (Organon § 74)

    Contextual chronic diseases caused by stress, climate, tobacco, alcoholism, drugs, diet, sedentary habits, heavy metals, pollution, etc… (Organon § 77)

    Infectious chronic diseases such as syphilis, genital figwarts, tuberculosis, etc.

Here are two quotes from the Organon to demonstrate that for Hahnemann, psoric diseases and venereal diseases (that we need to understand to a larger extent as infectious) are actually to be distinguished.

“In non-venereal chronic diseases, therefore those most usually arising from psora, one often needs to use several anti-psoric remedies in succession to bring about a cure, each to be chosen because it is homoeopathic to the group of symptoms remaining after the previous one has completed its action.“. § Organon 171

“In chronic local diseases that are not obviously venereal, the anti-psoric internal cure is in any case primarily what is required.”. Organon § 195

Having excluded the circumstantial, iatrogenic and infectious chronic diseases, we face the vast field of chronic constitutional diseases, that Hahnemann called “psoric”.

If we can categorize a person by a constitutional energy code as we have seen, it is logically possible to categorize in the same way a natural substance. So, according to our observations, Sulfur presents an energy code dominated by Wind/Vata and more particularly an excess of Wind/Vata (type 7 in the enneagram). Another energy parameter has been added to the three humors described by Galen and the Ayurveda, the three mineral, plant and animal kingdoms.  So, like an abscissa and an ordinate, the energy code of an individual can be characterized by a dominant humor (Wind, Bile and Phlegm) and a dominant kingdom (mineral, plant, animal).

“Energy code” of Sulfur

In this diagram, you can observe the simplified “code” of Sulfur which is :

    on the line of the ordinates (humor): wind

    on the line of the abscissa (kingdom): mineral.

Thus, the constitutional energy code of Sulfur -Wind/Mineral- must fit, according to the constitutional similar law, to an individual that has the same energy code -Wind/Mineral.  Our observations conducted on thousands of clinical cases allows us to confirm our initial hypothesis: every patient can be characterized by a double entry: humor/kingdom, in the same way that each natural substance can.

So, for a homeopathic remedy to be able to unroot the primary psora and balance the vital energy (pneuma), the remedy (simillimum) must be similar in term of humor and of kingdom to those of the sick person. This is called the constitutional similar.

In other words, even if two remedies have similar symptoms (on a superficial level), deep symptoms need to fit with the energy of the constitution in order to be really effective and curative. Otherwise, it will be called a simile and will only make a palliation.

The new strategy for choosing the right remedy (the most similar remedy or simillimum) will be to first determine which kind of constitution the patient belongs to (his energy code), and then to look for the remedies that have the same energy code.

This allows us in a relatively easy way to work with a notably larger amount of remedies, of course, if one is able to master the knowledge of the constitutional diagnosis.

In another article, you will discover the Systemic Typology Model that is a new and integrative model that allows one to give to each remedy a very specific energy code. For more info:  www.simillimum.org

 

 

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