https://www.zentrum-der-gesundheit.de/ernaehrung/lebensmittel/obst-fruechte/gesunder-apfel
https://utopia.de/ratgeber/5-apfel-mythen-die-nicht-stimmen_736540/?utm_source=pocket-newtab-de-de
https://en.wikipedia.org/wiki/Johnny_Appleseed
Comparison Malus with Nat-m. Chin. Puls. Rhus-t. Lyssin.
Sulph. Ars. Lach.
Liebe/Lust + Liebe/gesund/Verbindung zur andere Welt
Liebenswerter/strahlender
Mensch
Positiv: Vollendung/Liebe/Erkenntnis/Werte. Ohne Erwartungen/
bedingungslose Liebe. geteilte Freude = doppelte Freude;
Negativ: Hoffnungslos. beschäftigt sich mit/schämt sich eigene Unreinheit;
‡ Darmflora/Darmperistaltik.
[Aart van der Stel]
Carpellum
Mali comp. w Apfelkernhaus +
Nußkernhaut: Spastische Obstipation des Kindes. Juglans regia /Pyrus malus ‡;
Malus sylvestris = Holzapfel/= crab apple BB Reinigung
Negativ: Sensibel (Umgebung)/Sinne werden von einströmenden Reizen überflutet und davon überfordert (darum Waschen/Putzen/Aufräumen).
Angst vor Krankheitserregern/Umweltgiften/Nahrungsgiften/Insekten und Natur/(eigene) Körperflüssigkeiten/schmuddelig Äußerlich aus.
Übliche körperliche Beschwerden/Krankheitssymptome = unerträglich/müssen sofort verschwinden.
Positiv: aufgeräumt, klar und sauber/akzeptiert sich selbst
Gesund: Detail- und Ordnungsliebe, Reinlichkeit
Krankmachend: Überstarkes Reinheits-/Ordnungsideal; Detailkrämer, mit Verlust des Blickes für den großen Zusammenhang; Gefühl der innerlichen o. äußerlichen
Verschmutzung
Ziel: Blick fürs Ganze; gutes Verständnis der eigenen Körperlichkeit
- Crab Apple for those who dislike something about the way they look and
as a general cleanser
Issues resulting from poor self image and may help if your body has been
disfigured in any way after surgery such as for breast cancer.
Clinical Indications for Malus domestica 30CH
This proving study of Malus domestica 30CH revealed numerous symptoms
that are indicative of clinical conditions that could be treated by prescribing
the proving
remedy. Nevertheless, it is imperative that further studies are carried
out to determine the efficacy of Malus domestica 30CH in treating these
conditions.
These clinical conditions and disorders are as follows:
Anal fissures;
Anxiety;
Backache;
Bronchitis;
Cramps;
Cystitis;
Diarrhoea;
Haemorrhoids;
Headaches;
Influenza;
Irritable bowel syndrome;
Nasal congestion;
Renal infections;
Sciatica;
Sinusitis;
Vertigo.
[Farokh Master]
A memory enhancing fruit and is known as the brain food that is useful in
treating dull or weak memory. It has certain chemical substances that help
control the wear and tear of nerve cells. It is rich in trace mineral - boron
that helps to enhance memory, stimulates the brain and increases brain
activity.
Have an apple daily with two
teaspoonfuls of honey and one cup of milk.
This treats weak memory, improves concentration, recharges the nerves
with new energy and life and elevates mood in depression. Apple is considered
an anti-depressant food and can help overcome mental depression.
‡ Heimat: Mittel-
oder westasiatischer Raum.
Inhaltsstoffe:
Apfel: Reich an Vitaminen (Provitamin A, B1, B2, B6, C und E); Mineralstoffe
wie Kalium, Eisen, Kalzium und Zink; Spurenelemente, Ballaststoffe,
Antioxidantien, Polyphenole (= Darmkrebs hemmend/ganze Äpfel speziell alte
Sorte, die mehr Phenole enthalten) und Flavonoide; organische Säuren. 75% der
Inhaltsstoffe sitzen in oder direkt unter der Apfelschale.
Beschreibung:
Wenn sich die leicht rötlichen Apfelknospen im Mai und Juni entfalten, hat der
Frühling seinen Höhepunkt erreicht. Überschäumend mag man diese Blütenpracht
bezeichnen, besonders bei den natürlich wachsenden, bis zu 15 Meter hohen
Bäumen mit weit ausladender Krone. Sobald die weißen oder leicht rosafarbenen
Blätter der bienenbestäubten Blüten herabfallen, bedecken sie den Boden wie
frisch verschneit. Für eine volle Ernte reicht es auch, wenn fünf Prozent von
ihnen Früchte bilden. Der Apfelbaum schöpft aus dem Vollen, für die Bienen
gehört er zur wichtigsten Nektarquelle.
Botanisch
gesehen ist der Apfel keine Frucht, sondern eine Scheinfrucht. Er wächst nicht
aus dem befruchteten Fruchtknoten, sondern aus dem Blütenboden, der sich um den
Fruchtknoten verdickt hat und diesen umschließt.
In
den vertrockneten Strukturen auf der dem Stiel gegenüberliegenden Apfelseite
lassen sich die Reste der Blüte erkennen, die, wie alle Rosengewächse,
fünfzählig ist.
Im
Apfelquerschnitt wird das ebenfalls fünfteilige Kerngehäuse sichtbar, das aus
fünf, die Samenanlagen tragenden Fruchtblättern entstanden ist. Die
pergamentartigen Gehäusekammern, die Bälge, entsprechen botanisch der Frucht,
korrekt als Sammelbalgfrucht bezeichnet.
Verwendung:
Polyphenole und Flavonoide, die reichlich in der Apfelschale vorkommen, wirken
entzündungshemmend, fangen freie Radikale und schützen vor Zellschäden. Laut
Langzeitstudien hilft der tägliche Verzehr von Äpfeln, Darmkrebs vorzubeugen.
Auch
vor Nervenzellschädigungen soll er schützen, außerdem den Cholesterinspiegel
senken und den Blutzuckerspiegel regulieren.
Aus
dem Apfel gewonnene Oligosaccharide zeigen im Laborversuch eine höhere krebszelltötende
Wirkung als Chemotherapeutika.
Wissenswertes:
Der wissenschaftliche Name Malus leitet sich von griechisch malon = Apfel ab,
wobei nicht bekannt ist, woher dieser Begriff ursprünglich stammt. Mit
„domestica“ von lateinisch domesticus = Haus, einheimisch sind Obstgehölze
bezeichnet, die man in Hausnähe zieht.
Der
Apfel gehört zu den ältesten Kulturpflanzen, in Pharaonengräbern als Grabbeigaben.
In Kasachstan soll er seit 10.000 v.Chr. angebaut worden sein, der Name der
größten kasachischen Stadt Almaty heißt übersetzt Apfelstadt. Alte Schriften
belegen, dass im
8.
Jahrhundert v.Chr. die Babylonier den Apfel zu Heilzwecken im Heilpflanzengarten
des Königs Marduk-apla-iddina (8. bis 7. Jahrhundert v.Chr.) pflanzten. Die
Römer brachten den Kulturapfel aus dem asiatischen Raum über Griechenland nach
Nordeuropa.
In
allen eurasischen Kulturen gilt der Apfel als Symbol der Liebe, Sexualität,
Fruchtbarkeit und der nährenden Mutterbrust und ist entsprechenden Gottheiten
zugeordnet. Bei den Babyloniern war es die Venus verkörpernde Planetengöttin
Ischtar, bei den Griechen Aphrodite und bei den Germanen Idun, die Göttin der
Jugend und Unsterblichkeit. Idun als auch die Hesperiden, griechische Nymphen,
hüteten goldene Äpfel in ihren Gärten,
die
ewige Jugend und Unsterblichkeit verliehen. Apfelbäume oder Äpfel auf
Darstellungen
von Maria, Josef und Jesus weisen auf die große Fruchtbarkeit Mariens hin.
Der
Verzehr des Apfels brachte aber auch Erkenntnis und Wandel. Adam und Eva werden
aus dem Garten Eden verbannt, nachdem sie vom Apfel der Erkenntnis gegessen
haben. Wer erlöst ist von allen Sünden, hält auf
alten
Darstellungen des Jüngsten Gerichts einen Apfel als Symbol des wiedererlangten
Paradieses in der Hand. Wenn Maria auf alten Bildern Jesus einen Apfel
überreicht, nimmt Christus damit die Sünden dieser Welt auf sich. Maria
überreicht ihm mit dem Apfel die Macht dazu.
Schneewittchen
fällt in einen todähnlichen Schlaf, nachdem sie vom vergifteten Apfel kostet.
In diesem Märchen als auch bei Frau Holle, wo der Apfelbaum ruft „Ach schüttel
mich, ach schüttel mich, wir Äpfel sind alle reif“, steht der Apfel für die
Konfrontation mit der weiblichen Sexualität. Hier ist er wieder, der
Liebesapfel.
Aber
zurück zu den Römern. Sie begannen als erste in Mitteleuropa mit gezielten
Apfelzüchtungen und verbreiteten die Kunst des Pfropfens. Sie wussten, dass aus
den Samen des Kultur-Apfelbaums Bäume wachsen, deren Äpfel nicht die
Eigenschaften des Mutterbaums besitzen. Der Apfel ist nicht samenbeständig, wie
es im Fachjargon heißt. Deshalb vermehrten sie gute Sorten durch Pfropfen von
Stecklingen auf eine kräftige Unterlage.
Eine
Methode, die sie als Wissen ab etwa 100 v.Chr. an ihre nördlichen Provinzen
weitergaben, wo sie bis zu 1.000 Apfelsorten pflanzten.
Die
heutige Kulturform des Apfelbaums entstand vermutlich aus einer natürlichen
Kreuzung des Asiatischen Wildapfels (Malus sieversii) mit dem Kaukasusapfel
(Malus orientalis). Die Äpfel der ersten Kreuzungen waren noch klein und sehr
sauer. Im Laufe von tausenden von Jahren sind durch Kreuzung und Auslese 20.000
bis 25.000 Apfelsorten entstanden, deren Namen ihren Formenreichtum
widerspiegeln: In Klapperäpfel, Gulderlinge, Rosenäpfel, Pfundäpfel, Renetten,
Streiflinge, Spitz- oder Plattäpfel lassen sich die Sorten einteilen, von denen
wir heute nur etwa 30 im Handel finden. Die anderen gelten als nicht rentabel.
In den 1960ern brachte man Apfelbauern sogar dazu, ihre Bäume zu fällen. 50
Pfennig EG-Prämie bekamen sie für jeden Baum, 5 Millionen Bäume fielen der
Aktion zum Opfer. Ziel war damals, den Einheitsapfel Golden Delicious
durchzusetzen. Zum Glück folgten nicht alle dem Aufruf, sodass Pomologen, die
Wissenschaftler unter den Apfelliebhabern, bis heute in Deutschland wieder
2.000 Apfelsorten ausfindig machen konnten und damit einen wichtigen Beitrag
zur Biodiversität leisten. Sie zu erhalten, bedarf einer ständigen Pflege und
Weitervermehrung, denn Apfelbäume werden nur bis zu 100 Jahre alt.
Die
Pflanze bei WALA
Der
Apfel kommt in der Dr. Hauschka Kosmetik erstmalig für das Nachtserum zum
Einsatz. Dr. Hauschka hat dafür Apfelsorten ausgewählt, die die ganze Schönheit
und Vielfalt des Apfels zeigen: Zart, rosig, knackig, saftig und vital soll er
sein – wie die Haut nach einer erholsamen Nacht. Außerdem ist eine
Ausgewogenheit an Süße und Säure erwünscht wie auch eine schützende aber zarte
Schale. So fiel die Wahl auf den Rosenapfel, der maßgeblich enthalten ist. Wir
beziehen den Apfel aus kontrolliert-biologischem Anbau aus Deutschland. Seine
frisch geernteten Blüten und Früchte werden in eigens entwickelten
Herstellungsverfahren aufbereitet – die Apfelblüte als rhythmisierter Auszug,
die Frucht als Apfelwasser.
Carpellum
Mali comp. w Apfelkernhaus + Nußkernhaut:
Herz. verstopft ‡
Findhorn Flower Essences: Realise your objectives. Overcome distractions
that hinder you from positively reaching your goal. Focus on your purpose and
evoke the will to achieve.
Baumhoroskop:
Der Apfelbaum - Die Verführung (23.12. - 01.01 / 25.06. - 04.07.)
Das die Kelten den Apfelbaum besonders verehrten, kann man daran erkennen, dass ihre heilige Insel Avalon hieß, was soviel wie Insel der Äpfel bedeutet.
Der Apfelbaum verspricht sinnlichen Genuß. Eva verführte Adam mit einem Apfel und Paris reichte Aphrodite einen Apfel zum Zeichen, dass sie die schönste Göttin sei.
Viele Apfelbäume sind schlank und bewahren sich ein jugendliches Aussehen bis ins hohe Alter.
Wenn sie im Zeichen des Apfelbaumes geboren wurden, dreht sich bei ihnen fast alles um die Liebe. Dabei sind sie zurückhaltend, sogar ein wenig schüchtern.
Ihr höchstes Ziel ist es geliebt zu werden. Haben sie den richtigen Partner gefunden, blühen sie auf und sie sind ein treuer Gefährte.
Apfelbäume stehen in dem Ruf, Mittler zwischen Himmel und Erde zu sein.
Ihre menschlichen Vertreter haben ähnliche Qualitäten und könnten gut die Diplomatenlaufbahn anstreben. Sie müssen nur aufpassen, nicht zwischen
den Fronten zerrieben zu werden. Frauen, die als Pufferzone zwischen ihrem Mann und den Kindern stehen und letztlich von beiden Seiten nur Ärger erhalten.
Viele Apfelbaumgeborene leiden unter dem 'Helfersyndrom' und werden von ihren Mitmenschen ausgenutzt.
Repertorium:
Vergleich: Liebt: Ca; Enthält: Bor + Lac-ac + Oligogalagalakturonsäure + Oxal-ac + Sal-ac + Suc-ac + Ti + Ph(l)oridizin (macht Nieren zuckerdurchlässig);
Nectrianinum. (= Treecancer/= Cylindrocarpon willkommii/= Pilz von Baumkrebs eines Apfelbaumes).
Comparison. Malus communis + Hydrocyanicum acidum
Comparison Malus with Nat-m. Chin. Puls.
Rhus-t. Lyssin. Sulph. Ars. Lach. and Hydr-ac.
Congruencies between Anthroposophical Medicine and the Proving Substance
of Malus
communis
Siehe: Rosales + Lacticum
acidumgruppe + Liebesgruppe + Königliche Gruppe + Symbolen des Imperialismus. + Anhang
(Brenton Ricardo Moonsamy)
Malusgruppe
Malic acid. extracted from apples/other fruits.
Pure malic acid = C4H6O5.
Purpurroter Agatapfel
Annona squamosa = Zimtapfel/=
Zuckerapfel/= Rahmapfel/= Süßsack Magnolial es.
Asim. = Custard Apple/alle Teile
Cham. = Kamille/= German chamomile/= Apfel.kraut/=
Feldkamille/= Hermel/= Kummer.blume/= Mägdeblume
Cit-l. = goldene Apfel.
Clusia rosea [= Balsamapfel/= Baumwürger./= Autogrammbaum/verhält sich ähnlich wie Ficus microcarpa/= Parasit. Bonsaigruppe Malphigiales.]
Coloc. = Bitter apple
Cydia pomonella. = Apfelwickler
Cynos. = Rosegalle/= Schlafapfel/= Rosenschwamm
Pferdenapfel = Pferdemist
Apfelwein/Apfelbrand/Apfellikör
Arist-cl. = Osterluzei/= Birthroot/= Wolfskraut/= Wolfsapfel/= pijpbloem
Calvados = Apfelbranntwein
Ferrum pommatum w = Fe + Apfelsäure
Manc. = Manzinella de la muerte
Mand. = Alraun/= Mandrake/= Ganze Pflanze/fruit = devil's apples
Opun-v. = Feigenkaktus/= Fignier d’Inde/= Prickley Pear
Pektin enthalten = E 440
Phlor. = Hergestellt aus Wurzelrinde Malus-c
Podo. = Fußblattwurzel/= Mayapple/= american
Mandrake/= Devil's apple/= Hog apple/= Wild lemon
Pyrus-c. = Birne/enthält weniger Säure/stammt vom gleichem Urform wie Malus-c
Sechium
edule. = chayote/= vegetable pear
Sol-t. =
Kartoffel/= Pomme de Terre
Stram. =
Gemeiner Stechapfel/= Saunuss/= Thorn apple/= Jimson weed/= Asthmakraut/=
Stinkweed/= loco weed/= angel's trumpet/= devil's snare/= crazy tea/=
malpitte/= zombie cucumber
Repertory: See
Repertory Anhang
Mind: AFFECTIONATE
> in open AIR
ALIENATED
ANGER
ANXIETY [of conscience/over love relationship/in paroxysms]
APATHY
ARDENT desires to be
BENEVOLENCE
CHEERFUL (after stool)
CLARITY of mind
COMPANY - desires for of a friend/his family
CONCENTRATION active
CONFUSION
COUNTRYSIDE - desire for
DELUSIONS - is not appreciated/is a criminal/is
dirty/(diabolical/distorted) faces crowd upon him/is friendless/is in
communication with God/is object of God’s vengeance/head separated from body/
is misunderstood/is neglected/is persecuted/extremities are separated
from the body/feet are separated from the body/body is separated from soul/toes
separated from feet/is accused of robbing
DOUBTFUL of his love relationship; integrity
DRUGS - desires cocaine
FIGHT, wants to
FORSAKEN feeling “As if isolated”
GENEROUS; too
GUILTY “As if”
IDEAS abundant
INDIFFERENCE
INJUSTICE, cannot support
INSECURITY; mental
IRRESOLUTION
IRRITABILITY
LOVE - romantic love; desire for
MEMORY lost (about his past life)
MENTAL POWER increased
> MUSIC
making many plans but does not realize them
PLAYFUL
PRAYING
PROSTRATION (with sleepiness)
RELIGIOUS AFFECTIONS - want of religious feeling
SADNESS
SENSES acute
SENTIMENTAL
TENSION, mental
THOUGHTS - of family/of partner
TRANQUILITY (= calmness / serenity)
VOYEURISM
WILDERNESS - desire for
VERTIGO:
HEAD: Sensation of LIGHTNESS
PAIN [r. side/l. side/afternoon 14 h./+ burning in eye -pain/dull/in
forehead (around eyes)/”As from a nail”/in occiput pulsating pain/occiput and
vertex (aching/pulsating/piercing/posterior / occipital/pulsating (>
cold/< heat/temples/> resting (eyes)/sore/splitting (l. side)/from
exposure to sun/pressing in temples/throbbing in posterior/occipital/vertex
(pulsating)/begins with the warm weather
PERSPIRATION - of scalp/(morning/hot) on forehead
WEAKNESS
EYE: LACHRYMATION l.
PAIN - + head pain/aching/burning
VISION: STARS during headache
NOSE: CONGESTION (sinuses)
CORYZA (cough)
OBSTRUCTION (of sinuses)
FACE: BLOCKED sinuses
White after shaving
ITCHING [(l.) eyebrows/(lower jaw) l. side]
OBSTRUCTION of sinuses
PAIN - l./burning in (l.) eyebrows/l. jaw/piercing (l.)/stitching]
SHINY - oily
MOUTH: DRYNESS in morning on waking
ENLARGED - “As if” (tongue)
“As if a hair on roof of mouth”/”As if tongue thick”/”As if a lump”
(> warm drinks/> drinking water)/”As if swollen”
NECK: CRACKING noise (in atlanto-axiale occipital
joints)
PAIN (r./in atlanto-axiale occipital joints/< turning head)
STOMACH: CARDIALGIA
DISTENSION (+ eructations)
ERUCTATIONS - + distension/excessive
HEARTBURN
PAIN - >/< after eating (cramping)/in epigastrium
THIRST - extreme
ABDOMEN: COMPLAINTS + pain in lumbar region
DISTENSION (after eating/”As if distended”/> drinking warm water)
EMPTINESS < after stool
PAIN [aching/cramping (+ flatulence)/during diarrhea/hypogastrium/in
sides/flanks/sore (= bruised, tenderness, etc)/twisting]
RECTUM: CONSTIPATION (< after eating)
DIARRHEA [in morning (< after rising/immediately)
HEMORRHAGE FROM ANUS - < after stool
ITCHING
PAIN - sore/stitching (“As from needles”)
SLEEP: RESTLESS with pain
SLEEPINESS (during morning)
SLEEPLESSNESS (causeless/from pain in back/from activity of thoughts)
UNREFRESHING - morning (on waking/too early/frequent)
WAKING - periodical every hour/with desire to urinate
DREAMS: BANQUET/BEACH/CAMPING/CHILDREN (in danger/about
help, requested to; unescorted/foreign COUNTRY/had committed a
crime/DANGER/DEAD of relatives/talking with dead relatives/sequences
disorganized/EATING/daily EVENTS/FALLING in space/own
FAMILY/FATHER/roses/FOOD/FOREIGN COUNTRY/being among FOREIGNERS/meeting
friends/(rose) GARDENS/being HELPED by strangers/HELPING people /MOTHER
(accident in a car)/PARTIES/ PATIENTS/PICNICS/PLAYING in rain/SICK
PEPOPLE/SISTER falling into a pit/STRANGERS/TALKING to a friend about God and
Death/TALKING with loved ones/TEACHING TURTLES/UNREMEMBERED
FEVER: AFTERNOON (= 13 - 18 h.)
Heat in general
PERSPIRATION: during anxiety
COLD on waking
HOT
PROFUSE (< exertion)
SKIN: BURNING
DRY
ITCHING (12 h./burning/without eruptions)
OILY
SOFT feels
WAXY
GENERALS: one sided/l. side/
ENDURANCE increased/Vigor
Excess of energy/lack of energy
FOOD AND DRINKS: Desires: chocolate /(barbequed) meat/sweet
drinks/sweets/(hot) tea/hot drinks;
HEAVINESS
INFLUENZA (“As if beginning”)
ITCHING - l. side/of skin
LASSITUDE
PAIN - aching/cutting/sharp/sore (= bruised)
SICK FEELING; vague
SLUGGISHNESS of the body
STRENGTH, sensation of
WEAKNESS (# with sensation of strength/> eating)
WEARINESS
Wirkung:
Allerhand: Asien (dort veredelt) Venus geprägt/Frau Holle geweiht/Mond/ Unsterblichkeit/Ordnung/Reinheit/Vollkommenheit, Leben/Liebe/Fruchtbarkeit, Kosmos/Erde/Reichsapfel, die andere Welt = Apfelland (Avalon in Arthursaga)
Äpfel = Symbol Venus/Mars/Ischtar/Hathor/Demeter/Aphrodite/Iduna/Paradiesbaum = schwer bewachte Baum mit goldenen Äpfel,
Apfel in Paradiesgeschichte symbolisiert Süße (= Erfüllung Sehnsüchten).
Apfel = Symbol des Wissens/Licht/Unsterblichkeit/“Autre Monde“
Vorhersagung durch durchschneiden des Apfels und Betrachten der Verletzung der Kernen (Orakel.)
Apfel mit Dionysos. verbunden.
Im kaltem Klima war Apfel Alkoholquelle/roh Ungenießbar/Apfelmost gärt von alleine/in USA war Apfelwein lange wichtigste Getränk.
Apfel kombiniert Genen auf viele Weise/aus Kernen eines Apfels können so viele Sorten entstehen, wie Kerne (= heterozygotic wie Mensch)/mehr als 2500 Bekannte Sorten werden durch Klonen erhalten/Industrieäpfel aus 5 Sorten gezüchtet und weiter geklont/= darum anfällig vor Krankheiten + Insekten/brauchen wegen des Klonens InsektiziDEN (mehr als andere Früchten). Meidet Nässe.
[Wala]
Apfel: Reich an Vitaminen, insbesondere Provitamin A, B1, B2, B6, C und E; Mineralstoffe wie Kalium, Eisen, Kalzium und Zink; Kernen enthalten Iod.
Spurenelemente, Ballaststoffe, Antioxidantien, Polyphenole und Flavonoide; organische Säuren. 75% der Inhaltsstoffe sitzen in oder direkt unter der Apfelschale.
Wenn sich die leicht rötlichen Apfelknospen im Mai und Juni entfalten, hat der Frühling seinen Höhepunkt erreicht. Überschäumend mag man diese Blütenpracht bezeichnen, besonders bei den natürlich wachsenden, bis zu 15 Meter hohen Bäumen mit weit ausladender Krone. Sobald die weißen oder leicht rosafarbenen Blätter der bienenbestäubten Blüten herabfallen, bedecken sie den Boden wie frisch verschneit. Für eine volle Ernte reicht es auch, wenn fünf Prozent von ihnen Früchte bilden. Der Apfelbaum schöpft aus dem Vollen, für die Bienen gehört er zur wichtigsten Nektarquelle.
Botanisch gesehen ist der Apfel keine Frucht, sondern eine Scheinfrucht. Er wächst nicht aus dem befruchteten Fruchtknoten, sondern aus dem Blütenboden, der sich um den Fruchtknoten herum verdickt hat und diesen umschließt. In den vertrockneten Strukturen auf der dem Stiel gegenüberliegenden Apfelseite lassen sich die Reste der Blüte erkennen, die, wie alle Rosengewächse, + Fünfblättrigegruppeg ist.
Im Apfelquerschnitt wird das ebenfalls fünfteilige Kerngehäuse sichtbar, das aus fünf, die Samenanlagen tragenden Fruchtblättern entstanden ist. Die pergamentartigen Gehäusekammern, die Bälge, entsprechen botanisch der Frucht, korrekt als Sammelbalgfrucht bezeichnet.
Polyphenole und Flavonoide, die reichlich in der Apfelschale vorkommen, wirken entzündungshemmend, fangen freie Radikale und schützen vor Zellschäden. Laut Langzeitstudien hilft der tägliche Verzehr von Äpfeln, Darmkrebs vorzubeugen. Auch vor Nervenzellschädigungen soll er schützen, außerdem den Cholesterinspiegel senken und den Blutzuckerspiegel regulieren. Aus dem Apfel gewonnene Oligosaccharide zeigen im Laborversuch eine höhere krebszelltötende Wirkung als Chemotherapeutika.
Der wissenschaftliche Name Malus leitet sich von griechisch malon = Apfel ab, wobei nicht bekannt ist, woher dieser Begriff ursprünglich stammt. Mit „domestica“ von lateinisch domesticus = Haus, einheimisch sind Obstgehölze bezeichnet, die man in Hausnähe zieht.
Der Apfel gehört zu den ältesten Kulturpflanzen. In Pharaonengräbern befand er sich unter den Grabbeigaben. In Kasachstan soll er seit 10.000 v. Chr. angebaut worden sein, der Name der größten kasachischen Stadt Almaty heißt übersetzt Apfelstadt. Alte Schriften belegen, dass im 8. Jahrhundert v. Chr. die Babylonier den Apfel zu Heilzwecken im Heilpflanzengarten des Königs Marduk-apla-iddina (8. bis 7. Jahrhundert v. Chr.) pflanzten. Die Römer brachten den Kulturapfel aus dem asiatischen Raum über Griechenland nach Nordeuropa.
In allen eurasischen Kulturen gilt der Apfel als Symbol der Liebe, Sexualität, Fruchtbarkeit und der nährenden Mutterbrust und ist entsprechenden Gottheiten zugeordnet.
Bei den Babyloniern war es die Venus verkörpernde Planetengöttin Ischtar, bei den Griechen Aphrodite und bei den Germanen Idun, die Göttin der Jugend und Unsterblichkeit. Idun als auch die Hesperiden, griechische Nymphen, hüteten goldene Äpfel in ihren Gärten, die ewige Jugend und Unsterblichkeit verliehen. Apfelbäume oder Äpfel auf
Darstellungen von Maria, Josef und Jesus weisen auf die große Fruchtbarkeit Mariens hin.
Der Verzehr des Apfels brachte aber auch Erkenntnis und Wandel. Adam und Eva werden aus dem Garten Eden verbannt, nachdem sie vom Apfel der Erkenntnis gegessen haben. Wer erlöst ist von allen Sünden, hält auf alten Darstellungen des Jüngsten Gerichts einen Apfel als Symbol des wiedererlangten Paradieses in der Hand. Wenn Maria auf alten Bildern Jesus einen Apfel überreicht, nimmt Christus damit die Sünden dieser Welt auf sich. Maria überreicht ihm mit dem Apfel die Macht dazu.
Schneewittchen fällt in einen todähnlichen Schlaf, nachdem sie vom vergifteten Apfel kostet. In diesem Märchen als auch bei Frau Holle, wo der Apfelbaum ruft „Ach schüttel mich, ach schüttel mich,
wir Äpfel sind alle reif“, steht der Apfel für die Konfrontation mit der weiblichen Sexualität. Hier ist er wieder, der Liebesapfel.
Aber zurück zu den Römern. Sie begannen als erste in Mitteleuropa mit gezielten Apfelzüchtungen und verbreiteten die Kunst des Pfropfens. Sie wussten, dass aus den Samen des Kultur-Apfelbaums Bäume wachsen, deren Äpfel nicht die Eigenschaften des Mutterbaums besitzen. Der Apfel ist nicht samenbeständig, wie es im Fachjargon heißt. Deshalb vermehrten sie gute Sorten durch Pfropfen von Stecklingen auf eine kräftige Unterlage.
Eine Methode, die sie als Wissen ab etwa 100 v.Chr. an ihre nördlichen Provinzen weitergaben, wo sie bis zu 1.000 Apfelsorten pflanzten.
Die heutige Kulturform des Apfelbaums entstand vermutlich aus einer natürlichen Kreuzung des Asiatischen Wildapfels (Malus sieversii) mit dem Kaukasusapfel (Malus orientalis). Die Äpfel der ersten Kreuzungen waren noch klein und sehr sauer. Im Laufe von tausenden von Jahren sind durch Kreuzung und Auslese 20.000 bis 25.000 Apfelsorten entstanden, deren Namen ihren Formenreichtum widerspiegeln: In Klapperäpfel, Gulderlinge, Rosenäpfel, Pfundäpfel, Renetten, Streiflinge, Spitz- oder Plattäpfel lassen sich die Sorten einteilen, von denen wir heute nur etwa 30 im Handel finden.
Die anderen gelten als nicht rentabel. In den 1960ern brachte man Apfelbauern sogar dazu, ihre Bäume zu fällen. 50 Pfennig EG-Prämie bekamen sie für jeden Baum, 5 Millionen Bäume fielen der Aktion zum Opfer. Ziel war damals, den Einheitsapfel Golden Delicious durchzusetzen. Zum Glück folgten nicht alle dem Aufruf, sodass Pomologen, die Wissenschaftler unter den Apfelliebhabern, bis heute in Deutschland wieder 2.000 Apfelsorten ausfindig machen konnten und damit einen wichtigen Beitrag zur Biodiversität leisten. Sie zu erhalten, bedarf einer ständigen Pflege und Weitervermehrung, denn Apfelbäume werden nur bis zu 100 Jahre alt.
Der Apfel kommt in der Dr. Hauschka Kosmetik erstmalig für das Nachtserum zum Einsatz. Dr. Hauschka hat dafür Apfelsorten ausgewählt, die die ganze Schönheit und Vielfalt des Apfels zeigen:
Zart, rosig, knackig, saftig und vital soll er sein – wie die Haut nach einer erholsamen Nacht. Außerdem ist eine Ausgewogenheit an Süße und Säure erwünscht wie auch eine schützende aber zarte Schale. So fiel die Wahl auf den Rosenapfel, der maßgeblich enthalten ist. Wir beziehen den Apfel aus kontrolliert-biologischem Anbau aus Deutschland. Seine frisch geernteten Blüten und Früchte werden in eigens entwickelten Herstellungsverfahren aufbereitet – die Apfelblüte als rhythmisierter Auszug, die Frucht als Apfelwasser.
[Sumir
Malus domesticus
The proving substance was prepared from Malus domestica, cultivar
‘Golden Delicious’, sourced from a wild tree located on the Cobham Nature
Reserve in the Natal Midlands
Description and Distribution
The term “apple” in the context of this research study, refers to the
pomaceous fruit of the perennial apple tree in the rose family. Malus is the
botanical name used to describe
a group of trees typically known as Apple and Crab Apple trees. These
deciduous trees and shrubs are suitable for growing in temperate zones. Their
leaves grow from 5 - 10 centimetres long, are oval to broadly ovate,
pointy-tipped and have fine, sharp toothed edges with the upper surfaces being
bright green and the undersides lighter and covered with a white down.
The tree grows an average height of 10 - 13 meters with short trunks and
a fairly rounded crown of branches. The wood of the tree is heavy, hardy and
close grained - this makes it good to burn and can be used to smoke meats
(Malus - Apple Tree, Crab Apple Tree 2010).
Summer and early autumn varieties of fruit ripen over a period of weeks,
therefore several pickings are needed to bring in the fruit at the right times.
Early apples should be picked when still hard to prevent them overripening on
the tree and getting spongy. In the cooler northern regions, the apples may be
stored in a building with ventilators and good insulation. They are opened on
cool nights and closed during the warm days. The objective is to keep the
temperature as close to 0° C as possible. If the autumn temperatures are too
warm, the storage life of the apples will be shortened (Malus - Apple Tree,
Crab Apple Tree 2010).
This fruit is a huge part of culture internationally - with folklore
ranging from the legendary “Johnny Appleseed” to “Adam and Eve”, this fruit has
always played a role in human lives. The apple is eaten because it is cheap,
and contains important nutrients, hence the saying, “An apple a day keeps the
doctor away” (Malus domestica BIO 203 2007).
The main aim of this research study is to determine the proving
symptomatology of Malus domestica 30CH and subsequently perform a comparative
analysis of the symptoms according to the fruit’s doctrine of signatures.
Health Benefits of Apples
Apples are a major food source of flavonoids (antioxidants known for
their free radical-scavenging properties).
Apples in Greek Mythology
Heracles stealing the golden apples from the garden of the Hesperides.
According to Greek mythology, the Hesperides -Aegle, Erytheia and Hespere- were
the clear-voiced maidens who guarded the tree of the golden apples a tree that
was given as a present from Gaea, the Earth Mother, to Hera on her marriage to
Zeus (Encyclopaedia Britannica 2005: 898).
These golden apples were guarded by the dragon Ladon as well, and as
Ladon is the name of an Arcadian river, Arcadia is believed to be the possible
original site of the garden. The three maidens and their golden apples were
considered to be the source of the golden light of sunset, a phenomena
celebrating the marriage of the heavenly gods Zeus and Hera.
Heracles was asked to fetch the apples as one of his twelve labours, and
upon slaying the serpent, stole the precious fruit, but the fruit later
returned to the Hesperides by Athena (Atsma 2011).
The golden apples that were used by Hippomenes to distract Atalanta
during their race were from the garden of the Hesperides (Encyclopaedia
Britannica 2005: 898).
Atalanta and the Golden Apples
Atalanta was the great swift-footed Arkadian huntress and the favourite
of Artemis -the goddess of hunting, archery and childbirth- and, traditionally,
was the daughter of Schoeneus of Boeotia or of Iasus and Clymene of Arcadia.
Her myth tells the story of how, at her father’s command, she was left to die
at birth, but was suckled and reared by a she-bear.
She participated in the Calydonian boar hunt during which she played a
pivotal role in the slaying of the beast thus winning the pelt as a trophy. She
offered to marry any suitor that was able to outrun her - but those whom she
outran, she would claim their heads. In one particular race Hippomenes was
aided by the goddess Aphrodite who gave him three golden apples from the garden
of the Hesperides. He was instructed by Aphrodite do drop them one by one
during the race as Atalanta would not resist stopping to pick them up,
ultimately losing her the race and winning him her hand in marriage
(Encyclopaedia Britannica 2005: 661).
The Judgment of Paris
The judgment of Paris was a dispute between the three most beautiful
goddesses of Olympos -Aphrodite, Athena and Hera- for the prize of a golden
apple that was addressed “to the fairest” (Atsma 2011).
The myth began at the wedding ceremony of Peleus and Thetis to which the
goddess Eris -the goddess of strife- was not invited. In her anger she cast a
golden apple amongst the assembled goddesses addressed “to the fairest”.
Aphrodite, Athena and Hera each claimed ownership of the apple, and asked Zeus
to mediate. Zeus instructed Hermes to escort the goddesses to Paris of Troy to
decide to whom the apple should be awarded. Each of the goddesses unrobed and
offered Paris a bribe: Aphrodite offered the most beautiful woman to be his
bride; Athena offered that he would be the wisest and bravest of men; and Hera
offered the richest realm on the Earth. Paris awarded the apple to Aphrodite,
who then aided him to win Helen of Troy.
In the resulting war, Athena and Hera remained merciless enemies of Troy
(Atsma 2011; Encyclopaedia Britannica 2005: 544).
Apples in Norse Mythology
Idun and the Magic Apples of Immortality
According to Norse mythology Idun was the goddess of spring or
rejuvenation and the wife of the god of poetry, Bragi. She was the keeper of
the magic apples of immortality which the gods must eat to maintain their
eternal youth.
When she and her apples were seized by the giant Thiassi -who was aided
by Loki, the trickster god- and taken to the realm of the giants, the gods
began to rapidly grow old. They forced Loki to rescue Idun, which he did by
taking the form of a falcon, changing Idun into a nut, and flying off with her
in his claws (Encyclopaedia Britannica 2005: 899).
The Forbidden Fruit in the Garden of Eden
Although the forbidden fruit of the Garden of Eden in the Old Testament
book of Genesis is not clearly identified, Christian tradition holds that it
was an apple that Eve coaxed Adam to share with her (Macrone and
Lulevitch1998). This confusion arises as the Latin words “mālum” -an
apple- and “mălum” -an evil- are both normally written
as “malum” (Kissling 2004).
In Genesis 2:17, the apple signifies evil and the tree of the forbidden
fruit is called "the tree of the knowledge of good and evil", and the
Latin translation of "good and evil"
is “bonum et malum” (Hendel 2012).
The book of Genesis states that God created an ideal world and
thereafter created Adam. He placed Adam in the Garden of Eden where his sole
responsibility was to tend
to this garden and was instructed
by God that he was free to do as he pleased except eat the fruit of the tree of
the knowledge of good and evil (BBC 2009). God then created Eve to be Adam’s
wife but she was later tempted into eating the fruit of the tree of the
knowledge of good and evil by the serpent. Eve, in turn, offered to her husband
some of the fruit and he consumed it unhesitatingly, leading them to realize
that they were naked and to hide in shame - this is widely known as the
transition from “innocent obedience” to “guilty disobedience”. After realizing
that they disobeyed His instruction, God banished them from the Garden of Eden
into the harsh outside world and banned them from eating the fruit of the tree
of life, thus becoming mortal (BBC 2009). This banishment of Adam and Eve is
regarded as “The Fall of Humans”.
Apple Legends
The Island of Avalon: Legend has it that Britain’s king Arthur was
transported to the island of Avalon for the curing of his wounds after his
final battle - the Battle of Camlann (Encyclopaedia Britannica 2005:733).
Geoffrey of Monmouth was responsible for the exposure of King Arthur to
European literature. He described the island of Avalon as the “island of
apples” ruled by the enchantress Morgan le Fay and her eight sisters who were
all learned in the healing arts (Encyclopaedia Britannica 2005: 733).
The Legend of Johnny Appleseed
John Chapman (1774 - 1845) -better known as Johnny Appleseed- was a
missionary nurseryman of the North American frontier who helped pave the way
for 19th century pioneers by supplying apple-treeseedlings
throughout the Middle West. Although the character of “Johnny Appleseed” is
mainly known through fiction, John Chapman was
an actual and dedicated professional nurseryman.
He expected to make profits from the sale of his seedlings and by
approximately 1800 he began collecting apple seeds from cider presses in
western Pennsylvania. He began his journey westward, planting apple nurseries
from the Alleghenies to central Ohio and beyond. He sold and donated
innumerable amounts of seedlings to pioneers as well
as educated them about appropriate care for these seedlings. These acres
of productive apple orchards have become a living monument to Chapman’s
missionary passion (Encyclopaedia Britannica 2005: 492).
Johnny Appleseed’s’ combination of unique characteristics lead to his
“primitive natural man” appearance. His jovial, charitable nature; his attraction
for the wilderness; his tenderness with animals; his knowledge of medicinal
herbs; his harmony with the Native Americans; and his eccentric manner of dress
(flowing hair under an inverted sauce pan, bare feet, ragged trousers, and an
old coffee sack over his shoulders with holes cut out for arms) formed the
quintessential appearance of the wandering Johnny Appleseed. In 1845 John
Chapman, owner of 1,200 acres of planted land, died from exposure to the
elements, but his legend of “Johnny Appleseed” lives on in numerous apple
orchids throughout the Middle West and literary works (Encyclopaedia Britannica
2005: 492).
Introduction
The aim of this chapter is to discuss the findings of this research
study and to amalgamate the disjointed elements of this proving, to give a
clear, descriptive understanding
of the remedy Malus domestica 30CH. The most profound mental and
physical themes that arose throughout the proving study will be deliberated
upon and symptoms will thereafter be correlated to the doctrine of signatures.
Interestingly, the proving results displayed a correlation to the vital
sensations of the Rosaceae family as well as traits
of the homoeopathic remedy of Hydr-ac.
It was hypothesised that Malus domestica 30CH would produce clearly
observable signs and symptoms in healthy provers. It was also hypothesised that
the proving of Malus domestica 30CH would expand on the symptom picture and
therapeutic range of the remedy by correlating the symptoms produced with the
doctrine of signatures.
All data acquired from this research study did not contradict the above
hypotheses and it is thus concluded that these hypotheses are justifiable.
These symptoms can be further subdivided into two groups based on their polarity.
Group A: |
Group B |
Anger./irritability |
Calmness/tranquility |
Anxiety. |
Calmness. |
Confusion |
Concentration./ Clarity of |
Delusions: Dirty. Face diabolical. Forsaken. God. Persecuted/obstructed. |
Heightened senses. |
Depression/sadness/misunderstood |
Cheerful. |
Desire for drugs. |
Nature. |
Doubts of the relationship/attitudes of
insecurity. |
God/prayer |
Fear before sexual intercourse |
Family |
Financial strife. |
|
Frustration/irritation |
Laughing/playful |
Mental exhaustion |
Energetic |
Separated/disconnected |
|
Tension/stress |
Romance |
Voyeurism |
|
Disconnection |
Connection |
Increase in mental dexterity as well as increased clarity of mind, especially
regarding financial concerns.
McLeod (2000) states that the colour yellow cleanses the body by acting
as a laxative and is therefore useful in the treatment of constipation as well
as facilitating the excretion of urine. Curiously, there was the common symptom
of diarrhoea that was observed in provers 01, 08, 13, 16, 19 and 22 and an
increase in urine output observed in provers 08, 18, 19 and 24.
According to Wills (1998), yellow is associated with detachment and if an individual
is excessively exposed to the colour, that individual may undergo the sensation
of
detachment from others around him/her and the environment. This sense of
detachment from persons around him was observed in prover 11 and 22.
Prover 11 describes his experience of detachment as a secret fixation of
voyeurism - an act wherein the observer is detached from an intimate act
involving an in dependent party (“I have a secret obsession which over the
years has grown, I love to watch other people having sex live. I feel most
alive when I watch a guy hammering a girl. I do
not need to participate just watching is enough”). He further elaborates
that even though he had a pleasing outing socializing with friends, he found
that an element of
fulfillment was “missing” (“I feel stupid today went out with my friends
and had a great time, felt good but something's missing, I can’t see the point
of everything”).
On the other hand, prover 22 documented apprehensions before sexual
intercourse with his girlfriend. This incident can be likened to the detachment
from an intimate partner resulting in apprehension prior to the act of sexual
intercourse and therefore his “lack of libido” (“I had a strange sexual
encounter today which I thought I needed to write down. I felt tremendous fear
before having sex with my girlfriend. Just lasted for the beginning them it was
fine. The fear was lack of libido”, “Felt that great fear again today just
before having sex goes away after we start though”.
Provers 05, 17 and 30 noted that they experienced feeling detached from
the environment around them. Prover 05 described this as “Something inside is
missing. The thing that’s missing inside is zest for life, passion and the
drive to succeed. It feels like a big hole in my chest”.- Prover 17 stated that
his “Body is relaxed but subconscious is on its own mission I guess” - this
clearly depicts his level of detachment from the environment around him.
An exceptional case displaying the theme of detachment was documented by
prover 30.
He states: “...Had the 5th powder at work: had a supernatural
experience! I literally could see myself at my workstation aimlessly typing
away on my computer. This was
my first “out of body” experience - it was like I my body was separated
from my soul, like being in a dream...”.
Prover 22 clearly denoted a higher sense detachment that occurred
between his mind and body (“I feel a loss in connection between my mind and
body. Things that I want
to do I never seem to achieve. When I have a plan I find it difficult to
follow through as I’m tired or doing too many things at once”).
On the physical plane provers 05, 08, 19 and 24, experienced a detached
sensation pertaining to their lower limbs (“...my legs feel like their
separated from my body”,
“My legs feel like their (they're) not part of my body at times”, “But
had this odd sensation that my feet weren’t attached to my body when I was
running”, “Leg cramps began again but this time it started from the top of my
feet, feels like my feet are separated from my legs”,
“A very strange thing happened today while I was walking to work. It
felt like my toes were cut off from my feet like they were separated”, whilst
prover 08 noted a detached sensation regarding his head as well (“Felt like my
head wasn’t on my body...”).
As mentioned earlier, the colour yellow is thought to have an influence
on the motor nerves and increases muscle power (Graham 1996: 106; Wills 1998:
101). During the proving period, prover 17 noticed that at the end of long
working days he did not suffer the exhaustion he normally experiences. It is
believed that if any part of the human anatomy is deficient in the energy of
the colour yellow, paralysis of that area results (Wills 1998: 101). This was
evident in provers 02 and 07 as they both described sensations of weakness and
numbness at their lower limbs (“Felt weak in all extremities especially legs at
about 24 h - 15 h.”, “Legs were feeling weak today and numb at times got better
in the afternoon after keeping them warm”).
Coincidentally, provers developed coughs that ranged from wet,
productive coughs to dry coughs. Sputum produced during the study period was
described as “yellow
- green” and this can therefore be correlated to the colour of the
proving substance.
Gross Fruit and Plant Appearance
The nature of the ripe fruit is to hang suspended at the end of branches
in a similar manner to grapes. This analogy can be a likened to the appearance
of alveoli in
the respiratory system and during the study period it was documented
that provers developed a range of respiratory symptoms. These symptoms are as
follows:
“Chest was a bit tight...”
“My chest started to feel tight
after 12pm...”
“I noticed that my chest started
paining when I was laughing hard. Felt like less air was going into my chest. I
had pins and needles all over my chest. < Breathing“(NS).
“Came home chest was still feeling tight but was coughing up less phlegm
than at lunch time”.
Prover 07 noticed that his skin felt smooth and shiny and after shaving,
his skin appeared white (“Dry skin has gone skin feels smooth and seems shiny,
after shaving
skin seemed white”). This description of his skin after shaving bears a
resemblance to the act of peeling an apple - as when the peel is removed, the
hypanthium (= white inner flesh of the fruit) is exposed. When quartered
longitudinally the fruit appears to resemble the form of the kidney.
Provers 4 and 19 experienced kidney disturbances, as well as an increase
in the frequency, in passing urine (“Woke up like 3x during the night
definitely not normal.
Plus there was a burning pain and lower back ache even but the colour
was clear”, “Getting sum lower back ache while passing urine”).
The apple tree has a short sturdy trunk composed of heavy, hard and
close grained wood, with a somewhat rounded crown of branches (Malus - Apple
Tree, Crab Apple
Tree 2010). In comparison to the trunk, these branch limbs are thin and
wispy, although robust enough to support the weight of ripe fruit clustered
together at the
ends. An analogy can thus be drawn between the branch limbs of the tree
to the limbs of the provers and can possibly indicate that the remedy produced
from this plant will
have an affinity for the extremities. Numerous provers documented
symptoms ranging from cramping pains to a “separated” sensation that occurred
at their lower limbs
(“...my legs were cramping after clinic - both of them...”, “Noticed
that the cramps at my legs came up again, both of them at my calves...”, “Both
my legs were severely cramping in the
afternoon”, “Was walking and my legs started cramping”, “Calf muscle
cramp: ±4 h. Right calf muscle. Muscle spasm cramp... Very painful”, “Just had
powder number 3 and realized that
my legs are cramping”, “Both my calves were cramping...”, “Leg cramps
began again”, “Leg pain, tired, cramps”).
Provers 01 and 24 indicated that they experienced symptoms on both the
upper and lower limbs. Prover 01 describes this as an increase in perspiration
+ itching at legs and feet,
whilst prover 24 noticed that the soles of his feet were burning and
itchy (“Only my legs were itching today but it got better after midday”),
“Had itchy feet and sweat palms the whole morning”, “Sweated a lot today
especially on my palms”, “Legs was red and itchy today put
cream and it helped”, “Noticed the skin under my feet were burning and
itchy when I woke up...”).
Prover 14 noted that she experienced a shooting, throbbing pain between the
phalanges of her upper limb (“Pain between left 2 fingers. Shooting, throbbing
pain”).
The leaves of the apple tree are five (5) to ten (10) centimetres long,
are oval to broadly ovate, pointy-tipped and have fine, sharp toothed edges
with the upper surfaces being
bright green and the undersides lighter and covered with a white down
(Malus - Apple Tree, Crab Apple Tree 2010). Interestingly, a parallel can be
drawn between the symptoms
described by prover 19 and the hairy underside of the leaves as prover
19 stated that her “Tongue felt thick and fat and hairy at the back at my
throat”.
Microscopic Fruit Appearance
The microscopic structure of the hypanthium of the apple bears a
striking resemblance to the histology of the alveoli of the lung parenchyma.
Interestingly, both systems are
designed to maximize gaseous diffusion and transport of nutrients from
one area to the sub adjacent area (albeit, within the lung parenchyma there is
an added function of
the exchange of waste products) (Mendoza et al. 2007: 559). During the
course of the research study, many provers documented respiratory disturbances
during the inspiration
interval and correlates well to this characteristic of the fruit.
Peel Characteristics
The skin of the fruit is innately waxy. It is this waxy cuticle that
prevents dehydration of the fruit whilst on the tree as the natural habitat for
the plant is in dry, arid areas.
There was an increase in the production of facial as well as bodily oil
as experienced by provers - with some describing this increase in sebum
production as their skin feeling “oily”
(“Woke up and my skin felt very oily - this is not normal my skin is
usually dry”, “At the end of these long days I noticed my skin is oilier,
normally is dry”, “Skin still oily”), “shiny”
(“The places where there was irritation became shiny - not normal for
me”) or “waxy” (“Noticed that my skin feels thick and oily for the past few
days that (thought) it was the
congestion that was causing it but it’s still oily till now, feels like
candle wax”).
Interestingly, the appearance of the waxy nature of the fruit was
projected beyond the level of the skin, as prover 07 noticed that he developed
a “fatty taste” in his mouth whilst eating and this stayed for that entire day.
Congruencies between the Garden of Eden and the Proving Substance
According to Christian belief, God created Adam to tend to the Garden of
Eden and thereafter created Eve as the partner to Adam (BBC 2009). When Adam
and Eve ate the fruit from the tree of the knowledge of good and evil (which
came to be regarded as an apple) they realized they were naked and hid in shame
- this is known as the transition
from “innocent obedience” to “guilty disobedience”. God banished them
from the Garden of Eden, and this is regarded as “The Fall of Man” (BBC 2009).
During the proving study, there seemed to be the common theme of guilt
that was experienced by provers 08 and 19 (“Had a weird dream last night.
Dreamt I was at
sumones (someone’s) party I don’t know whose. But I didn’t know anyone
there. Was at a strange place that I couldn’t recognize. People were staring at
me like I wasn’t
supposed to be there - made me feel guilty like I was gate crashing or
something...”, “Had dream about me and I took my mum shopping and we were
accused of stealing by the security guards - was a dumb dream but it made me
feel like I was a criminal on trial for murder or something”). This can be
compared to the guilt that was experienced
by Adam and Eve in the transition from “innocent obedience” to “guilty disobedience”.
Curiously, the theme of “falling” was prevalent in the dreams of provers 21 and
27. Prover 21 documented that she had a dream wherein she was “falling in
space”, whilst prover 27 recorded a disturbing dream of her sister falling into
a deep pit“.
Had a very disturbing dream, I dreamt of my youngest sister (7) falling
into a deep deep pit and we couldn’t see her”.
Numerous provers documented experiencing symptoms regarding God. Prover
11 recorded having heard the voice of God speaking to him (“When I went to bed
and
prayed last night it felt like God was talking to me. I physically felt
that God spoke to me with an audible voice - I could literally hear it because
His voice seemed very loud. It was late at night and I felt like praying. I was
half asleep half awake”). Interestingly, prover 20 and 24 documented feeling
persecuted by God himself.
Prover 20 noted that he felt as though his “faith is being questioned
all the time”, whilst Prover 24 stated that “God himself hates me... I feel
that he could favor me more”.
This can possibly be compared to the emotions experienced by both Adam
and Eve during “The Fall of Humans”.
During the proving study doubts regarding the relationship were experienced
by prover 11 on numerous occasions. These experiences are as follows:
“I’m starting to have doubts about my relationship and religion, double
minded, am I doing the right thing. Is there a future for us as in do I love
her enough?
When I say double minded I mean is there somebody else out there for
me?]”.
“The doubts are getting stronger, am I with the right person, am I
making the right decisions. Am I the right person to love her enough. To be
there for her”.
“My chest started to feel tight after 12pm, my brain still feels
confused, I’m insecure about my relationship. I couldn’t breathe in properly.
I’m confused
about whether I should stay in this relationship or not”.
“After a week on these powders I’m starting to think more about my
decisions and relationships”.
Although the apple (Malus domestica) is not confirmed in the Biblical
context as being the fruit of the tree of the knowledge of good and evil, over
time the apple has been
universally associated with that fruit referred to in the saga of Adam
and Eve.
These above mentioned delusions experienced by provers can be regarded
as the subconscious’ access to the archetype of the proving substance.
[Sumir Ramnarayan]
http://hdl.handle.net/10321/1060
Sumir Ramnarayan Congruencies between Anthroposophical. Medicine and the Proving Substance
In the interest of compiling a well-rounded, comprehensive study of
Malus domestica 30CH, the symptoms derived thereof were compared to
anthroposophical medicine.
Although the fruits of plants are not specifically elaborated upon in
this unique type of medicine, fruits share similar characteristics to the
flowers of plants, and flowers are
referred to in anthroposophical medicine.
Anthroposophical medicine believes that the root system of plants can be
compared to the nervous-sense system of human beings (Louw, 2002). The root
structure of the
apple tree is complex and consists of both a tap root system and an
adventitious root system, thus allowing the tree to source nutrients from a
considerable distance away
(De Silva et al. 1999: 335). Numerous symptoms regarding the head and
nervous system arose during the proving study and were recorded by several
provers.
Provers 05, 08, 13, 29 and 30 documented that they observed a “light”
sensation of their heads, whilst prover 11 recorded that he experienced
“dizziness and weak feeling”
in his head. Many provers noted headaches ranging in description from
being likened to the “continuous prick of a needle” (“Feel a slight headache
coming on; right side of the
brain in the region that’s behind the ear. No eyes and ear pains. Feels
like a slight, continuous prick of a needle...”, “Headache on top and back of
head, ached the whole day.
It felt like a nail pressing into my head” to a “pounding” type (“Did
not experience the pounding headache that I experience mainly on hot days (it
was a very hot day).
Normally it’s a pounding headache at the back of my head that gets
really bad when it’s hot. When I stand in a cool place it subsides ”, “Came
home and the itching stopped
but the headache was back, there was pain at the back of my head and at
the top - a pounding pain”) and a “splitting” type (“Had a splitting headache
more on the left side of
my head face and jaw and going down my neck. Same type as yesterdays -
felt sharp like a poking sort of type. It stopped after I rested for a while”).
Although the fruits of plants are not specifically elaborated upon in
this unique type of medicine, fruits do share similar characteristics to the
flowers of plants, and flowers
are referred to in anthroposophical medicine. In addition, fruit start
off as flowers.
According to anthroposophical medicine, remedies prepared from the
flowers of plants will have an affinity for the metabolic-limb system (Wagner,
2007). Although the
proving remedy for this research study was produced from the fruit of
the plant, certain characteristics can be related to the metabolic-limb system
as contained within
the fruit are the reproductive capacity of the plant. Muscular activity
and a general increase in energy were documented by provers 04 (“Woke up
energetic, maybe
because of unbroken of sleep”), 07 (“Woke up today not as tired as usual
lots of energy”), 08 (“After the 2nd one I felt I had a lot more
energy than I normally do at this
time of the day-I’m normally sluggish at lunchtime and need to have a
nap to be fine. Come to think of it I was also wide awake in the morning
also”),
(“Felt much more energy through the day and into the afternoon after the
second powder”), (“Woke up with more energy today, felt mentally strong and had
a lot of vigour”.),
(“Feels like I have unlimited energy”), (“Immediately after taking the
remedy felt increase in strength and power, head felt clearer, thoughts were
easier to make up”),
(“Immense energy in the morning, felt like I can take over the world.
Drained in the afternoon”) and (“...I did have lots more energy and I found
that I could think much clearer...” ).
Provers 02 and 07 indicated that they experienced fever during the
course of the research study (“...Sinuses acting up, headache killing me,
increased heart rate and of course the fever...”
“Had a fever in the afternoon, wasn’t too bad-manageable”).
In light of the information above, there seems to be a definite
correlation between the symptoms produced during the proving of Malus domestica
30CH and the doctrine
of signatures of the plant. Scholten (2013: 347) postulates that the
theme of the Malus species is that of a relationship that has begun but the
partner questions whether
he/she can or has to continue with it and whether the relationship is a
good choice or not. This deliberation was evident in prover (11 M 00:XX:XX) as
he documented doubts
about his relationship and whether he “was doing the right thing”.
Delusions of being dirty were clearly indicated by prover as she stated
that she “feels dirty and just wants to bath...”. This is in keeping with the
assumption of delusions that
everything, including himself, is dirty (Scholten 2013: 347).
Miasmatic Indication of Malus domestica 30CH
The researcher proposes that Malus domestica 30CH may have themes of
both the Malarial and Sycotic miasms, as symptoms derived from the proving
study
corresponds to both these miasms.
The Sycotic
Miasm.
The Malarial
Miasm.
Allerlei: The taxonomy of apple remedies is extremely confusing, full of
mistakes and contradictions. I have discussed it with Jörg Wichmann who has put
a warning notice regarding these remedies on his website www.provings.info
Jörg Wichmann differentiates Malus domestica = communis = Pyrus malus
from Malus sylvestris = Crab apple = Malus pumila.
Remedia states that Malus sylvestris = pumila = communis, ≠ from
domestica.
Jan Scholten differentiates Malus communis (apple) from Malus pumila
(apple paoma or ménagère in French).
In Reference Works, there is also a lot of confusion, especially for
Malus communis:
Malus communis = Pyrus malus (Aromatherapy), Malus communis = Pyrus
malus = Crab apple! (Boericke), Malus communis = Pyrus coronaria (Mal-p!!) =
Wild crab apple!! (N. American medicines)
Crab apple (Crb-a-b) = Malus sylvestris = Malus pumila (Wichmann) but
Murphy says that = Pyrus malus.
In Wikipedia, there are many contradictions as well:
The domestic common apple tree's scientific name is Malus pumila, and
the wild apple tree's Pyrus malus = Malus sylvestris
The common domesticated apple was originally classified as Pyrus malus
when the scientific Latin-based binomial system of naming species was first
introduced in the 18th century. By the 19th century, the
apple was re-classified as Malus domestica, but the term Pyrus malus is still
often used in ingredient lists when apple extracts are used in
skin care products. The Crab-tree or Wild Apple (Pyrus malus), is native
to Britain and is the wild ancestor of all the cultivated varieties of apple
trees = Malus communis. (Botanical.com)
Et cetera!
What appears to be most logical and most certain is that:
The domestic apple tree is named Malus domestica = communis.
The wild apple tree is named Malus sylvestris = Crab apple. The
information for this remedy is found in Reference Works under Crb-a-b.
Pharmacies carrying these remedies include:
Ainsworth: Apple, Apple bark, Apple leaf, Pyrus malus
Freeman's: Apple
Hahnemann laboratories: Malus pumila.mac, Pyrus malus
Remedia: Malus domestica = Apfel
(kultiviert), Apfelbaum, Apple-tree, kultiviert Apfel, Kulturapfel – Starting
material: var. Boskoop, bark
of young branches, pod, fruit flesh and kernel with chassis
Malus sylvestris: Apple (wilder), Crab Apple, Holzapfel, Malus communis,
Malus pumila, Pyrus malus, Pyrus silvestris, wilder Apfel – Starting material:
Pyrus malus = Pyrus communis = old name (warning: Pyrus communis refers to the
pear tree in fact, not the apple tree!!)
Despite certain taxonomic errors, I believe that it is Remedia.at that
has differentiated the two remedies most clearly.
DIE ZEIT Online
[Christoph Drösser]
"Stimmt’s" ... fragt Wilhelm Gerhardy aus Göttingen
22. Oktober 2015, 2:00 Uhr / Editiert am 26. Oktober 2015, 7:58 Uhr DIE ZEIT Nr. 41/2015, 8. Oktober 2015 8 Kommentare
WIssen, Obst, Kalorien, Vitamine, Wasser
Eigentlich muss kein ernährungsbewusster Mensch bei Äpfeln die Kalorien zählen. Dieses Obst ist "gesundes Fast Food", es besteht zu über 80% aus Wasser, enthält Ballaststoffe und Vitamine und beeinflusst die Kalorienbilanz kaum: Ein mittelgroßer Apfel von 150 Gramm hat im Schnitt etwa 80 Kilokalorien. Es hat sich wohl noch niemand an Äpfeln fett gefressen.
Die Kalorienzahl des Apfels ändert sich auch nicht, wenn er reift und dadurch süßer wird. Dabei fließt nämlich nicht etwa zusätzlicher Zucker in die Frucht. Vielmehr wandeln sich vorhandene langkettige Kohlenhydrate, etwa Stärke, in Zucker um. Und alle Kohlenhydrate haben denselben Energiegehalt: etwa 410 Kilokalorien pro 100 Gramm.
Aber wie verhält es sich bei unterschiedlichen Sorten? Die Massengeschmacksäpfel von Gala bis Braeburn liegen in ihren Werten alle sehr nahe beieinander, sie enthalten 12 bis 13 Gramm Zucker pro 100 Gramm, nur der Jonagold kommt auf 18 Gramm. Unlängst sind aber viele traditionelle Sorten wiederbelebt worden, und die variieren erheblich stärker. Österreichische Ökotrophologen haben 2005 insgesamt 187 Apfelsorten untersucht und große Unterschiede festgestellt: Der Zuckergehalt schwankte zwischen 5 und 34 Gramm, der Brennwert zwischen 30 und 150 Kilokalorien pro 100 Gramm.
Den niedrigsten Wert hatte übrigens die süße Apfelsorte Kaiser Alexander, den höchsten der saure Grünstettiner. Der Geschmack ist also kein Indikator für den Zuckergehalt - die sauren Sorten enthalten nur mehr Säure. Und die Kalorienschwankung kommt durch den unterschiedlich hohen Wassergehalt.
[Angelika Lensen]
Äpfel schmecken nicht nur gut, sondern sind vor allem auch gesund. Eine alte Volksweisheit aus dem angloamerikanischen Sprachraum besagt: „An apple a day keeps the doctor away“. Und darin steckt viel Wahrheit, wie Wissenschaftler und Forscher inzwischen herausfanden.
Herkunft: Der Ursprung des Apfels liegt wahrscheinlich in Asien. Im 6. Jahrhundert begann man in Mitteleuropa mit dem Apfelanbau. Im 16. Jahrhundert wurde der Apfelanbau wirtschaftlich relevant und im 19. Jahrhundert begann die gezielte Züchtung. Den großflächigen Anbau führten die Römer ein, die schon das Veredeln kannten, das sogenannte Pfropfen.
Multitalente: Ein Apfel pro Tag soll sogar Alzheimer vorbeugen können, fanden Forscher heraus. Und selbst das Wachstum von Krebszellen wird durch den Verzehr der knackigen Früchte gebremst.
Denn Äpfel enthalten den antioxidativen Wirkstoff Quercetin. Er gehört zu den Polyphenolen, die im Körper des Menschen freie Radikale abfangen können.
Freie Radikale sind hoch aggressiv und begünstigen vorzeitige Alterung und die Entstehung von Krebs.
Inhaltsstoffe von Äpfeln mobilisieren Enzyme, die für die Entgiftung des Körpers zuständig sind. Reduziert wird dagegen die Bildung von Botenstoffen, die Entzündungen auslösen können. Polyphenole finden sich auch in anderen Obst- und Gemüsesorten wie Zwiebeln und Heidelbeeren. Wohltat für den Darm: können sogar geschädigte Darmzellschichten reparieren. Zellzwischenräume werden geschlossen und bilden wieder eine schützende Schicht. So können Schadstoffe nicht durch die Darmwand dringen und ins Blut gelangen.
Aufgrund vieler Fruchtsäuren wird das Wachstum von Fäulnisbakterien gehemmt und Gerbsäure wirkt entzündungshemmend. Die reich vorhandene Apfelsäure kann Anhäufungen von Harnsäure zerstören, die bei Rheuma und Gicht zur Kristallbildung in Gelenken und Geweben führt und dann schmerzhafte Entzündungsprozesse auslöst.
Der Ballaststoff Pektin entgiftet und normalisiert die Darmmotorik. Pektin senkt zusätzlich den Cholesterinspiegel, bindet Schadstoffe und schwemmt sie aus. Die Reduzierung des Cholesterins fördert die Herzgesundheit und senkt das Infarktrisiko.
Wissenschaftliche Untersuchungen geben Hinweise darauf, dass das im Apfel enthaltene Katechin das Risiko auf Bronchial- und Lungenerkrankungen senkt.
Vitaminbomben: Mehr als 30 Vitamine und Spurenelemente verstecken sich unter der Schale eines Apfels. 100 bis 180 Milligramm Kalium, das den Wasserhaushalt reguliert und eine Blutdruck senkende Wirkung hat, sorgen auch für starke Nerven und gute Muskelfunktionen. Wertvolle Mineralstoffe wie Phosphor, Kalzium, Magnesium und Eisen trägt ein durchschnittlicher Apfel in sich. Die meisten gesundheitsfördernden Inhaltsstoffe sitzen dabei direkt unter der Schale. Deshalb sollte man Äpfel möglichst ungeschält essen. Wer Angst vor schädlichen Ablagerungen hat, sollte auf Äpfel aus ökologischem Anbau zurückgreifen. Hier sind synthetische Pestizide verboten. Gegen Pilzkrankheiten dürfen jedoch noch Kupfer- und Schwefelpräparate eingesetzt werden. In der Regel lässt sich aber durch simples Abwaschen und Abreiben mit einem Handtuch der überwiegende Teil schädlicher Ablagerungen gut entfernen.
Äpfel können gerade in der kalten Jahreszeit zur Stärkung der körpereigenen Abwehr beitragen. Und sogar das Kerngehäuse ist noch wertvoll für unsere Gesundheit, denn es enthält Jod.
Schlankmacher: besteht zu 85% aus Wasser und hat nur etwa 60 Kilokalorien. Trauben- und Fruchtzucker liefern schnell Energie, leicht verdauliche Kohlenhydrate und Ballaststoffe sorgen für ein schnelles Sättigungsgefühl. Deshalb passen Äpfel auch bestens in einen Diätplan und eignen sich als ideale Zwischenmahlzeit. Nicht zuletzt auch beim Sport und bei einer Ernährungsumstellung. Er ist idealer Sattmacher?? (10 nach meine Erfahrung macht es mehr Appetit) und Durstlöscher in einem. Sogar bei Stoffwechselstörungen wie Diabetes mellitus lassen sich Äpfel wunderbar einsetzen. Insbesondere Diabetiker vom Typ 2, die häufig unter Übergewicht leiden und auf eine kalorienreduzierte Ernährung achten müssen, können Äpfel bedenkenlos in ihren Speiseplan einbauen.
Phytologie: Fieber:
Apfelschalentee (Holzapfel) (Harntreibend)
Verstopfung/Durchfall: roh gerieben
ohne zusätzliche Getränken
Rezept: Apfeldiättag:
1e Frühstück: Apfelsaft + Saft ½
Zitrone (lauwarm) schluckweise kauen
2e Frühstück: 2 Äpfel roh (+
Schale/Kerngehäuse)
Mittags: Apfelschalentee + Honig
2 h. später: 3 - 4 Äpfel roh (+
Schale/Kerngehäuse)
15 h. 1 Glas frischer Apfelsaft
17 h. 1 Glas frischer Apfelsaft
Abends: warmer Apfelmus (+ Honig)
Rheuma/Leber/Nieren:
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