Morbillinum spp.

https://www.zeit.de/gesundheit/2022-06/masern-who-pandemie-impfung-gesundheitsversorgung

                               

Vergleich: DD.: Puls. Hep. Merc. Sulph. Staupe (hat ähnliche Antigenen)

Siehe: Krankheiten +  Nosoden allgemein + Impfungen. + Kinderkrankheit. + Anhang (Carola und Ravi Roy/Dr. Mohinder Singh Jus/Bob Witsenberg)

 

 

Morbillinum (Morb) = Masernvirus

http://www.greenmedinfo.com/blog/measles-and-measles-vaccines-14-things-we-consider

https://www.zeit.de/2019/39/masern-faelle-deutschland-gesundheit-risiken-impfungen

 

[Laura Beigel]

Zu Beginn einer Infektion mit dem Masernvirus treten eher allgemeine Infekt-Zeichen auf wie Fieber, Husten und Schnupfen. Erst nach einigen Tagen kommt es dann

zum typischen rotfleckigen Masernausschlag. Er beginnt im Gesicht und hinter den Ohren und breitet sich dann über den ganzen Körper aus.

In diesem Stadium kommt es zu häufigen und gefürchteten Komplikationen wie Mittelohrent-, Lungenentzündungen oder einer Enzephalitis (Gehirnentzündung).

Denn das Masernvirus schwächt das Immunsystem, das damit anfälliger für andere Erreger wird. Meist geht mit dem Hautausschlag auch ein Fieberanstieg einher, der

nach drei bis vier Tagen wieder abklingt, erklärt die Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA).

Wer ist besonders gefährdet?

Grundsätzlich kann sich jeder und jede mit dem Virus infizieren, unabhängig vom Alter. Ein besonderes Problem stellen Masern für Säuglinge dar, die zu jung für eine Impfung sind. Ungeschützt können sie sich leichter infizieren.

Genauso sind immungeschwächte Menschen besonders gefährdet, an Masern schwer zu erkranken. Das trifft auch auf diejenigen zu, die noch keine Infektion durchgemacht haben oder nicht ausreichend durch eine vollständige Impfung geschützt sind.

 

[Apotheker Rundschau]

Das Virus ist weltweit verbreitet und hoch ansteckend.

Die Symptome gleichen erst einer Erkältung oder Grippe mit hohem Fieber. Bricht der typische Ausschlag aus, ist man bereits seit mehreren Tagen ansteckend.

Dies ist die erste Phase der Erkrankung. Sie beginnt mit Allgemeinsymptomen, die zunächst wie eine starke Erkältung wirken:

    laufende Nase

    Husten

    hohes Fieber

    Abgeschlagenheit, Müdigkeit

    Kopfschmerzen

    Bauchschmerzen

    tränende und gerötete Augen (Bindehautentzündung), welche die Betroffenen lichtempfindlich machen können

    Entzündungen im Nasen- Rachen- Raum

Ab dem Auftreten der ersten Symptome dauert es noch ungefähr drei bis sieben Tage, bis der für Masern typische Hautausschlag sichtbar ist. Man ist aber bereits ansteckend. Zu diesem Zeitpunkt ist daher oft noch unklar, ob man sich eine schwere Erkältung oder Grippe eingefangen hat oder ob eine Maserninfektion vorliegt. Die einzige Besonderheit, die dann schon auf Masern hinweisen kann, sind die sogenannten Koplik-Flecken. Das sind kleine wie Kalkspritzer wirkende Flecken an der Innenseite der Wangen auf Höhe der Backenzähne. Sie treten nicht bei allen Erkrankten auf. Insgesamt sieht man sie aber bei 60 bis 70 Prozent der Fälle. Dann sind sie ein eindeutiger Hinweis auf die Infektion. Die Flecken sind nach ihrem Entdecker, dem amerikanischen Kinderarzt Henry Koplik, benannt.

Exanthemstadium und weiterer Verlauf

Nach ungefähr zwei bis drei weiteren Tagen sinkt das Fieber kurz ab. Nun zeigt sich der für Masern typische Hautausschlag, das Masern-Exanthem. Die hochroten Flecken bilden sich üblicherweise zunächst hinter den Ohren. Zeitgleich steigt das Fieber wieder sehr hoch an und die Betroffenen leiden unter einem ausgeprägten Krankheitsgefühl. Die Flecken breiten sich dann weiter über den Körper aus:

    symmetrisch auf dem Gesicht

    zum Hals

    seitengleich auf dem Rumpf

    auf Armen und Beinen

    bis zu Hand- und Fußflächen

Außerdem kann es zu Lymphknotenschwellung und Durchfall kommen.

Nach einigen Tagen verfärbt sich der Ausschlag dunkelrot bis bräunlich und verblasst dann nach drei bis vier Tagen wieder in der Reihenfolge, wie er aufgetreten ist. Oft schuppt sich die Haut danach „kleieförmig“ in zarten kleinen Schuppen. Vier Tage, nachdem der Ausschlag aufgetreten ist, ist man für gewöhnlich nicht mehr ansteckend. Ungefähr eine Woche nach Krankheitsbeginn geht auch das Fieber zurück.

[]

Was sind Masern?

Masern zählen zu den Viruserkrankungen. Der Erreger ist äußert empfindlich gegenüber Hitze, Licht und Desinfektionsmitteln. Übertragen wird er durch Tröpfchen – also bei engem Kontakt mit Infizierten. Es reicht meist aus, sich in einem Raum mit einem Menschen aufzuhalten, der das hochansteckende Virus in sich trägt.

Vor allen in Entwicklungsländern sind Masern weiterhin ein großes Problem. In Deutschland ist die Zahl der Ausbrüche zwar deutlich zurückgegangen. Seit den 1960er Jahren gibt es eine günstige und effiziente Impfung gegen den Erreger. Doch kommt es wiederholt zu regionalen Epidemien. Ausgerottet sind die Masern trotz der Bemühungen der Gesundheitsbehörden noch immer nicht.

Krankheitsverlauf

Masern zählen zu den Viruserkrankungen. Der Erreger ist äußert empfindlich gegenüber Hitze, Licht und Desinfektionsmitteln. Übertragen wird er durch Tröpfchen – also bei engem Kontakt mit Infizierten. Es reicht meist aus, sich in einem Raum mit einem Menschen aufzuhalten, der das hochansteckende Virus in sich trägt.

Vor allen in Entwicklungsländern sind Masern weiterhin ein großes Problem. In Deutschland ist die Zahl der Ausbrüche zwar deutlich zurückgegangen. Seit den 1960er Jahren gibt es eine günstige und effiziente Impfung gegen den Erreger. Doch kommt es wiederholt zu regionalen Epidemien. Ausgerottet sind die Masern trotz der Bemühungen der Gesundheitsbehörden noch immer nicht.

Impfung und Nebenwirkungen

Seit 1984 hat sich die Weltgesundheitsorganisation WHO zum Ziel gesetzt, die Masern durch konsequente Impfungen auszurotten. Der Impfstoff ist ein Lebendvirusimpfstoff, hergestellt aus abgeschwächten Masernviren. Er ist kombiniert mit abgeschwächte Mumps- und Rötelnerregern und wird daher als MMR-Impfstoff bezeichnet.

Die Ständige Impfkommission (Stiko) am Robert Koch-Institut empfiehlt eine erste Impfung für Kinder im Alter zwischen elf und 14 Monaten. Bis zum Ende des zweiten Lebensjahres (empfohlen im Alter von 15– 23 Monaten) soll auch die zweite MMR-Impfung erfolgt sein.

Auch weil viele Deutsche die Nebenwirkungen von Impfungen fürchten, ist die Impfquote hierzulande im Vergleich zu anderen europäischen Ländern geringer. Erst ab einer Quote von 95% gelten die Masern als ausgerottet. Die Stiko empfiehlt daher auch allen Menschen, die nach 1970 geboren worden sind eine Immunisierung mit der MMR-Vakzine, sofern sie nicht geimpft sind oder es nicht wissen.

Nebenwirkungen der Impfung sind selten. Bei etwa 5 von 100 Geimpften rötet sich die Einstichstelle in den ersten drei Tagen nach der Impfung oder schwillt etwas an. Kurzfristig kann hin und wieder leichtes Fieber auftreten, Kopfschmerzen, Mattigkeit oder Magen-Darm-Beschwerden. Allergische Reaktionen auf den Impfstoff sind möglich, ebenso länger andauernde Gelenkentzündungen. Beides ist sehr selten. Als sehr seltene Nebenwirkung wird auch eine mögliche Hirnentzündung nach der Impfung diskutiert; weltweit sind diese nach Impfung in wenigen Einzelfällen beobachtet worden. Ein Zusammenhang mit der Impfung konnte jedoch nicht belegt werden.

[Jakob Simmank]

Die Erkrankung, die das Masernvirus auslöst, kann heftig sein. Sie beginnt typischerweise mit Fieber, teils auch Schnupfen und einer Bindehautentzündung.

Einige Tage danach kommt es zu dem typischen Hautausschlag, der im Gesicht und hinter den Ohren beginnt.

Meist heilt die Krankheit von selbst aus. Es kommt jedoch regelmäßig zu Komplikationen wie einer Mittelohr- oder Lungenentzündung. Besonders gefürchtet sind Hirnentzündungen, die ungefähr eine Woche nach den ersten Zeichen des Ausschlags auftreten und häufig zum Tode führen. Davon betroffen ist einer von tausend Infizierten. Noch seltener, aber besonders dramatisch, ist eine langsam fortschreitende Hirnentzündung, die sogenannte subakute sklerosierende Panenzephalitis, die sich

erst Jahre nach der Infektion bemerkbar macht und stets tödlich ausgeht.

Schätzungen zufolge stirbt in entwickelten Ländern einer von tausend bis zehntausend Infizierten an Masern.

Immer deutlicher zeigt sich auch, dass das Durchmachen der Masernerkrankung das Immunsystem nicht etwa stärkt, sondern schwächt. Genesene sind über Jahre anfälliger

für verschiedene Erkrankungen, vor allem Infektionskrankheiten und sterben im Schnitt sogar häufiger an ihnen (Science: Mina et al., 2015). Ein Grund ist, dass durch die Erkrankung Immunzellen kaputtgehen, die sich an andere Erreger erinnern und schnell eine Immunreaktion initiieren können (Science: Mina et al., 2019 & Science Immunology: Petrov et al., 2019).

 

Negativ: Catarrh/coryza/cough/affection of ear/affections of eye/measles/affections of skin;

As the measles poison has a great affinity for the mucous passages, the eyes, the ears and the respiratory mucous membranes, Morb. may be used in such cases

like any other homœopathic remedy, when the symptoms correspond;           

[Christiane Petras]

Die Masern sind eine Jahrtausende alte Erkrankung, die sich allerdings erst ab einer gewissen Siedlungsgröße zu entwickeln schien. Das Virus ist eng verwandt mit dem Erreger der Hundestaupe, und man vermutet gleiche Wurzeln. Die direkte Übertragung von Mensch zu Mensch führte zu gefährlichen Epidemien.

Es gibt in alten Aufzeichnungen Hinweise dafür, dass Masern früher gefürchteter waren als die Pocken. Erst mit einer deutlichen Verbesserung der medizinischen Versorgung und der allgemeinen Lebensumstände Anfang des 20. Jahrhunderts verloren sie in den Industrieländern einen Großteil ihres Schreckens.

Masern werden heute für die größten Verluste unter den amerikanischen Ureinwohnern verantwortlich gemacht, die als Nomadenvölker für die in Europa aus Siedlungsdruck entstandenen Seuchen nicht gerüstet waren. In ihrem Verlauf bilden die Masern die Arbeitsweise der Lebenskraft genau im Organismus ab, vielleicht auch deshalb haben sie als Kinderkrankheit oft so entscheidende Bedeutung für die weitere Entwicklung des Patienten:

Auf eine Phase allgemeinen Unwohlseins folgt unter Fieber zunächst der Befall der Schleimhäute, also inneren Häute, und dann der äußeren Haut, und nach Abheilen der Symptome bleibt lebenslange Immunität.

Fast alle Patienten hatten entweder in ihrer Kindheit Masern, + /o. zumindest die Elterngeneration hatte Masern, + /o. sind geimpft. Es ist also nicht überraschend, dass diese Nosode wahrscheinlich häufiger angezeigt ist, als sie benutzt wird.

Für die chronische Begleitung von Patienten brauche ich Morbillinum fast so häufig wie Variolinum oder Vaccininum, in Kombinationen, wie die meisten anderen Arzneien, oder als Zwischengaben.

Aufgrund der Nähe zur Hundestaupe (was in erster Linie Haustierhalter betrifft) und der heute gängigen Impfpraxis ist Morbillinum aber genauso als Impfnosode zu

werten, also eine Arznei mit "doppeltem Boden", ähnlich wie Diphterinum. Ein "trauriges Mittel":

Gedämpfte Stimmung; niedergeschlagen, verdrossen, mutlos und traurig, gerade dann, wenn die Tage länger werden.

Der Zustand ist anders als das "heulende Elend", das ich bei Radium bromatum beobachtet habe, und auch anders als die absolute Hoffnungslosigkeit, die häufig auf  Lyssinum oder X-Ray hinweist, weniger dramatisch, aber dennoch ohne Lebensfreude.

Wie für alle anderen Arzneien gilt auch hier, dass sich im Laufe der Behandlung die Symptome von der innersten Ebene (Geistes- und Gemütsverfassung) nach außen

verlagern. Wenn also am Anfang noch Niedergeschlagenheit, in Verbindung mit anderen typischen Symptomen, nach einer Zwischengabe Morbillinum verlangt,

können sich bei günstigem Verlauf die Anzeichen z.B. auf die Haut-/Schleimhaut-Ebene verlagern, bei guter Stimmung.

Unterbrochener Schlaf, "Katzenschlaf", der Patient erwacht unerfrischt.

Kopfschmerzen mit Unverträglichkeit von Sonnenlicht.

Es gibt kaum ein Symptom an oder in den AUGEN, das nicht an Morbillinum denken lässt:

Allgemeine Neigung zu Entzündungen an den Augenhäuten und Lidern.

Regenbogenhautentzündung

Ziliarneuralgie

Wiederkehrende Bindehautreizungen, bakteriell oder in Verbindung mit Allergien.

Ständig tränende Augen, auch bei älteren Patienten, mit Brennen und Schwellungen der umgebenden Häute.

Schwere Lider, kann sie kaum offen halten.

Beschwerden der Schleimhäute, die verbunden sind mit Juckreiz und Brennen.

Scheideninfektionen, dann oft ergänzt mit Penicillinum und/oder Streptococcinum.

Aphten, mit Brennen, hier meistens im Wechsel mit Carcinosinum und Variolinum.

Chronische Hautausschläge mit und ohne Juckreiz oder Brennen, auch hier meist als ergänzende Zwischengabe.

Der Einsatz der Nosode bei Hundehaltern mit der entsprechenden Symptomatik liegt nahe, wenn zwischen Mensch und Tier enger Kontakt besteht, denn die meisten Hunde und ihre Ahnen sind gegen Staupe geimpft.

Kombinationen:

Morbillinum wird im Frühjahr besonders häufig gebraucht, im Wechsel mit Impfnosoden, und Konsitutionsmitteln.

Es muss sehr oft mit Carcinosinum ergänzt werden, aber auch Darmnosoden kommen in Frage

[E. A. Farrington]

Probably the very best remedy in the materia medica for parotitis accompanying scarlatina is Rhus tox.  The next best is Calc-ostrearum, and next to that Lyc.

[Richard H. Pitcairn]

Measles

An especially interesting disease for us to look at because of its close similarity to canine distemper. The measles vaccine was introduced in 1963, yet in the U.S. and England, from 1915 to 1958, a greater than 95% decline in the measles death rate had already occurred. In addition, the death rate from measles in the mid-1970’s (several years post-vaccine) remained exactly the same as in the early 1960’s (pre-vaccine), e.g.  0.03 deaths per 100.000. Once again, the efficacy of vaccination in prevention of this disease has not been established. According to a study conducted by the WHO, chances are 14x greater that measles will be contracted by those vaccinated against the disease than those who are left alone. According to Dr. Atkinson of the CDC, "measles transmission has been clearly documented among vaccinated persons. In some large outbreaks over 95% of cases have a history of vaccination..." In addition, of all reported cases of measles in the U.S. in 1984, more than 58% of school age children were "adequately" vaccinated.

In 1985, the federal government reported 1,984 non-preventable cases of measles. But 80% of these so-called "non-preventable" cases occurred in people who had been

properly vaccinated. More recent outbreaks continue to occur throughout the country, sometimes among 100% vaccinated populations.

In spite of the evidence for lack of efficacy of this vaccine it is still strongly promoted. This continued use of a useless vaccine is not without its price.

It has been determined that the measles vaccine may cause ataxia/learning disability/retardation/aseptic meningitis/seizure disorders/paralysis/death/also as a possible cause of

or cofactor for MS/Reye’s syndrome/Guillain-Barre syndrome/blood clotting disorders/juvenile-onset diabetes.

The disease has changed form/now affects primarily a different age group. The peak incidence of measles occurs not in children any more, but in adolescents and young adults. The risk of complications of pneumonia (3%) and liver abnormality (20%) have increased as a result.

Also, before the vaccine was introduced, it was extremely rare for an infant to contract measles. By 1993 more than 25% of all measles cases were occurring in babies under

a year of age. CDC anticipates a worsening of this situation and attributes it to the growing number of mothers who were vaccinated during the last 30 years and therefore have no natural immunity to pass on to their children. The implications for our having changed the natural disease into this new form are immense;

 

Masern zählen zu den Viruserkrankungen. Der Erreger ist äußert empfindlich gegenüber Hitze, Licht und Desinfektionsmitteln. Übertragen wird er durch Tröpfchen – also bei engem Kontakt mit Infizierten. Es reicht meist aus, sich in einem Raum mit einem Menschen aufzuhalten, der das hoch ansteckende Virus in sich trägt.

Vor allen in Entwicklungsländern sind Masern weiterhin ein großes Problem. In Deutschland ist die Zahl der Ausbrüche zwar deutlich zurückgegangen. Seit den 1960er Jahren gibt es eine günstige und effiziente Impfung gegen den Erreger. Doch kommt es wiederholt zu regionalen Epidemien. Ausgerottet sind die Masern trotz der Bemühungen der Gesundheitsbehörden noch immer nicht.

Erste Anzeichen sind Erkältungssymptome, wie Schnupfen, Husten und Fieber. In einer zweiten Phase der Erkrankung bildet sich ein Ausschlag mit rötlich-braunen Flecken. Ansteckend sind die Masern bereits etwa fünf Tage bevor der Hautausschlag zu sehen ist. Die Inkubationszeit nach einer Infektion beträgt acht bis zehn Tage.

Für das Jahr 2011 schätzt die Weltgesundheitsorganisation, dass 158.000 Menschen auf dem Globus an den Folgen der Infektion starben. Die meisten Toten sind Kinder unter fünf Jahren. Die Todesursache kann etwa eine durch das Virus hervorgerufene Hirnhautentzündung sein. Außerdem schwächt der Erreger das Immunsystem, wodurch Infektionen mit anderen Viren oder Bakterien schwerer verlaufen können. Dank der Impfung sank die Zahl der Todesfälle seit 2000 um mehr als 70%. Zuvor starben im Schnitt bis zu 548.000 Menschen jährlich an den Folgen von Masern.

Seit 1984 hat sich die Weltgesundheitsorganisation WHO zum Ziel gesetzt, die Masern durch konsequente Impfungen auszurotten. Der Impfstoff ist ein Lebendvirusimpfstoff, hergestellt aus abgeschwächten Masernviren. Er ist kombiniert mit abgeschwächte Mumps- und Rötelnerregern und wird daher als MMR-Impfstoff bezeichnet.

Die Ständige Impfkommission (Stiko) am Robert Koch-Institut empfiehlt eine erste Impfung für Kinder im Alter zwischen elf und 14 Monaten. Bis zum Ende des zweiten Lebensjahres (empfohlen im Alter von 15 - 23 Monaten) soll auch die zweite MMR-Impfung erfolgt sein.

Auch weil viele Deutsche die Nebenwirkungen von Impfungen fürchten, ist die Impfquote hierzulande im Vergleich zu anderen europäischen Ländern geringer. Erst ab einer Quote von 95% gelten die Masern ausgerottet. Die Stiko empfiehlt daher auch allen Menschen, die nach 1970 geboren worden sind eine Immunisierung mit der MMR-Vakzine, sofern sie nicht geimpft sind o. es nicht wissen.

Nebenwirkungen der Impfung sind selten. Bei etwa 5 von 100 Geimpften rötet sich die Einstichstelle in den ersten drei Tagen nach der Impfung oder schwillt etwas an. Kurzfristig kann hin und wieder leichtes Fieber auftreten, Kopfschmerzen, Mattigkeit oder Magen-Darm-Beschwerden. Allergische Reaktionen auf den Impfstoff sind möglich, ebenso länger andauernde Gelenkentzündungen. Beides ist sehr selten. Als sehr seltene Nebenwirkung wird auch eine mögliche Hirnentzündung nach der Impfung diskutiert; weltweit sind diese nach Impfung in wenigen Einzelfällen beobachtet worden. Ein Zusammenhang mit der Impfung konnte jedoch nicht belegt werden.

[W.A. Dewey]

Zinc-met. in Eruptive Diseases: indicated in Scarlatina and other eruptive diseases, when the patient is too weak to develop an eruption, and resulting often in brain symptoms (meningitis), with sharp pains through the head.

[Melanie Grimes]

To treat a child using homeopathy for measles, low potency remedies are usually prescribed (6C or 30C). Can be given 1 or 2x daily until the child is healed. Can be repeated acute situations a few times a day.

Acon.: beginning stages of measles. The child may have dry skin, restlessness, and be < at night with feelings of anxiety, irritability and fear of death. Thirsty and has a dry and sometimes violent cough. They can feel that there is something under their eyelids and sensitive to light.

Bell.: Early stages of measles. The child maybe nervous, and alternate between being restless and feeling depressed .The child needing Belladonna will have a rapid pulse, dilated pupils and perspiration.

Bry.: < movement or motion. Fever, dry mouth, and they are intensely thirsty. They may have a headache that is worse whenever they move. Even the cough is painful for them.

Ip.: nausea but does not vomit. The child may feel irritable but not be able to explain what they want.

Puls.: skin eruption has calmed down from light red to a pale color, and the skin begins to look like marble. Nasal mucus may be abundant and the cough can be a wet cough during the daytime but dry at night.

The mouth is also dry and the child has no thirst. The child needing this remedy is no longer irritable or restless, but now feels calm and wants some fresh air.

Gels.: For a more complicated condition. If the child feels very groggy and thirstless and has a weak pulse.

Nux-v.: condition worsens. Child is almost in a state of mild delirium. Can be very agitated, leaping from their bed and changing positions constantly, never comfortable. The tough can be white with a red trip and they are very thirsty. They can have diarrhea and perspire from their whole bodies.

Ars.: child is very lethargic, very ill, as well as very restless. They may be thirsty but only take small sips of water when offered. The child feels < with they are warm.

 

Measles followed by complaints of the voice: bell. bry. Carbo-v. cham. Dros. dulc. Sulph.

Measles + pustules on cornea: kali-bi

Measles with coryza and profuse lachrymation: kali-bi. puls

Measles + a croupy cough: acon. coff. dros. euphr. gels. Hep. kali-bi. Spong. Stict.

Measles + low fever: Ail. Ars. bapt. carb-v. crot-h. Lach. Mur-ac. Rhus-t. sulph.

Measles + salivation: nat-m.

Measles + watery yellowish secretions: kali-bi. puls.

Measles + complaints of voice: cinnb

Measles + pain in ear: Puls.

Measles + complaints of eye: ars. Euphr, kali-bi. Puls.

Measles + swelling of the eyes, where eyes are almost closed shut: gels.

[W.A. Dewey]

Kali-bi.: Measles + ear symptoms and swollen glands. Laryngeal affections, with a hoarse, dry, croupy cough.

 

Repertorium:

Gemüt: macht Fehler (bei der Wahrnehmung)

Furcht (vor dem Meer)

Murren (bei Kindern)

Kopf: Beschwerden des Kopfes - Hirnhaut

Auge: Entzündete Hornhaut und Bindehaut – phlyktänulös/entzündete Sehnerv

Katarrh

Lähmung der Oberlider

Photophobie

Tränenfluss

Ohr: Entzündet

Hautausschläge hinter den Ohren [Flecken (erstr. über den ganzen Körper)]

Nase: Flatternde Bewegung der Nasenflügel

Katarrh/Schnupfen

Gesicht: Flecken verfärbt

Hautausschläge

Mund: weiße Flecken

große weiße Flecken an Wange Innerseite

große weiße Flecken (mit kleinen, roten Inseln)

Innerer Hals: rot/gereizt

Äußerer Hals: Geschwollene Halsdrüsen

Bauch: Entzündete Leistendrüsen

Schmerz (in Appendix)

Geschwollene Milz

Weibliche Genitalien: Abort

Kehlkopf und Trachea: Laryngismus stridulus

Stimme nasal

Atmung: Rasselnd (in Bronchien)

Schnarchen/stridulös

Husten: Rau

Brust: Entzündete Lungen/Rippenfell

Herzklopfen

Fieber: Intensive Hitze

Typhus abdominalis

Haut: Ekchymosen - Flecken

Entzündetes Epidermis

Flecken

Hautausschläge (abschilfernd/Masern/Miliaria rubra/Papeln/Scharlach/fein schuppig/syphilitisch (rosa)/zusammenfließend

Lupus erythematosus

Allgemeines: Chronischer Krankheiten; zum Beginn der Behandlung

Infektionskrankheiten

Konvulsionen

persönliche Krankengeschichte von Krebs

Beschwerden nach Masern (seitdem nie wieder gesund)

An einzelnen Stellen oben (erstr. nach unten)

Syphilis

 

Komplementär: Bell. Cars. Nat-m.

 

Gut gefolgt von: Arg-n. Bac. Tub.

 

Antidotiert von: Bell. Bry. Gali-a. Morb. Rotlicht

[Dr. Carroll Dunham/N.N.]

Euphrasia is a remedy of prime importance in measles whenever the eye symptoms are strongly pronounced.

Vorbeugend: Acon. Ars. Morb. Puls.            

[E.A. Farrington]

Acon.: begin of measles. If you find a case that you presume is going to be measles, with fever, restlessness, photophobia, coryza, sneezing and hard, croupy cough.

            high fever, a dry barking cough, and red conjunctiva ("pink eye"). Skin burns and itches, and they feel restless, anxious, and frightened. They toss and turn.

Sudden onset of acute symptoms +  NERvous/restless and an inexplicable fear, (evening /night. During fever acute thirst for large quantities of cold water. > in open air.

            Best remedy for the beginning of measles. In a case that you presume is going to be measles, with fever, restless, photophobia, coryza, sneezing and hard, croupy cough

Apis: Rash begins but fails to develop fully, and soon disappears, though the child doesn't feel completely well. Itching < warmth, and face and eyelids are puffy.

Puls.: Has not fever at all. Mild case of measles. Fever not high, and symptoms are not too painful. They will, however, have profuse tearing from the eyes and a nasal discharge. Dry cough at night

which becomes loose in the daytime. They may have ear inflammation. Although they have a dry mouth, they are without thirst.

Most important for measles?, distinguished by a weeping disposition/thirstless/internal feeling of chilliness. The child dislikes covering and wants to be in open air.

[not if there is high fever (in the beginning)/begin with Acon. or Gels. as indicated by the symptoms]. Not the remedy if there be any fever.           

Bell.: When moisture breaks out with the fever. Often useful at the beginning stages of the measles when there is sudden onset of a high fever, reddened face, and throbbing headache. They tend to be drowsy, a little delirious, and have some difficulty falling or staying asleep. Despite the fever, they are not very thirsty.

Sudden onset of acute symptoms of measles. Skin dry, hot and red. DD. Aco. Bell. has absence of thirst (febrile stage)/dislike for open air. When moisture breaks out with the fever.

Bry.: In these cases the skin eruptions from the measles are delayed. Hard, dry cough and no expectoration. Any motion causes pain. They may experience some mild delirium: "wants to go home" even though they are at home.

Very slow, gradual onset of symptoms +  dryness (eyes/mouth/intestines). Acute thirst for large quantities of cold water. Child lies absolutely still, slightest motion < problems, even when coughing he holds his chest to prevent it from moving.

Euphr.: These children have a fever and rash as well as acrid tearing of the eyes and a bland nasal discharge. They become sensitive to light. They have a cough, but only during the day.

Early stages when following symptoms are present. Profuse watering from the eyes, causing burning and redness of eyes, however, profuse nasal discharge is bland or non-burning, cough is present only during the day-time (evening)/is absent at night as well.

Gels.: Onset of symptoms is slow. They have a fever with great weakness and a sense of heaviness, both of the whole body and specifically the eyelids. No thirst.

Very slow or gradual attack of symptoms of measles +  dull mind, drowsy/dizzy. Trembling of the limbs and the whole body. Complete absence of thirst.

Kali-bi.: These children have ropy, stringy discharges from the nose and burning and tearing of the eyes. Their salivary glands are noticeably swollen, and they may experience stitching pains from the ear into the head and neck.

Sulph.: Purplish appearance. Their itching is aggravated by scratching They have reddened mucous membranes and a great thirst. Their cough and diarrhea are at their worst in the morning.

 

Ars.: Acute restlessness, anguish and also fear. DD. Acon. Ars.: dislikes cold drinks or foods  seem to < problems. Burning in the eyes, the skin, etc., > warm applications.

Ferr-p.: Slow, gradual onset of symptoms. Fever intensifies at night or in the early morning. Throbbing headache > cold applications.

Merc. wards off acute hydrocephalus after measles/the child rolls the head and moans, and the head sweats.

Stict.: frequently suitable for the incessant cough of measles, which prevents sleep at night, with stuffy and dry nose.

[Joseph D. Laurie]

Distinguishing Scarlatina from Measles

Scarl.: The eruption in scarlet fever generally develops itself in from 24 - 48 hours, that of measles rarely sets in before the 3rd or 5th day.

In Scarlatina there is also an absence of catarrhal symptoms, as cough, sneezing, and watering eyes. The greatly accelerated pulse, heat of skin, and high temperature, also denote the approach of scarlatina.

Morb.: eruption of measles rarely sets in before the 3rd or 5th day.

 

Wirkung: lymphatisch

 

[Zeit-Online]

Impfbefürworter

[Alina Schadwinkel/Sven Stockrahm]

Impfbefürworter

Masern: Kein Autismus durch MMR

    nach einem Jahr Injektion Viren

Die typischen Symptome sind hohes Fieber und rotfleckiger Ausschlag, übertragen werden die Viren schon durch Husten, Niesen und direkten Kontakt mit Erkrankten. Im Jahr 2015 starben weltweit jede Stunde 15 Menschen an der Erkrankung, die in Deutschland längst ausgerottet sein könnte (siehe Informationen der W.H.O.). Etwa einer von 1.000 Erkrankten stirbt, berichtet das Robert Koch-Institut. Besonders Säuglinge, die noch nicht geimpft werden können und Masern bekommen, sind gefährdeter als bislang gedacht, an einer lebensgefährlichen Hirnentzündung zu erkranken, die noch 6 - 8 Jahre nach der Infektion auftreten kann. In einem von 609 Fällen leiden Babys an der Entzündung, die bleibende Schäden verursachen, im Wachkoma oder auch tödlich enden kann (Wendorf et al., 2016).

Wer sollte geimpft sein?

Jeder. Nur wenn die Bevölkerung flächendeckend zu mindestens 95% geimpft ist, hat die ansonsten hochansteckende Infektion keine Chance mehr. In Deutschland schwankt die Impfquote jedoch seit Jahren erheblich, vor allem nach Region. Je nach Bundesland lag sie 2015 zwischen 89% (Baden-Württemberg) und 96% (Mecklenburg-Vorpommern) (Epidemiologisches Bulletin, 16/2017).

Wann?

Die erste Impfung wird für Kinder ab zwölf Monaten empfohlen, die zweite Impfung, um den Schutz zu komplettieren, sollte bis zum zweiten Geburtstag erfolgen.

Es gibt Impfstoffe ausschließlich gegen Masern, oft erfolgt die Impfung aber in Kombination gegen Mumps und Röteln, deshalb heißt es MMR-Impfstoff. In Deutschland werden derzeit immer noch zu wenige Menschen vor allem ein zweites Mal geimpft, vor allem in jungen Jahren. ES kommt immer wieder zu teils größeren Ausbrüchen.

Erst bis kurz vor der Einschulung lassen viele Eltern ihre Kinder das zweite Mal impfen. Im Jahr 2015 gab es so bundesweit rund 180.000 Kleinkinder, die nicht ausreichend vor Masern geschützt waren, weil sie noch zu jung waren, um geimpft werden zu können.

Risiken?

Die Masern-Impfung ist gut verträglich und deutlich weniger riskant als eine Erkrankung. Sie schützt zweifach Geimpfte effektiv in bis zu 99% der Fälle vor der Infektion. Dennoch gibt es schwere Vorwürfe vor allem gegen den MMR-Impfstoff. Sie sind bis heute unbelegt und teils auch widerlegt. Die Impfung verursacht keinen Autismus. Diese Lüge geht auf manipulierte und fehlerhafte Studienergebnisse eines Mannes zurück: Der Arzt Andrew Wakefield hatte den Zusammenhang 1998 hergestellt und verunsichert damit bis heute Eltern. Wakefield wurde in Großbritannien seine Zulassung aberkannt und seine Studie zurückgezogen und in mehreren Untersuchungen widerlegt. Das Robert-Koch-Institut (RKI) führt einige davon auf.

 

Phytologie:

• Kiefer (Pinus silvestris)

Berberitze (Berberis vulgaris)

• Boretsch (Borago officinalis)

• Klette (Arctium lappa)

• Bibernelle (Pimpinella major)

• Kreuzblume, Bittere (Polygala amara)

• Echinacea (E. purpurea, E. angustifolia)

• Lungenkraut (Pulmonaria officinalis)

• Eukalyptus (Eucalyptus globulus)

• Mädesüß (Filipendula ulmaria)

• Hamamelis (Hamamelis virginiana)

• Quendel (Thymus serpyllum)

• Johanniskraut (Hypericum perforatum)

• Thymian (Thymus vulgaris)

• Kermesbeere (Phytolacca americana)

• Zimt (Cinnamomum cassia) außerdem allgemein antivirale Mittel und insbesondere die allgemein immunstimulierenden Mittel.

 

[Edouard Broussalian]

I am afraid I have set the bar very high by choosing to talk about Morbillinum because it is a particular product, belonging to the class of nosodes – i.e. a dynamization

of a pathological product.

It is impossible to prescribe rationally this category of medicines without having fully understood homeopathy, under penalty of regressing to the level of magical thinking which would consist here in giving the identical to treat the identical.

Introduction

Totality of symptoms

This kind of simplistic view has even been set up as a system, such as the “sequential therapy” which consists in administering to the patient a series of dynamized vaccines,

on the assumption that these substances alone would be responsible for all the ills, and that the administration of the vaccine in dynamized form would magically act as a stroke of the gun to “remove” the vaccine from the organism in some way.

This ignores the fundamental notion of the totality of symptoms, which includes the physical constitution, the intellectual temperament, the etiology, the miasms, the suppressions, all the probable causes, events, chronic diseases, medications, immunizations, iatrogenic diseases, traumas and their signs and symptoms, which are reviewed

in their order of appearance (Organon 5, 6,7,8). To all this is added, to complete the totality, the objective signs and subjective symptoms of the patient as well as the search

for obstacles to recovery.

Susceptibility

Secondly, these practices misuse the notion of individual susceptibility, a fundamental concept that is completely unknown to classical medicine, which still believes, for example, that simple contact with a viral particle can make a person ill.

When individual susceptibility is innate, we speak of idiosyncrasy: “fatty foods make me sick”, “I can’t stand having my head exposed to the cold”, etc. But the abuse

of chemical substances, the use of alcohol, the use of drugs, the use of alcohol, etc., all have a negative impact on our health.

But the abuse of chemical substances, whether it is sea salt, tobacco, a vaccine, or any allopathic drug introduced into the body on a daily basis will eventually induce a susceptibility to the said substance. In this case, the administration of the homeopathically prepared substance, i.e. dynamized, will almost certainly provoke a strong outbreak of symptoms, a reaction on the part of the vital force which will delight the half-homeopath who prescribed it, seeing in it the proof of the patient’s cure.

Some patients will even be delighted to see themselves so affected, thinking that this is the manifestation of the curative action of the medicine. But in reality, all that has happened is a violent experiment without any benefit for the patient.

 

Time to talk about homeopathy

 

Now that I’ve done my pruning, I have to sew it up! But how to describe in a few words such a vast and complex picture? Homeopathy can only be called as such if its cardinal principles are observed, namely:

 

1) like cures like,

 

2) the single dose,

 

3) the minimal quantity,

 

4) the dynamized remedy.

 

 Like cures like, dynamization, non material contagion

 

If homeopathy -pressed without doubt by Hippocrates- could not be applied otherwise than marginally since the dawn of time, it is because the administration to the patient of a substance capable of producing a state similar to his own provokes an absolutely terrible reaction of aggravation.

 

As we have seen above, there is then in the subject a particular affinity, an intense susceptibility to the substance capable of mimicking his condition. Literally the totality of the patient and the potential of the drug attract each other with an extraordinary force.

 

This phenomenon escapes common sense because routine allopathic administration of substances that have nothing to do with the patient’s condition does not cause this kind of reaction and large and ever-increasing doses must be administered.

 

Only Hahnemann had the idea of attenuating matter by successive fractions, thus discovering the world that we would call energy today, through this process of dynamization. An eminent chemist, who maintained a correspondence with Lavoisier, Hahnemann understood very well that he was discovering a new continent. The Founder writes (note to §249):

 

“Experience proves that it is almost impossible to reduce the dose of the perfectly homeopathic medicine enough so that it is not sufficient to produce a noticeable improvement in the disease to which it is appropriate (§160 and §279).”

 

He further writes (§269):

 

“The homeopathic system of medicine develops for its special use a process quite unprecedented and never before experienced, which releases and liberates the immaterial medicinal virtues inherent in the crude substances.

 

By this means alone, these substances acquire medicinal virtues and an immeasurably penetrating efficacy, even those which in their raw state do not give the slightest sign of medicinal action on the human body”.

 

Homeopathy thus transforms the worst poisons into medicines. It unifies the notions of disease and medicine since the medicine is only an artificial disease. For example, the dynamization of infectious germs makes it possible to transform them into a new medicinal substance, correlated with the signs and symptoms of the disease they cause.

 

Totality of symptoms and vital force

 

The homeopathic medicine achieves a dynamic contagion – that is, energetic and immaterial – felt by the patient’s vital force because there is a predisposition to feel this influx.  Thus, a toxic administered in weighted doses poisons everyone, the dynamic signal is only perceived if it meets the right conformation in the patient.

 

This is the famous question “Does alcohol make you drunk?”, which cannot be answered without the two interrelated factors of the quantity of alcohol and the susceptibility of the subject.

 

These fundamental dynamic notions -first expounded by Hahnemann around 1796  are still very little taught today and even less understood. It is regrettable that few physicians develop their own sense of observation in front of their patients.

 

They are even taught that their point of view is worthless.  However, the notion of a totality of symptoms makes sense: when a person is ill, whether acutely or chronically, a totality of symptoms presents itself to the observer. It is composed of: :

 

– Common symptoms of the acute disease – acute miasm in our jargon

 

– Common symptoms of chronic active miasm (see below)

 

– Possibly pathognomonic signs of the disease,

 

– Objective and subjective symptoms specific to the patient – without forgetting the symptoms given by the entourage, and

 

– The characteristic signs of the patient.

 

The first question that comes to mind is what to think of a medicine that arrogates to itself the right to treat only one symptom extracted from this totality? This arbitrary approach is compatible with the Taylorization of an industry, but it is the opposite of the science that the proponents of current medicine claim to believe in.

 

The second is more subtle: if such a totality exists and is maintained as such, then it must be attributed a fundamental cause upstream of the organs. In other words, the presence of a totality of symptoms automatically leads to the notion of an energetically disturbed vital force.

 

The signs and symptoms we see are produced by this energetic disharmony which is not directly perceptible – the disease is the indirect imprint of an energetic disharmony.  Corollary: only a dynamic influx can really heal a pathology.

 

A third question arises here, but it goes beyond the scope of our article: if the organism “deems” it useful to maintain a certain set of symptoms, what is the general impact of suppressing one or more of them by an artificial chemical process?

 

Hostile Dynamic Influxes

 

At last we come to the heart of our presentation of Morbillinum. Physics has accustomed us to the notion of duality between wave and particle. Depending on the experiment, the same observed object behaves in a wave or corpuscular way – this is the case of light for example.

 

The old medicine, purely materialistic, is still considering the germ alone as responsible for the disease. The work of the late Professor Montagnier, confirming Hahnemann’s discoveries, has shown what we call the dynamic aspect of contagion: thus a germ is also associated with a dynamic imprint. We call this imprint miasm – a Greek word meaning “stain”.

 

On the acute level, innumerable living organisms “vibrate” with their energetic imprint; these are the acute miasms. Montagnier has shown that a solution containing germs carries a vibration that can be recorded and re-emitted, making possible the digital transmission of bacterial DNA.

 

It is highly probable, although I cannot prove it, that it is first the dynamic influx that is felt when one gets sick and then the germ grows in the organism. This is an elegant way of explaining the notion of incubation period.

 

It also explains how a dynamized dose of Bryonia, for example, is capable of making a patient perfectly apyretic in a few hours, whereas all the blood cultures were teeming with pneumococci. A whole new dynamic biology – quantum? – must be created.

 

On the chronic level, Hahnemann showed that all chronic diseases come from the transmission to the offspring of the energetic imprint of infections that the organism never manages to get rid of.

 

Tuberculosis, syphilis, certain forms of gonorrhea, and scabies are the 4 known chronic miasms. Not content with revolutionizing medicine, Hahnemann thus created the first form of epidemiology in history.

 

A patient of tuberculosis descent, for example, will show strong mental instability, with an aversion to routine and a great need for change. Physically, he will be thin but eat very well, be prone to allergies, and now to autoimmune diseases.

 

All these symptoms are common to this chronic miasm. Acutely, an illness that progresses very quickly to severity indicates the activity of a chronic tubercular miasm. Thus the chronic miasm, grafted onto the vital force in the manner of an energetic parasite, is capable of influencing the course of an acute phenomenon.

 

As often, the distinction between acute and chronic is purely academic. Thus the invasion of the organism by an acute miasm can leave a permanent imprint. This creates an energetic stratum which expresses itself through its own symptoms, and which prevents any progress towards healing, even if the indicated medication is administered on all the symptoms.

 

This is where nosodes shine, with Morbillinum at the forefront of them, because it was not uncommon to see strong measles either causing complications or inducing a chronic condition from which the patient did not recover.

 

The development of nosodes

 

One of the direct consequences of Hahnemann’s publication of Chronic Diseases (1828) was the development of the use of miasms as dynamized remedies for the treatment and prevention of disease. It was shortly after the publication of the book that Hering performed the first proving of Psorinum on himself. The contents of the scabies blister was the first nosode to be tested.

 

Hering is credited with a great expansion of the Homeopathic Medical Materia Medica. Dudgeon reports that Hering created seven new categories of homeopathic remedies.

 

1.The use of venoms of insects, snakes and other venomous creatures (animal poisons).

 

2.The use of remedies obtained from miasmas (nosodes).

 

    The introduction of dynamized miasmas and morbid secretions taken directly from the patient (auto-nosodes).

 

4.The use of homologous organs, tissues and secretions as remedies (sarcodes).

 

    The use of products prepared from dynamized miasmas in the prevention of infectious diseases (Homeoprophylaxis by nosodes).

    The study of the periodic table and the chemical and nutritional elements present in the human organism (biochemical relations)

    Hering suggested dynamizing seeds of weeds or dangerous plants to destroy them and using dynamizations of animals or insects to eliminate and prevent infestations of these dangerous species (public health measures).

 

One of the important things to remember is the “heroic” nature of nosodes. These are diseases responsible for millions of deaths and their picture is well known. For this reason, we have at our disposal a mass of information on such disorders because they are diseases of frequent etiology and similar symptoms that affect large groups of populations. A study of epidemic infectious diseases yields much information because they behave as a natural experiment of the nosode.

 

Dr. Swan, who experimented with Medorrhinum, was asked if it was legitimate to use unexperimented nosodes in the homeopathic sense. His answer was that the miasmas had achieved a natural proving of infectious diseases on a very wide variety of constitutions. Therefore, miasmas are responsible for disease states that are similar to what they cure, including their rarer complications.

 

For this reason, a remedy like Morbillinum (the measles nosode) has cured meningitis, lupus erythematosus, conjunctivitis, and spontaneous abortions when the symptoms agree. All of these conditions are similar to the complications of measles miasm in the population.

 

We prescribe nosodes based on the “natural” experience of the disease they cause, but they should be tested on healthy subjects, in dynamized form, to know their full potential, their complete picture. Unfortunately, this has not yet been done, and not by a long shot!

 

Hering had noticed that certain symptomatic characteristics of nosodes were related to their indications. He defined the indicating symptoms of nosodes, which are as follows:

 

– Never well since such and such an infection. Sometimes a person never fully recovers from an acute illness resulting in constitutional symptoms. The effect of this acute miasm remains imprinted in the life force, forming a layer of “detuning” in the defense system. This new, stronger layer represses the constitutional image and impedes healing.

 

– Lack of response to well indicated remedies: well chosen remedies do not work, suspend their action, or only modify the symptoms.

 

– Permanent change of symptoms,

 

– Fragmentary images of constitutional remedies: it happens that one has very few symptoms to prescribe on. This situation occurs in defective, pauci symptomatic cases, where a strong miasmatic layer has suppressed the capacity of the constitution to show symptoms. Apart from signs related to pathology and miasma, there is little on which to base a constitutional prescription. This condition may be due to a combination of trauma, miasma, suppression, and drug-related adverse effects

 

– Regional miasmatic signs with few characteristic symptoms. The case is so muddled that it boils down to only local manifestations with no characteristics to prescribe a conventional drug.

 

 Indications for Morbillinum

 

I hope that I will be forgiven for the above developments, as they seemed to me to be essential for understanding what is being done when prescribing a nosode. I can no longer bear to see homeopathy reduced to some “alternative medicine” or other galimatias on the level of Madame Soleil’s horoscope.  If homeopathy finally brings the long-awaited revolution in medical treatment, it requires rigor of mind, perseverance at work, and intellectual honesty.

 

Prophylaxis of epidemic measles

 

Before mass vaccination -I cannot dwell on this barbarism- Morbillinum was an easy preventive to prescribe, with very good results. Its administration to a whole class prevented the first case from contaminating the others.

 

Here Morbillinum satisfies the susceptibility to the acute measles miasm to which it is very similar. The epidemic susceptibility being extinguished, the natural disease can no longer affect the vital force. The indication of nosodes as prophylactics is absolutely immense.

 

Sequelae or neurological complications of measles

 

Everyone will have understood that the genius of the drug is related to the after-effects of measles, in cases where the acute disease has so strongly impacted the organism that its imprint remains.

 

It is perhaps the only drug capable of achieving results in SSPE (subacute sclerosing pan encephalitis). Early symptoms of SSPE may include poor school performance, memory loss, temper tantrums, dizziness, insomnia and hallucinations.

 

Sudden convulsions of the arm, head or body may occur afterwards. It is a dreadful condition with no known medicine in old medicine. In the homeopathic literature there are proven cases of recovery with Morbillinum.

 

Guillain Barré syndrome is one of the classic complications of MMR vaccines, for example, and is an excellent indication for Morbillinum, provided that the patient is hospitalized.

 

The cerebral tropism of the virus makes Morbillinum a drug of choice whenever a child develops a fever after vaccination. It should then be prescribed systematically, and there is a chance to act curatively where a banal paracetamol will only mask the fever.

 

Despite the titanic efforts of the industry to deny it, the relationship between autism and MMR is absolutely obvious. I recommend reading Robert Kennedy Jr.’s Children Health Defense website to learn more about the subject. In these terrible family dramas, the standard narrative is that the child developed a fever after his first MMR, the allopath on duty prescribed Doliprane. Nothing helped, the fever continued, so much so that at the time of the recall the child was still feverish.

 

Once the second injection was given, the fever went away, convulsions occurred, and the child started to regress. All this should have been treated immediately with Morbillinum. Those who have not had these grieving mothers in front of them or in their arms, those who deny these obvious facts, are dangerous psychopaths and should do something other than medicine.

 

In autism already constituted, Morbillinum is to be prescribed as an intercurrent drug, often with the effect of making the picture of a classical homeopathic drug appear more clearly.

 

Mucous membranes of the upper airways

 

One is often at a loss when there are no clear symptoms and the patient, adult or child, presents only with nasal and ocular catarrh with fever. Hoarse cough, altered voice, lacrimation. Diffuse bronchial rales. In short, it is something like the beginning of measles. Here Morbillinum offers spectacular results when apparently there was no apparent remedy indicated since the case has no characteristics.

 

Morbillinum is remarkable in cases of asthenia, weakness of the eyes, chronic blepharitis or conjunctivitis following measles.

 

Exanthemata

 

The cutaneous manifestation that corresponds to that of Morbillinum is the macular exanthem that begins on the face or behind the ears. I remember a case of lupus erythematosus where in desperation I gave Morbillinum on the sole notion that the case had started with a symmetrical saddle rash on both sides of the nose.

 

It will be rightly objected that this is an almost pathognomonic sign of the disease, but in this patient there was the notion of a strong measles which had kept him in bed for weeks. The simple intake of a single 200 globule provoked a fever of 39°, which was expected, and the patient was formally instructed to do nothing.

 

After two days these general signs ended, and then a sort of scaly peeling over the whole body appeared. Gnawing at myself – the most difficult thing in medicine is to do nothing! – I waited for new signs to appear. The patient became hotter and hotter, hungry even at night, and needed to uncover his feet at night.

 

The Sulfur that I had prescribed as a first remedy, without any effect, worked brilliantly this time. Almost 20 years later, there is still no clinical or biological sign of lupus.

 

Tired and coughing children

 

Here we begin to see indications that are not necessarily related to measles in the past. That is to say, the proper picture of the substance is beginning to be known. All those anemic, skinny children who cough at the slightest exposure to the cold, and who easily develop bronchitis, deserve at least one dose of Morbillinum. This is the kind of case where one would find Tuberculinum indicated but there is no restlessness, bad mood on waking, sweating head, and exaggerated appetite. This is where Morbillinum saves us!

 

Clinical indications

 

The following indications for Morbillinum are derived from the manifestations seen in measles. Whether or not a history of measles is present is not a problem for the prescription, it is the tropism of the preparation that dominates.

 

– Repeated miscarriage: here again it is a picture where the patient does not present a clear picture, where the main complaint is the tendency to abortion.

 

– An active tuberculosis suddenly becomes worse or the tuberculosis infection seemed to be controlled and then reappears. This indication derives from the affinity of the measles virus for the mucous membranes of the upper airways. I have not had the opportunity to test it myself but the Indian literature is full of cases.

 

– Chronic inflammation of the eye.

 

– Chronic otorrhea.

 

– Swelling of the neck ganglia.

 

– Chronic inflammation of the periosteum or joints.

 

 Conclusion

 

Industrial medicine is ready to vaccinate against anything and everything, as the Covid plague has once again confirmed. On the homeopathic side, the temptation is great for all those who have never studied it, to also prescribe nosodes in turn, according to each infectious episode in the patient’s history for example. In both cases, the approach is erroneous.

 

A germ only thrives in an organism that is previously dysregulated. You are not sick because you have pneumonia. You get pneumonia because you are sick. It is therefore inept to try to give the nosode of the acute miasm without understanding that the totality of the patient’s symptoms – which must be covered with a constitutional drug – must be addressed.

 

In the best of cases, the nosode will limit the susceptibility to the germ but will not cure the general disorder that generated the susceptibility. Finally, the last level of similarity, the cure of the patient, to be complete, will require taking into account the chronic active miasm.

 

Pandemic or epidemic, the homeopath gives us unlimited means to face any eventuality. The true homeopath can be recognized by the fact that he goes to his patients’ bedside with a smile!

 

As the great Ivan Ilich predicted, materialistic medicine, armed with all-powerful technology, has caused medicine to regress, and it is now back to where it started when Hahnemann wrote (Organon, §1): “It is high time that those who call themselves doctors stopped deceiving poor humans with their gibberish and finally started to act, i.e., to really help and heal.”

 

Yes, it is high time that this changes…

 

 

 

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